Atat votul uninominal propus de Basescu, cat si cel promovat de Tariceanu au avantaje si dezavantaje. Primul aduce majoritati stabile si eficiente, dar nu asigura o reprezentare corecta a optiunilor electoratului, al doilea conduce la o reprezentare mai justa, dar inseamna si parlamentari alesi pe o lista, precum si majoritati mai fragile.


Intr-o analiza realizata pentru Jurnalul National, profesorul in stiinte politice, Alexandru Radu, arata ca propunerea presedintelui Traian Basescu (sistem majoritar cu doua tururi) si proiectul premierului Calin Popescu (sistem proportional) sunt "complementare", pentru ca ambele se bazeaza pe votul uninominal, insa diferenta este data de faptul ca prima combina uninominalul cu sitemul majoritar, iar a doua cu reprezentarea proportionala. In opinia profesorului, ambele sisteme au avantaje si dezavantaje clare: varianta Basescu "genereaza majoritati parlamentare si guvernamentale solide si stabile", dar "iroseste voturile cetatenilor, neasigurand o corecta reprezentare pentru optiunile cetatenilor" si permitand accesul in Parlament doar a doua-trei partide, in timp ce varianta Tariceanu "asigura o reprezentare mai justa pentru optiunile cetatenilor", dar "se formeaza majoritati parlamentare si guvernamentale fabricate". "Nici unul nu este mai bun decat celalalt sau ambele sunt la fel de bune", defineste cele doua sisteme prof. Radu, precizand ca, de pilda, in Marea Britanie, sistemul majoritar este unul foarte bun, insa acelasi sistem s-a dovedit defectuos in India. El considera ca "nu exista un sistem perfect, exista sisteme adaptate cerintelor societatii, care se pliaza pe aceste cerinte" si a aratat ca la noi nu a existat o dezbatere serioasa privind tipul de sistem care s-ar potrivi societatii noastre. "La referendumul de duminica, cetatenii vor da un vot politic. Ei vor vota pro sau contra Basescu, pro sau contra Tariceanu", a spus prof. Radu.


DUR/DILUAT. O comparatie intre varianta Basescu si cea a lui Tariceanu a fost realizata si de un grup de cercetatori de la Facultatea de Stiinte Politice, Universitatea Babes- Bolyai din Cluj-Napoca, in colaborare cu HotNews.ro. Studiul elaborat de acestia releva ca propunerea sefului statului este una "dura", similara cu alegerea primarilor, in timp ce proiectul lui Tariceanu este "o varianta mai diluata", care pastreaza reteta listei existenta in sistemul actual. "Varianta propusa de presedintele Basescu se vrea o varianta dura. Daca va fi aplicata, va permite intrarea in Parlament a cel mult trei partide", se arata in studiu, precizandu-se ca aceasta nu pune accentul pe reprezentarea populatiei. In cazul acestui sistem, pentru a fi declarat castigator, un candidat trebuie sa obtina o majoritate absoluta in primul tur de scrutin, iar daca nu o obtine, se va organiza un al doilea tur intre primii doi clasati. Castigator va fi cel care aduna cele mai multe voturi in urma celui de-al doilea tur, ceea ce inseamna ca vom avea circumscriptii electorale uninominale, adica cu un singur mandat de deputat sau senator. In ceea ce priveste varianta Tariceanu, autorii studiului sustin ca aceasta se vrea un sistem uninominal cu compensare pe liste si care are ca pion principal un singur tur de scrutin. "Ceea ce propune acest sistem este ca jumatate din mandate sa se distribuie in mod direct la nivelul circumscriptiilor uninominale, iar celelalte mandate sa fie repartizate la nivelul circumscriptiei electorale. Ceea ce se urmareste, de fapt, este asigurarea unei relatii proportionale intre suportul electoral de care beneficiaza un partid la nivel de circumscriptie si numarul de mandate care ii revin din circumscriptia respectiva", se precizeaza in studiu. Potrivit acestuia, alegatorul va avea tot un vot pe care il va da doar candidatului care participa individual la alegeri, lista de partid nu este votata, aceasta fiind "si dezavantajul major al sistemului. Este chiar neconstitutional sa ajunga in Parlament o persoana de pe o lista pe care nu o votezi".


DICTATURI. Conform studiului, sistemul promovat de Basescu este practicat in momentul de fata in 19 tari pentru alegeri legislative, fiind identic cu cel din Franta (pentru alegerea Adunarii Nationale, camera inferioara a Parlamentului francez). Diferenta este ca, daca Basescu sustine ca in turul al doilea ar urma sa intre primii doi clasati, la francezi, in acest tur secund, pot participa toti candidatii care au obtinut cel putin 12,5% din voturile alegatorilor inscrisi pe listele electorale. Tari unde se mai aplica sistemul sustinut de Basescu sunt Bahrein, Belarus, Republica Centrafricana, Congo Brazzaville, Coreea de Nord, Cuba, Egipt, Gabon, Haiti, Iran, Kirgizstan, Mali, Mauritania, Mongolia, Togo, Turkmenistan, Uzbekistan si Vietnam, multe dintre acestea fiind regimuri autoritare. Cat priveste sistemul promovat de Tariceanu, acesta este foarte asemanator cu cel din Germania, dar nu identic.