Dezvoltarea fulminanta a pietei imobiliare antreneaza in mod vizibil cresterea unor sectoare de activitate conexe, cum ar fi constructiile, productia de mobila sau decoratiunile interioare. Unul dintre domeniile ce beneficiaza din plin de impulsul generat de evolutia real-estate-ului este si piata centrelor spa, aflata momentan la inceput in Romania, dupa cum a reiesit in urma prezentarilor din cadrul Spa Business Event. Liliana Paraipan, General Manager MondoSpa, subliniaza tocmai acest stadiu incipient de dezvoltare, si, prin aceasta, potentialul deosebit de dezvoltare a pietei pe viitor. Aceasta viziune, observa Paraipan, "este valabila atat din punctul de vedere al ofertei, cat si al consumatorului de servicii spa, respectiv al cererii".Dezvoltarea industriei hoteliere, principala oportunitate a pieteiConform unui studiu al MondoSpa, principala oportunitate de crestere a pietei este oferita la ora actuala de dezvoltarea industriei hoteliere, in contextul in care lanturile internationale cauta sa-si creasca cota de piata detinuta in tara noastra. De asemenea, nu este de neglijat faptul ca o serie de alte branduri puternice, precum Hyatt, Sheraton, Kempinski sau Four Seasons si-au anuntat deja intrarea in imobiliarul local. Pentru hotelurile aflate in orasele mari sau cele din statiunile turistice sau montane, spa-ul devine un important avantaj competitiv, se arata in studiul citat, o astfel de investitie oferind de multe ori posibilitatea de prelungire a sezonului. Oana Ioan, PR & Marketing Manager MondoSpa, ne-a declarat ca, in afara de sectorul hotelier, un alt catalizator imobiliar al cresterii pietei spa este reprezentat de sectorul rezidential. Sorin Lacusta, reprezentant al companiei imobiliare Regatta, ne-a confirmat faptul ca, in opinia sa, integrarea de centre spa in cadrul complexurilor de locuinte este o tendinta aflata in plina ascensiune, insa doar pe segmentul de lux, de la upper middle class in sus.Deocamdata, conceptul de spa este putin intelesLacusta a adaugat ca, desi aceasta piata are un real potential de dezvoltare in corelatie cu sectorul imobiliar, principalul obstacol care ar trebui depasit consta in aceea ca trendul nu este inca foarte cunoscut la noi. Liliana Paraipan confirma opinia lui Lacusta, subliniind ca, la ora actuala, principala problema a pietei este reprezentata de proasta intelegere a conceptului de spa. Acesta este motivul pentru care, precizeaza reprezentantul Regatta, centrele spa ar trebui sa beneficieze de o promovare mai intensa pentru a se dezvolta pe masura potentialului oferit de cresterea pietei imobiliare.Hotelierii vad spa-ul ca o sursa de profit, rezidentialii doar ca element de diferentiereCare sunt, in acest context, principalele diferente intre segmentul rezidential si cel hotelier in materie de integrare a unor centre spa? Oana Ioan ne-a declarat ca, pentru moment, doar hotelierii vad spa-ul ca o modalitate de maximizare a profitului.
Pe de alta parte, dezvoltatorii unor ansambluri rezidentiale de lux recurg de obicei la integrarea unui centru spa din dorinta de a se diferentia de ceilalti jucatori existenti pe piata si de a face apartamentele mai atractive pentru consumatori, fara a se gandi neaparat la profit. Lucrurile se schimba, a precizat Oana Ioan, in cazul in care dezvoltatorii inchiriaza ulterior centrele spa, acestea devenind si surse de profit pentru dezvoltatori.1000-2000 euro/mp, investitia initiala intr-un centru spaLa cat se ridica investitia intr-un centru spa, atat pentru un hotel, cat si pentru un ansamblu rezidential? Conform datelor dintr-un studiu MondoSpa pe aceasta tema, valoarea acesteia variaza intre 1000 si 2000 euro/mp. Aceasta in timp ce, dupa cum ne-a declarat Oana Ioan, suprafata minima a unei locatii este de circa 200-250 mp. In acest context, Lacusta ne-a declarat ca integrarea unui centru spa - intr-o unitate hoteliera, dar si intr-un complex rezidential - creste investitia totala cu circa 5-10%. Desi aparent neglijabila, aceasta valoare nu este insa singura care ar trebui luata in calcul de catre dezvoltatorii imobiliari. Investitiei initiale i se adauga costurile de intretinere a centrului, care sunt destul de ridicate, avand in vedere ca este vorba de o serie de servicii unei categorii de populatie cu venituri superioare. Din acest punct de vedere, una dintre provocarile majore ale pietei din Romania este reprezentata de necesitatea transformarii spa-ului, dintr-un centru de cost, intr-unul de profit. In acest scop, se arata in studiul MondoSpa, o strategie de marketing si vanzari, precum si un management operational adecvat pietei romanesti sunt imperative.Conform studiului MondoSpa, cea mai mare piata spa din lume este SUA, valoarea acesteia ridicandu-se la peste 10 miliarde de dolari. Piata este extrem de fragmentata, fiind divizata intre companii mari, dar si jucatori mai mici, care ofera servicii unice si deservesc o piata locala, promovand o relatie mult mai stransa cu clientii. La nivelul Romaniei, aceasta piata este inca nedezvoltata, insasi cererea pentru astfel de servicii fiind in plina formare. La ora actuala, exista cateva initiative reusite la acest capitol, printre care se numara Palace Resort&Spa Sibiu, Bali Spa, Eforie Ana Aslan Spa, Eden Spa, World Class Jolie Ville. In Bucuresti, exista momentan o serie de centre independente, care integreaza elemente specifice conceptului de spa.