Portul Constanta este vazut de catre Kazahstan drept "iesirea sa catre Europa". Aflat in vizita oficiala in Romania, Nursultan Nazarbaiev, presedintele Kazahstanului, a declarat in urma unei intalniri cu Traian Basescu ca statul din Asia Centrala este interesat de porturile de la Marea Neagra. "Foarte important a fost pentru noi discutarea aspectelor legate de Constanta-Trieste. Suntem foarte interesati de porturile de la Marea Neagra" a precizat Nazarbaiev, care a completat despre portul Constanta ca este "iesirea catre lume, catre Europa". In discutiile pe tema portului, cei doi presedinti au discutat despre capacitatea portului de la Marea Neagra de preluare a tranzitului de marfuri energetice in drumul acestora catre Europa Occidentala. De altfel, cele doua tari au semnat si un acord intre Administratia Portului Constanta si Portul kazah Aktau. Nazarbaiev a mentionat la capitolul investitiilor de care este interesat statul sau "o companie ce se ocupa cu extractia aurului in Romania", insa a completat sunt necesare si alte colaborari decat cele din sectorul energetic. Nazarbaiev a precizat ca partea kazaha a achizitionat un teren langa Bucuresti a carui destinatie va fi comunicata ulterior. El a mai spus ca, in schimbul furnizarii catre Romania si Uniunea Europeana a resurselor sale energetice, statul kazah asteapta ca statele europene sa raspunda trimitand investitori. "Romania este cel mai mare partener comercial al nostru. (...) Kazahstanul vede in Romania un partener stabil" a mai spus presedintele kazah. El a mai spus ca din cele 15 companii mixte din tara sa, noua sunt realizate in colaborare cu alte companii din Romania.
IMPORTANTÃ…. Romania este foarte importanta pentru Kazahstan datorita celor doua mari proiecte de transport a resurselor energetice dinspre Asia Centrala spre Europa. Constanta este importanta pentru kazahi datorita oleoductului Constanta - Trieste, care trebuie sa transporte petrol din zona Asiei Centrale. Nazarbaiev a spus ca exista un proiect de realizare a unui canal intre Marea Neagra si Marea Caspica, iar aceasta nu poate avea alt scop decat marirea tranzitului de petrol catre Constanta. De altfel si Socar, compania azera de stat in domeniul petrolului este interesata ca proiectul Constanta - Trieste sa fie functional pentru a putea avea o piata de desfacere mare. Socar a achizitionat in Georgia terminalul de la Kulevi, cu care are acum linii directe de cai ferate pentru transportul titeiului pana la Kulevi. Celalalt proiect important este Nabucco, ce ar trebui sa duca gazele Marii Caspice in Austria la Baumgarten. Nabucco e important pentru kazahi deoarece exista un proiect complementar de transport a gazelor naturale din Kazahstan in Azerbaidjan pe sub Marea Caspica, iar din Azerbaidjan ar putea fi preluate prin conducta Nabucco.
CONCURENTÃ…. Cele doua proiecte au, insa, contracandidati puternici: oleoductul Burgas - Alexandropolis (prin Bulgaria si Grecia) si gazoductul South Stream. La ambele este implicat Gazprom. In vreme ce Nazarbaiev mentiona joi ca vede Constanta drept poarta a Kazahstanului catre Europa, cu referire la conducta Constanta - Trieste, gigantul rus Gazprom a semnat un acord cu grupul italian Eni prin care se parafa formarea unei companii mixte care sa opereze noul gazoduct South Stream. Analistii au interpretat planul de constructie a South Stream drept o incercare de a submina proiectul concurent Nabucco. Si Iulian Iancu, presedintele Comisiei pentru industrii si servicii a Camerei Deputatilor, a criticat proiectele concurente Nabucco. "De sapte ani vorbim de proiectul Nabucco si acum se constata ca mai multe state ale Uniunii Europene au proiecte separate cu Rusia, si in special cu Gazprom. E vorba de Germania, Italia, Grecia, Austria, Bulgaria. Unde este vocea comuna a UE aici? Aceste proiecte au ca tinta blocarea altor proiecte si nu sunt fezabile" a precizat Iancu zilele trecute, la un forum energetic.

Proiectul Nabucco este considerat important pentru diversificarea furnizorilor de gaze ai Europei, este detinut de un consortiu format din compania austriaca OMV, grupul ungar MOL, operatorul Botas din Turcia, precum si companiile Bulgargaz si Transgaz, din Bulgaria si Romania. Foarte important in cazul Nabucco este ca ocoleste Rusia si este sustinut in mod oficial de catre Uniunea Europeana.