RCS&RDS a inceput sa intre cu pachete de servicii in zone din Bucuresti in care, pina acum, UPC Astral facea legea.

In ultima perioada, in Bucuresti au inceput sa apara anunturi, in scarile de bloc, indemnind locuitorii sa se aboneze la serviciile RCS&RDS: cablu tv, telefonie fixa (sau mobila, unde este cazul) si Internet. „Compania noastra are in proiect bransarea blocului acesta la reteaua noastra, retea cu semnal prin fibra optica. (...) Costul lucrarilor va fi suportat de societatea noastra integral, fara conditionarea trecerii obligatorii la firma noastra. Abonamentele se vor face optional si individual." Asa scrie in anunturile RCS lipite prin scarile blocurilor.

Nimic neobisnuit pina aici. Anunturile apar insa in scarile unde locuitorii sint deja abonati la serviciile UPC Astral, situatie aproape fara precedent pe piata romaneasca. In trecut, cind pe piata existau doar doua companii mari cu oferte de cablu tv, Astral si RDS, nu se intimpla aproape niciodata ca acestea doua sa se intilneasca in aceeasi zona, fapt care a stirnit nenumarate birfe legate de o presupusa intelegere intre cele doua, care si-ar fi impartit teritoriul. Clientii erau clar defavorizati intrucit nu aveau de ales si trebuiau sa mearga pe mina unicului furnizor aflat in zona respectiva, fiind nevoiti sa accepte orice conditii contractuale pentru a avea cablu tv. Astazi insa, o data cu dezvoltarea pietei, au inceput sa apara tot mai multe firme care ofera servicii similare, iar RCS&RDS a inceput sa intre si in zonele in care Astral a fost, ani intregi, „rege". De ce acum?

„Noi am tot zis, cu diverse ocazii, ca sintem intr-un proces continuu de extindere a retelei, astfel incit sa ajungem la cit mai multi clienti cu serviciile noastre. Nu este nimic nou, este un pas firesc pentru noi", declara Ovidiu Ghiman, director comercial in cadrul RCS&RDS. Acesta spune ca nu este adevarat ca cele doua companii nu s-au suprapus niciodata. „Exista zone, spre exemplu la Unirii, unde sintem suprapusi de multa vreme. Aceste lucruri nu sint insa importante", a precizat Ghiman. Conform acestuia, nu exista oferte speciale pentru cei care „tradeaza" furnizorul la care se afla pentru a trece la RCS&RDS. „Promovam, in general, pachetul 4play, unde este posibil, sau 3play, unde nu, in functie de stadiul retelei de telefonie mobila 3G. Pachetul nostru inseamna, la 45 de lei cu TVA inclusa, cablu tv, minimum 58 de programe, Internet FiberLink, cu 3MB Internet si 30MB in reteaua metronationala de 500.000 de utilizatori, plus telefonie fixa sau mobila unde se poate, cu 500 de minute pe fix sau mobil RDS si 50 de minute Romtelecom", spune Ghiman.

Reprezentantii UPC au refuzat sa faca orice comentariu la intrebarile adresate de Cotidianul.

Antecedente de cartel si abuz Acum „nu este nimic nou, este un pas firesc" pentru furnizorii de servicii, insa in decembrie 2006, Consiliul Concurentei amenda RCS&RDS si UPC cu 7,5 milioane de euro in total pentru intelegere de tip cartel si abuz de pozitie dominanta. Consiliul a amendat atunci companiile UPC Romania, RCS&RDS, Astral Telecom (cumparata de UPC) si Cablevision of Romania (cumparata de Astral, acum UPC) cu sume care totalizau 25,9 milioane de lei (adica peste 7,5 milioane de euro). Conform institutiei, in anul 2001, UPC Romania si Hi-Fi Quadral au incheiat o intelegere de tip cartel, avind ca obiect impartirea pietei serviciilor de cablu din municipiul Timisoara. Drept urmare, UPC a „incasat" o amenda de 7,2 milioane de lei (peste 2,1 milioane de euro), iar RCS&RDS, in calitate de succesor de drept al Hi-Fi, o amenda de 807.275 de lei (peste 235.000 de euro). In urma investigatiilor, Consiliul Concurentei a descoperit si faptul ca Astral Telecom si Cablevision of Romania au savirsit, in Bucuresti, un abuz de pozitie dominanta. Institutia spune ca cele doua societati au impus tarife majorate in mod nejustificat de cresterea costurilor. Pentru acest caz, plenul Consiliului Concurentei a decis sanctionarea Cablevision of Romania cu 273.766 de lei (peste 79.000 de euro) si a companiei UPC, in calitate de succesor de drept al Astral, cu o amenda de 17,6 milioane de lei (peste 5,1 milioane de euro).