Atit valoreaza astazi firma unui om care si-a inceput cariera curatind autocare si carind bagaje pe un salariu de nimic.

Jan Irimia detine Mouse Tour, o firma de transport de persoane care valoreaza trei milioane de euro. Are 12 autocare, doua microbuze si mai multe terenuri in tara si vrea ca, pina in 2009, sa ajunga la 30 de autocare si sa construiasca un service specializat in reparatii de autocare. Recent a achizitionat un teren pe DN 7, unde va construi propriul garaj. Succesul omului de afaceri nu a fost cistigat insa fara eforturi si fara sacrificii.

Tatal sau lucra la ONT Romtur ca sofer de autocar. Il lua, adeseori, pe fiul sau la garaj ca sa-i spele masina. Asa a facut cunostinta Jan Irimia cu pasiunea care avea sa-i conduca viata: autocarul. La 16 ani, tinarul Irimia s-a transferat la seral si s-a angajat ca ajutor de sofer la ONT. Asta insemna sa care bagajele clientilor sau sa spele masina. Isi aminteste cu nostalgie cum raminea in pana zilnic cu venerabilele autocare Gloria si cum soferii il hamaleau la reparatii. Asa a invatat mecanica.

Imediat dupa revolutie, in 1992, Jan Irimia a infiintat propria firma, DASA (care ulterior avea sa se transforme in Mouse Tour), a inchiriat un spatiu la Posta Vitan si a deschis primul magazin. Telul sau in viata, in acel moment, era sa stringa suficient de multi bani pentru a-si cumpara un autocar. In scurt timp, au urmat alte doua magazine, unul in Tulcea si unul in Falticeni. Cu banii adunati de la magazine a reusit sa cumpere un camion si un microbuz la mina a doua, cu care s-a apucat si de transport de marfa. Avea 19 ani si nu era multumit de realizarile sale: facea bani, dar nu destui pentru a-si implini visul. S-a hotarit ca suma necesara pentru a-si cumpara un autocar poate fi adunata mai repede in alta tara. Este motivul pentru care a plecat in Australia, unde a lucrat, bineinteles, ca sofer pe autocar. In 1996 a revenit in tara, cu banii strinsi, si a cumparat primul sau autocar: un Mercedes din 1979.

„Cu primul autocar pe care l-am cumparat nu am reusit sa ajung din Otopeni, de unde l-am luat, pina acasa. S-a stricat pe drum, am ramas fara directie si fara frine", isi aminteste Irimia. El conducea autocarul, el il spala, el il repara. Orele de condus nu contau atunci, astfel incit facea curse Braila-Madrid in doi oameni, apoi Braila-Roma. Au inceput sa apara restrictiile, autocarele trebuiau sa fie moderne, sa aiba cuseta de dormit. Dormea in cala de bagaje sau pe coridor, intre scaune, la picioarele clientilor. A strins bani si a cumparat al doilea autocar, de aceasta data mai nou cu 10 ani, din 1989. A inceput sa angajeze soferi, insa mergea in continuare cu ei. „Ma preferau clientii pentru ca stiau ca vin personal si ma ocup de toate lucrurile. La un moment dat s-au adunat atit de multi, incit nu le puteam face fata. Am simtit nevoia de extindere", spune Jan Irimia.

Omul de afaceri a incercat sa obtina un credit de la banci. A fost refuzat de toate bancile din Romania, care nu au vrut sa-i dea nici macar bani pentru un avans la o firma de leasing. A strins bani, cu greu, pentru un al treilea autocar la mina a doua. Avea deja multi clienti. Fratele sau a deschis agentia de turism Carpatia Tour, astfel incit, daca pina atunci ducea muncitori la munca in strainatate, Irimia a inceput sa faca si turism. A incercat, din nou, sa faca un credit. Toate scrisorile sale s-au intors respinse, mai putin una, cea de la Libra Bank.

„Mi-au spus ca nu ma incadrez, dar ca imi vor da 50.000 de euro, sa vada cum ma descurc. Am garantat cu casa mea in valoare de 450.000 de euro pentru acesti bani. Acesta a fost adevaratul meu punct de plecare", spune omul de afaceri.

Calatorea in Germania, la fratele sau, si in autocar ii asculta pe ceilalti pasageri si pe soferi, incercind sa isi dea seama de nevoile lor. A cumparat al patrulea autocar, folosind banii pentru un avans. Si-a angajat soferi, un contabil si un sef de garaj, iar sotia a inceput sa se implice in firma pentru a-l ajuta. Lucrurile au inceput sa mearga bine, insa au venit legi noi, si firmele mari au reusit sa-l elimine de la cursele externe. „Am rezistat cu greu la presiuni diferite, politice sau de asociere cu forta. Am avut zile in care ma oprea politia de sapte ori pina la Brasov sau nu mi se certificau autocarele. Nu am fost niciodata membru de partid, detest politica", spune Irimia.

Omul de afaceri a avut o idee, de care 90% dintre cunoscuti au ris. S-a gindit sa treaca jumatate din afacere pe servicii de transport pentru salariati, cum vazuse in Australia. Turismul aduce bani, insa vara. Din transportul salariatilor scotea, comparativ, mai putini bani pe luna, insa mai multi pe an in total, intrucit era un venit constant, inclusiv pe timp de iarna.

A avut un concurs la o firma mare, s-a dus si a condus o luna personal pentru a vedea cum merg lucrurile. A cistigat un contract mare, care avea sa fie urmat de multe altele. Acum trebuie sa cumpere alte patru autocare. Doar in cazul unuia dintre contracte va trebui sa asigure, din ianuarie, 15 autocare pe zi, ceea ce ii va aduce cistiguri de circa 2.000 de euro pe zi. Spune ca isi trateaza soferii cu respect si nu uita ca a facut parte dintre ei. Astazi insa este patronul unei firme care valoreaza circa trei milioane de euro. Bancile si firmele de leasing, care odinioara il goneau din sedii, il cauta acum acasa cu superoferte.