Ungaria este interesata de proiectul Arad Szeged
MOL nu s-a pronuntat cu privire la noua conducta de gazReprezentantii Transgaz si cei ai companiei ungare MOL vor relua in acest an discutiile referitoare la interconectarea retelelor de gaze pe ruta Arad Szeged.
"Exista un interes comun atat din partea romana, cat si a celei ungare. Asteptam un raspuns de la MOL. Din punctul de vedere al atractivitatii, se pare ca exista clienti interesati", a declarat ieri, intr-o conferinta de presa, directorul general al Transgaz, Ioan Rusu. Saptamana trecuta a avut loc o sedinta comuna de Guvern romano-ungara unde s-a stabilit ca reprezentantii celor doua companii se vor intalni pentru a clarifica problemele comerciale si tehnice cu care acestia se confrunta. Discutia va face referire si la intentia Ungariei de a obtine un tarif de transport nereglementat pentru tronsonul amplasat pe teritoriul lor. "In urma sondajului realizat de compania romana si cea ungara, implicate in proiectul de interconectare Arad Szeged, pentru evaluarea potentialului de interes al actualilor clienti, reprezentantii celor doua companii se vor intalni in perioada urmatoare pentru clarificarea aspectelor comerciale si tehnice implicate de rezultatele studiului, dar si posibilitatea asigurarii unui flux de gaze bidirectional", se arata intr-un comunicat al Guvernului.UE cere diversificarea surselor de alimentareInterconectarea retelelor de gaze ale Romaniei si Ungariei, pe ruta Arad Szeged, a fost intens discutata in urma cu cativa ani de MOL si producatorul roman Romgaz, insa pana in prezent nu a fost semnat niciun acord intre parti. Discutiile faceau referire la livrarea de gaze de catre MOL pe piata romaneasca cu scopul de a diversifica sursele de alimentare, aceasta fiind o obligatie in vederea aderarii la Uniunea Europeana. Compania intentiona sa aduca prin conducta Arad Szeged gaze din Marea Nordului, prin Germania Austria Ungaria, pe care sa le vanda pe piata romaneasca. Negocierile au fost sistate in urma cu doi ani, motivul neintelegrii fiind valoarea la care gazele urmau sa fie comercializate in Romania, care din cauza taxelor de extractie si de transport, din nordul Europei, era mult mai mare decat pretul actual. Potrivit companiei nationale Transgaz, conducta ar urma sa aiba o lungime de aproximativ 100 de kilometri, din care circa 60 de kilometri pe teritoriul Romaniei. Transgaz a construit circa 25%-30% din conducta, investitia totala a companiei romanesti fiind estimata, la nivelul anului 2004, la 25 de milioane de euro. Pe de alta parte, proiectul Arad Szeged ar putea fi utilizat si pentru gazoducutul Nabucco.Se cauta al 6-lea investitor in proiectul NabuccoLicitatia pentru capacitatea de transport in cadrul proiectului Nabucco ar putea incepe in primul trimestru al anului viitor, in prezent urmarindu-se atragerea unui nou investitor.
"Derularea procesului presupune doua etape. Prima este finalizarea atragerii celui de-al saselea investitor. Din partea Bulgariei si a Turciei se mai asteapta un raspuns. In cadrul proiectului Nabucco decizia trebuie luata in unanimitate. A doua etapa este licitarea capacitatii de transport. Daca exista multi doritori inseamna ca proiectul este fezabil", a completat Rusu. "Avand in vedere ca proiectul este unul cunoscut, licitatia s-ar putea termina in cateva saptamani. Pana la sfarsitul anului, coordonatorul desemnat de Comisia Europeana, Jozias Johannes van Aartsen, va trebui sa prezinte un raport CE cu privire la stadiul in care se afla lucrarile", a adaugat Rusu. Construirea conductei presupune investitii de sase miliarde de dolari si este destinata transportului de gaze din Asia Centrala catre Europa, tranzitand Turcia, Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria. Lucrarile ar trebui sa inceapa in 2009 si astfel conducta ar putea intra in exploatare in 2012.
Din consortiul Nabucco fac parte companiile OMV, MOL, Botas, Bulgargaz si Transgaz Medias, la care s-ar putea adauga unul sau doi parteneri.