135 mil. lei, costurile alegerilor de duminicaGuvernul a cheltuit din fondurile de rezerva bugetara si de interventie, pana in octombrie a.c., de 10 ori mai mult decat si-a propus, depasind valoarea de 1,3 miliarde de lei. Anul trecut, prin Legea bugetului de stat, 128,7 milioane de lei urmau sa fie alocate in 2007 pentru alimentarea fondului de rezerva si alte 1,2 milioane de lei pentru fondul de interventie.
In primele 10 luni a.c., din aceste doua fonduri au fost finantate autoritatile locale, cu peste 140 milioane lei, iar cu alte 157 milioane lei a suplimentat bugetul Ministerul Economiei si Finantelor. O parte din aceste sume au fost alocate pentru referendumul privind demiterea presedintelui, (60 milioane lei), alegerile europarlamentare (88 milioane lei) sau pentru referendumul privind votul uninominal (47,34 milioane lei).
Conform Legii finantelor, pe baza unor hotarari de Guvern, Executivul poate apela la fondul de rezerva bugetara pentru a finanta unele cheltuieli urgente sau neprevazute, iar la cel de interventie pentru eliminarea efectelor calamitatilor naturale, ori pentru ajutarea persoanelor sinistrate.1,365 mld. euro, alocati in primele 10 luniDe la inceputul anului si pana la sfarsitul lui octombrie, cabinetul a emis 76 de hotarari si alte sapte acte pentru ajutorarea autoritatilor, cu bani din fondurile de rezerva bugetara, pentru actiuni de acest gen. Astfel, suma scoasa din fondul de re-zerva s-a ridicat la circa 820 milioane de lei, iar cea directionata din fondul de interventie la aproximativ 545 milioane lei.
Reprezentantii Ministerului Economiei si Finantelor sustin ca diferenta de 1,2 miliarde de lei se justifica prin modalitatea de suplimentare a celor doua fonduri, stipulata de Legea finantelor. "Atunci cand exista actiuni care nu se mai desfasoara, dar pentru care au fost bugetate anumite sume, sau au disponibilitati banesti, legea spune sa le verse la fondul de rezerva", au declarat reprezentantii MEF.
Potrivit actului normativ, autoritatile au obligatia de a prezenta Finantelor rapoarte periodice privind indeplinirea programului bugetar fara a fi mentionat insa un termen limita pentru depunerea acestora.545 mil. lei, pagube produse de calamitatiPrin urmare, sumele alocate pentru ministere sau alte autoritati centrale ori locale pot fi redirectionate catre fondul de rezerva, principalul motiv fiind lipsa de proiecte ce necesita finantari din banii publici, dar si din alte motive.
Pe langa "cheltuielile" enumerate mai sus, sume de ordinul sutelor de mii sau al milioanelor de lei sunt alocate in fiecare an pentru lucrarile punctuale ale unor localitati.
In ceea ce priveste numarul de hotarari, tot localele conduc, fiind urmate de Agentia Nationala pentru Sport si de Ministerul Culturii. Sumele primite de aceste doua institutii totalizeaza in jur de 13 milioane lei, respectiv 55 milioane lei pentru Ministerul Culturii. Printr-o singura hotarare, Cultura a beneficiat de 46,1 milioane lei in scopul repararii unor lacasuri de cult. Pe lista Guvernului s-au aflat in acest an culturile calamitate, pentru care s-au alocat 500 de milioane de lei, dar si alte pagube produse de calamitati, pentru care s-au alocat 45 milioane de lei, 20 de milioane din aceasta suma fiind date de Agentia Nationala de Locuinte.Anul viitor vom cheltui la felCu toate acestea, proiectul de buget pe 2008 prevede un nivel apropiat celui din 2007, respectiv 178,8 milioane lei, iar suma pentru fondul de interventie estimata pentru 2008 este de numai 6,7 milioane lei.
Explicatia pentru acest fenomen este ca Guvernul mizeaza si anul viitor pe alimentarea acestora din sumele care, desi au fost puse pe hartie pentru diverse autoritati, vor ramane necheltuite.
Reprezentanti ai institutiilor financiare internationale au declarat, in nenumarate randuri, ca modul in care sunt restituite aceste sume catre fondurile de rezerva bugetara creeaza discrepante intre programarea si executia bugetului si duce la mai putina transparenta a cheltuielilor.