Investigatiile pe care le-a inceput Comisia Europeana (CE) in ceea ce priveste presupusa acordare de ajutoare de stat, la intreprinderile Automobile Craiova, Tractorul si Petrotub ar fi putut fi evitate daca detaliile negocierilor ar fi fost cunoscute inainte, a declarat ieri Gheorghe Oprescu, presedintele Consiliului Concurentei.
Acesta a mai spus ca daca exista o mai buna cooperare intre furnizorii de ajutor de stat si institutia pe care o conduce, investigatiile nu ar mai fi avut loc.
"Cam toate cazurile pe care le investigheaza Comisia Europeana au acelasi model. Nu cred ca este vina cuiva anume, ci a sistemului romanesc de privatizare. Legislatia noastra prevede infiintarea unei comisii de privatizare, negocierile fiind secrete, iar lucrurile se fac publice la sfarsit, cand nu se mai poate face nimic. Aceste lucruri trezesc suspiciunea Comisiei", a spus Oprescu referindu-se la privatizarea Automobile Craiova, Tractorul Brasov si Petrotub Roman.
Oprescu a spus ca privatizarea Automobile Craiova este in discutie la Comisia Europeana si ca s-ar putea sa nu se incheie odata cu formarea unei opinii din cauza legislatiei comunitare. "Nu stiu daca cer prea mult, dar poate ar fi bine sa fim acolo in timpul negocierilor. In cazul Automobile Craiova noi am fost informati atunci cand privatizarea a fost facuta publica si nu s-a mai putut schimba nimic", a tinut sa precizeze presedintele Consiliului Concurentei.
Comisia Europeana investigheaza in prezent privatizarea Automobile Craiova, Petrotub Roman si Tractorul Brasov, intrucat exista suspiciunea ca au fost acordate ajutoare de stat.Ancheta de la Automobile Craiova continuaTot ieri, presedintele Consiliului Concurentei, Gheorghe Oprescu, a mai spus ca, in perioada imediat urmatoare, Comisia Europeana (CE) ar putea formula o opinie in cazul investigatiei referitoare la privatizarea Automobile Craiova.
"Exista sperante ca in curand CE sa isi formeze o opinie, dar asta nu inseamna ca a fost finalizata investigatia", a afirmat Oprescu. El a adaugat ca in prezent exista discutii intre autoritatile romane si oficialii europeni in cazul privatizarii Automobile Craiova. "Dupa ce isi vor forma o opinie, sunt mai multe proceduri care trebuie urmate pana la finalizarea unei astfel de investigatii", a mai spus Oprescu. Presedintele Consiliului Concurentei a mentionat ca sistemul legislativ actual de privatizare are cateva probleme care ar trebui eliminate, printre care vanzarea unor societati pe baza de oferte prin care se aplica grile si punctaje. "In legislatia actuala, privatizarea se face in felul acesta, iar metodele nu sunt agreate de Comisia Europeana. Potrivit oficialilor europeni, privatizarile ar trebui realizate prin licitatii transparente si nediscriminatorii. Totodata, trebuie sa fie o comunicare permanenta cu CE", a adaugat presedintele Consiliului Concurentei.
Intrebat daca AVAS a notificat Consiliul Concurentei in legatura cu privatizarea Automobile Craiova, anterior semnarii contractului de vanzare-cumparare, Oprescu a afirmat ca autoritatea de concurenta nu a fost consultata decat dupa deschiderea investigatiei. Potrivit lui Oprescu, negocierile comisiei de privatizare a Automobile Craiova cu Ford au fost secrete, situatie care ar trebui evitata la alte privatizari. "Pe viitor, la privatizarea unor companii trebuie sa avem consultari din vreme sa putem veni si noi cu observatii", a afirmat presedintele Consiliului Concurentei. Comisia de privatizare a Automobile Craiova a transmis, la inceputul lunii noiembrie, Comisiei Europene raspunsul referitor la investigatia cu privire la acordarea unui posibil ajutor de stat. Autoritatile de la Bruxelles au initiat o investigatie, pe baza informatiilor din presa, prin care verifica daca anularea datoriilor si impunerea unor conditii la privatizarea Automobile Craiova reprezinta ajutor de stat. Decizia de deschidere a investigatiei a fost transmisa autoritatilor romane la 10 octombrie. Contractul de privatizare a Automobile cu grupul american Ford in limba engleza a fost semnat la 12 septembrie la Salonul International Auto de la Frankfurt, iar cel in limba romana a fost parafat doua zile mai tarziu, la Craiova. Ford a preluat actiunile detinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului la Automobile Craiova - reprezentand 72,4% din capital - pentru 57 milioane de euro, producatorul american angajandu-se la investitii directe de 675 milioane euro pentru modernizarea fabricii si la suplimentarea numarului de angajati.