Scriitorul pe care Cotidianul vi-l propune miercuri este unul dintre cei mai rebeli si mai nonconformisti romancieri care au trait in SUA.

Jack Kerouac este autorul cel mai reprezentativ al generatiei Beat. Lucrarile sale au inspirat scriitori precum Tom Robbins si Ken Kesey, dar si legende ale muzicii precum The Beatles, Jim Morrison, Bob Dylan sau Simon&Garfunkel. Mitul legat de scrierile sale spune ca si-a scris romanul „On the Road" in numai trei saptamini, fara somn si fara mincare, „hranindu-se" doar cu alcool, cafea si benzedrina. Lucrarea contine proza spontana, el scriind intr-un soi de dicteu automat, pe principiul budist „primul gind e cel mai bun". Truman Capote a facut haz pe seama stilului lui Kerouac spunind ca „asta nu e scriere, ci mai degraba dictare". In prima faza, editorii i-au refuzat romanul pentru ca era mult prea experimental si pentru ca aborda un ton de prea mare empatie in privinta minoritatilor si a grupurilor sociale marginalizate din America anilor ’50. Cind, in sfirsit, romanul a iesit de sub tipar, Kerouac a fost ridicat in slavi de critica, declarat unul dintre cei mai importanti scriitori americani, portavocea unei intregi generatii si chiar, nici mai mult, nici mai putin, regele generatiei Beat. Aceasta titulatura i s-a parut penibila lui Kerouac, el protestind cu umor: „Nu sint beatnic, ci catolic".

El si-a teoretizat metoda de scriere, celebra sa proza spontana, scriind in „Belief and Technique for Modern Prose" un set de treizeci de „porunci" pe care scriitorul secolului XX ar trebui sa le aiba in minte atunci cind creeaza. Printre ele se numara „tine minte ca esti tot timpul un geniu", „punctul maxim de interes trebuie sa fie ochiul din spatele ochiului", „sa spui povestea intregii lumi ca pe propriul monolog interior", „nu e timp de poezie, scrie doar adevarul", „respira cit de adinc vrei", „indeparteaza inhibitiile literare, gramaticale sau sintactice", dar si mult mai practicul sfat „incearca pe cit posibil sa nu te faci manga decit la tine acasa".

O cronica a ultimului volum de Michele Roberts gasiti pe www.cotidianul.ro/select