O atare concluzie este gresita. Ea tradeaza confuzia de valori la care s-a ajuns in viata publica romaneasca. De ce ar fi de preferat speculatia facila, acuzele nejustificate, atacurile la persoana, unei dezbateri calme pe teme serioase? Zgomotul est
O atare concluzie este gresita. Ea tradeaza confuzia de valori la care s-a ajuns in viata publica romaneasca. De ce ar fi de preferat speculatia facila, acuzele nejustificate, atacurile la persoana, unei dezbateri calme pe teme serioase? Zgomotul este linistea pescuitorilor in ape tulburi. De cand sobrietatea si respectul pentru interlocutor sunt semnul lipsei de miza a concursului? Cum poate fi lipsa de fairplay criteriul importantei unei confruntari politice?
Dimpotriva, calmul alegerilor europene a introdus un nou standard de comportament politic in viata publica romaneasca. El ar trebui subliniat, salutat si aparat. Care este, insa, explicatia?
Pentru cei familiarizati deja cu uzantele Parlamentului European era stiut faptul ca in acest for nu exista majoritate guvernamentala si opozitie. De aceea, grupurile parlamentare sunt preocupate ca legislatia sau initiativele politice pe care le adopta sa reflecte, pe de o parte, optiunile lor ideologice, iar nu pozitia unui executiv cu care ar avea legaturi de tip partizan, iar pe de alta parte, sa constituie majoritati transpartizane ad hoc menite a asigura voturile necesare. De aici o superioara cultura a dialogului chemata a permite supravietuirea valorilor, iar nu pastrarea obsesiva a puterii politice si o sofisticata arta a compromisului apta sa garanteze eficienta actului politic fara sa sacrifice principiile. Or, stiind ca acela de care te delimitezi la votul de azi s-ar putea sa fie aliatul cautat pentru votul de maine, in cadrul unor formule negociate care exclud si duplicitatea, si oportunismul, nu te poti confrunta cu el prin metode neloiale, injurii si falsuri.
Pe de alta parte, tocmai lipsa legaturilor partizane intre legislativul si executivul UE, precum si procedurile specifice institutiilor de tip (con)federativ si pluri-national, fac ca parlamentarii europeni sa nu poata crea acel tip de coalitii de natura a asigura utilizarea resurselor publice in interes privat. Traficul de influenta si legislatia cu tinta individuala sunt imposibil de realizat in Parlamentul European asa cum se intampla in parlamentele nationale. Sistemul de control incrucisat si contraponderi institutionale in UE - acolo unde Comisia europeana are initiativa legislativa, iar Parlamentul legifereaza ca reprezentant al cetatenilor impreuna cu Consiliul ca adunare a statelor membre - este astfel construit, incat transparenta si limitarile reciproce fac frauda aproape imposibila la nivelul parlamentarilor. Eventualele avantaje rezultate din abila aplicare a normelor privind diferitele indemnizatii forfetare nu aduc venituri de natura a-i interesa pe practicantii marii coruptii care se inghesuie sa foloseasca parghiile Parlamentului Romaniei. Iata de ce personajele dubioase nu au fost atrase de lista pentru alegerile europarlamentare. De aici, absenta scandalurilor si acuzatiilor de coruptie care caracterizeaza alegerile interne.
Campania europarlamentarelor a demonstrat ca romanii de rand sunt mai preocupati de temele europene decat este capabila si doritoare majoritatea politicienilor romani sa le dezbata. Iata de ce toti cei care nu sunt satisfacuti de performantele politicienilor romani in Romania au de acum interesul sa colaboreze cu si sa ii sustina pe romanii ale caror ambitii politice se exprima dincolo de granitele tarii, la nivel european.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.