Comisia Europeana a acordat ieri un termen de doua luni pentru schimbarea taxei auto, dupa care Romania ar putea ajunge in fata Curtii Europene de Justitie.

Comisia Europeana a decis ieri sa treaca la faza a doua a procedurii de infringement impotriva Romaniei in cazul taxei de prima inmatriculare, acordind astfel un termen de doua luni pentru schimbarea legislatiei inainte de a da in judecata statul roman la Curtea Europeana de Justitie.

Comisia nu este multumita de nivelul taxei impuse de stat la prima inmatriculare a masinilor second-hand, deci, practic, asupra masinilor cumparate de romani din tarile Uniunii. Surse de la Bruxelles au declarat pentru NewsIn ca decizia de adincire a procesului de sanctionare a Romaniei e motivata de faptul ca raspunsul autoritatilor de la Bucuresti la scrisoarea de notificare formala trimisa in martie (prima faza a procedurii de infringement) a fost considerat nesatisfacator.

Bruxelles-ul a primit foarte multe scrisori de la cetatenii romani nemultumiti de faptul ca trebuie sa plateasca o astfel de taxa, la nivelul la care este ea calculata in prezent in Romania, au mai spus sursele citate. Potrivit procedurii aplicate in cazurile de incalcare a Tratatului European, dupa ce Comisia trece la faza a doua a procedurii de infringement, statul vizat de sanctiunea executivului european are la dispozitie un termen de doua luni pentru schimbarea legislatiei. Urmatoarea faza, in cazul in care Romania nu va modifica nivelurile taxei, este sesizarea de catre Comisie a Curtii Europene de Justitie. De altfel, potrivit unor surse guvernamentale, Finantele se asteptau ca Romania sa intre in a doua etapa a procedurii de infringement (incalcarea Tratatului). Ministerul primise informatii in acest sens de la Bruxelles.

„Orice s-ar intimpla, autoritatile romane vor fi nevoite sa implementeze mai intii modificarile conforme cu legislatia UE, ca procedura de infringement sa fie intrerupta de Comisie. Nici o decizie legata de aceasta procedura nu poate fi luata doar pe baza unui proiect legislativ", a atentionat Maria Assimakopoulou, purtatorul de cuvint al comisarului european pentru Taxe, Kovacs Laszlo.

„Ne mentinem pozitia ca trebuie evidentiata diferenta dintre masinile ecologice si cele care produc un grad mare de poluare. Experienta ultimului an demonstreaza faptul ca valoarea taxei are drept efect selectia de autoturisme putin poluante. Situatia este conforma cu dezideratul european de reducere a poluarii", a afirmat ieri Daniela Daraban, consilierul ministrului Finantelor. „In urmatoarele doua luni, autoritatile romane vor avea discutii cu oficialii europeni pentru a gasi solutii in acord cu aceste tendinte", a declarat ieri purtatorul de cuvint al Guvernului, Camelia Spataru.

Surse din Ministerul Finantelor spun insa ca statul va elabora abia anul viitor un proiect de ordonanta de urgenta pentru modificarea taxei auto in acord cu cerintele Comisiei Europene. Actul ar urma sa fie aprobat de Guvern in februarie-martie si sa intre in vigoare de la 1 iulie 2008.