Ca piata logistica romaneasca este pe punctul de a inregistra acelasi avant ca si celelalte segmente imobiliare - in contextul in care acest sector a fost relativ neexploatat pana in momentul de fata - este concluzia ce s-a putut desprinde pe parcursul seminarului desfasurat ieri pe tema "Depozitare: tipuri diferite pentru utilizari diferite in locatii diferite". Principalul factor ce contribuie la atractivitatea tarii noastre in ochii investitorilor straini - pe langa stadiul incipient in care se afla momentan piata - este reprezentat, in opinia lui Helmut Neubauer, managing director al fondului austriac de investitii Europolis, de pozitia cheie pe care o detine Romania in cadrul pietei logistice internationale. Reprezentantul companiei a mentionat doar doua dintre aspectele acestei pozitii cheie, si anume iesirea la Marea Neagra, ce reprezinta o poarta spre Asia, si cresterea importantei oraselor vestice, precum Timisoara, Cluj si Arad. Gerard Kuijs, CEO al companiei olandeze Arhicom, a evidentiat, de asemenea, ca tara noastra va juca un rol esential intr-un viitor coridor logistic international.Mai este destul loc pe piata, mai ales pe segmentul spatiilor de calitatePentru moment, a subliniat Kuijs, exista destul de multa activitate pe piata logistica din Bucuresti, si, de asemenea, pe cea din Timisoara. Cu toate acestea insa, a precizat reprezentantul Arhicom, in multe alte orase ale tarii exista inca un mare gol la nivelul ofertei, desi cererea pe acest segment nu este deloc de neglijat. La randul sau, reprezentantul Europolis a evidentiat ca nevoile in continua crestere ale pietei sunt departe de a fi satisfacute, fapt pentru care mai este destul loc pentru noi jucatori in sectorul industrial. Deschiderea catre noi jucatori este valabila mai ales pe segmentul spatiilor de depozitare de prima calitate, a subliniat Neubauer, unde discrepanta dintre cerere si oferta este cea mai pregnanta. La acestea, Gabriel Chimisliu, directorul departamentului industrial al Colliers, a subliniat ca, in contextul in care rata de neocupare pe logistica este de circa 2%, o cerere masiva de spatii de depozitare nu poate fi satisfacuta in acest moment. Acesta a adaugat ca, desi dezvoltatorii au lansat destul de multe proiecte logistice in ultima perioada, acestea exista deocamdata doar pe hartie, dat fiind faptul ca majoritatea se afla inca in diferite faze de constructie.Exista cerere pentru spatii de depozitare specialeCa si in cazul altor industrii, un trend demn de mentionat pentru evolutia pe termen mediu si lung al pietei logistice locale ar fi specializarea tot mai mare a furnizorilor de spatii de depozitare. Pentru moment, a subliniat Helmut Neubauer, "exista cerere pentru spatii de depozitare speciale, insa putini investitori au avut curajul sa faca asa ceva".
Din acest punct de vedere, Gerard Kuijs a precizat ca un imperativ pentru dezvoltatorii de logistica il reprezinta necesitatea de adaptare la cerintele si nevoile clientilor, dat fiind ca fiecare tip de activitate necesita un anumit tip de spatiu de depozitare. Un studiu amanuntit al pietei si adaptarea la nevoile specifice ale clientilor nu reprezinta insa singurul "hop" pe care il vor avea de trecut cei care tintesc la o cota substantiala din piata logistica locala. Eforturile investitorilor internationali va trebui sa tina cont, de asemenea, si de problema infrastructurii deficitare, un element esential in alegerea locatiei pentru o dezvoltare de tip industrial. In ciuda actualei subdezvoltari a pietei, previziunile specialistilor sunt insa optimiste. Gerard Kuijs subliniaza ca, desi la ora actuala nu exista foarte multe spatii de depozitare in Romania, acestea nu vor intarzia sa apara. In ceea ce priveste directiile de dezvoltare a acestui sector in Capitala, Chimisliu a subliniat ca investitorii nu privesc doar spre vestul orasului, ci iau in considerare si alte zone propice, din apropierea autostrazilor, precum estul sau nordul.