Pina pe 29 noiembrie, la Cinema Studio vor rula patru filme sud-americane, selectionate la festivalurile de la San Sebastián si Toulouse.

Imagini din pelicula „Bar El Chino" Institutul Cervantes din Bucuresti, cu sprijinul Uniunii Cineastilor din Romania, aduce la sala Studio o serie de proiectii de lungmetraje care apartin unor tineri regizori sudamericani si care vor rula in versiune originala, cu subtitluri in romana. Cele patru filme aduse la Bucuresti au fost prezentate, in ultimii ani, in cadrul programului „Cine en construccion" (Cinema in constructie), derulat la festivalurile de la San Sebastian si Toulouse. In acest program, initiat in urma cu peste 10 ani la Toulouse, se inscriu filme sud-americane a caror echipa nu poate finaliza partea de postproductie datorita lipsei de sprijin financiar. In ultimii ani, dupa ce Festivalul de film de la San Sebastian a fost incorporat in acest program, tinerii cineasti isi prezinta productiile fie la Toulouse, in luna martie, fie la festivalul spaniol, in septembrie. Prima proiectie, cea a filmului columbian „Sumas y restas" (Adunari si scaderi) a avut loc ieri seara, in prezenta producatorului Enrique Gabriel. „Sumas y restas" va mai fi prezentat si miercuri, de la ora 20.00. Scenarist, producator si regizor, argentinianul Enrique Gabriel se considera cit se poate de european: spaniol din partea tatalui, basarabean din partea mamei, cineastul a prezentat luni, la Bucuresti, filmul „Sumas y restas", urmind sa plece astazi in Basarabia si Ucraina, pentru a vizita locurile de bastina ale mamei sale.

„Adunari si scaderi" este al treilea lungmetraj al regizorului columbian Victor Gaviria, nominalizat la Palm d’Or pentru primele doua, in 1990 si 1998. Enrique Gabriel, care a fost coproducator al filmului, si-a exprimat in fata presei bucurestene admiratia fata de cineastul columbian, care isi realizeaza peliculele pornind de la povesti adevarate, preferind sa nu apeleze la actori profesionisti, ci sa lucreze direct cu persoanele implicate in acele cazuri reale. Declarind ca singurul sau merit in „Adunari si scaderi" e acela de a fi facut rost de bani pentru ca mai apoi sa-l lase pe Victor Gaviria „sa poata lucra nestingherit, in deplina libertate de creatie", Enrique Gabriel s-a referit in termeni destul de directi la importanta premiilor sau nominalizarilor la marile trofee ale festivalurilor internationale de film: „Aceste distinctii sint bune pentru vanitatea si ego-ul nostru, care are nevoie, din cind in cind, de cite o mingiiere".

Dupa deschiderea seriei de proiectii cu filmul lui Gaviria, astazi, de la ora 18.00, va rula productia argentiniana „Parapalos" (regia Ana Poliak, 2004), despre viata unui tinar care lucreaza intr-o sala de bowling, ridicind popicele si inapoind bila jucatorilor. Tot azi, de la ora 20.00, va fi proiectat „Bar El Chino" (regia Daniel Burak, 2003), despre un tinar care incearca sa faca un documentar dedicat unui local de tango numit Bar El Chino, in mijlocul haosului socio-politic din Argentina anului 2001.

Ultimul film din serie, „Cautiva" (2003), care va rula joi, la ora 19.00, abordeaza un subiect inca dureros pentru argentinieni, cel al disparutilor din timpul dictaturii militare. Tinarul cineast Gaston Biraben prezinta in „Cautiva" povestea unei adolescente de 15 ani care afla ca este fiica unor arhitecti disparuti in timpul represiunilor dictaturii din anii ’70, cind zeci de mii de persoane au fost sechestrate de armata, fara a mai fi gasite vreodata nici macar cadavrele lor, in vreme ce marturiile supravietuitorilor au dovedit ca cei nascuti in centrele de detentie erau dati spre adoptie, fara ca nimeni sa afle de unde proveneau. Filmul lui Biraben a fost aclamat de critici, fiind premiat in Argentina, Olanda, Cuba, Spania sau Franta.