Romanii din Basarabia nu se vor mai putea uita la TVR, ca urmare a pierderii licentei postului public romanesc in Moldova. In curind, ii va lua locul Antena International.

La mai putin de un an de la semnarea unui protocol de colaborare intre TVR si Ministerul Dezvoltarii Informationale (prin Intreprinderea de Stat „Radiocomunicatii") din Republica Moldova privind retransmisia TVR 1 pina in 2011, postul romanesc este la un pas de a fi eliminat de pe piata media de la Chisinau. Razboiul a fost declarat in luna iunie de Chisinau, cind Bucurestiul trebuia sa inceapa sa plateasca retransmisia postului. In urma unor negocieri la nivel interguvernamental, urma sa se incheie un nou protocol, iar „noul document urma sa acopere, retroactiv, si costurile aferente redifuzarii dupa 13 iunie 2007", sustine TVR. „Se ajunsese la intelegerea ca suma necesara pentru retransmisie sa se stinga in contul datoriei externe pe care Moldova o are fata de Romania. Ar fi vorba de circa 800.000 de dolari pe an", spune Vlad Turcanu, membru al Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) din Moldova.

Intreprinderea de stat „Radiocomunicatii" nu a avut insa rabdare si directorul Victor Badulescu a solicitat tot in iunie CCA sa ia masuri. „Intr-o sedinta din iulie a CCA s-a decis, cu 5 voturi din 9, scoaterea la concurs a licentei pe care emitea TVR", spune Vlad Turcanu. In luna septembrie s-a decis si retragerea licentei TVR, acordata initial pina in 2011. Conform Codului audiovizualului din Republica Moldova, licenta se poate retrage doar daca postul nu emite mai mult de 72 de ore sau, din motive tehnice, mai mult de 45 de zile. „A fost o incalcare flagranta a legii si pentru faptul ca nu s-au respectat pasii obligatorii pina la retragere. CCA a decis direct intreruperea emisiei si scoaterea la concurs a licentei". Decizia a fost una eminamente politica, banuieste Turcanu, tinind cont ca voturile pentru intreruperea emisiei au apartinut reprezentantilor Partidului Comunist. Licenta ce a apartinut TVR a fost cistigata de un offshore, TLF M International. In urma cu doua zile, la solicitarea TLF M International, CCA a decis sa-i acorde dreptul de a transmite pe licenta pierduta de TVR postului Antena International, apartinind Trustului Intact. „Refuzul TVR de a conlucra cu noi ne-a constrins sa apelam la serviciile unui alt post de televiziune roman", a motivat Razvan Paveliu, directorul TLF M International.

Scandalul retragerii licentei TVR este insa departe de a se fi sfirsit. TVR a formulat o plingere in contenciosul administrativ din Republica Moldova. „SRTv solicita CCA daune materiale si morale de 500.000 de euro", spune Biroul de presa al TVR. In sedinta Consiliului de Administratie din 27 noiembrie se va pune in discutie si atacarea la Curtea de Apel Chisinau a deciziilor CCA.