Criticii strimba din nas la auzul numelui sau, dar regizorul si producatorul Ridley Scott a demonstrat ca nici la virsta de 70 de ani n-a uitat cum sa dea o lovitura la box office.

Celebrul cineast, adus la rangul de „Sir" pentru contributia la istoria cinematografiei, si-a lansat aproape simultan „Blade Runner: Final Cut", noua versiune a filmului care l-a consacrat, si cel mai recent lungmetraj al sau, „American Gangster". Juxtapunerea celor doua spune multe despre evolutia lui Ridley Scott, care a pornit de la un stil vizual emfatic si prea abraziv pentru a satisface asteptarile criticii - care l-a considerat pur si simplu superficial in dorinta sa de a soca - si a ajuns la un mai mare respect fata de constructia personajelor si de trama decit s-ar fi asteptat el insusi. Recunoaste insa ca tocmai acel stil vizual s-a raspindit cu viteza fulgerului: „Da, e peste tot zilele astea, pina in punctul in care face mai mult rau decit bine. Accentul cade mai putin pe un material bun, pe un scenariu bun. Munca mea are acum de-a face cu cititul, citesc tot ce imi cade in mina, nu las pe altcineva sa imi rezume un script. Tind sa fiu mai putin vizual, pentru ca uneori acest element si frumusetea se pun de-a curmezisul povestii", explica Scott pentru „The Times".

Chit ca nu s-a apucat de film decit dupa ce trecuse de 40 de ani, cariera lui Scott se caracterizeaza printr-un cameleonism accentuat: aproape nu e gen in care sa nu isi fi incercat mina, dar a si platit pretul aferent acestui tip de risc. S-a fript de nu s-a vazut cu cruciatii, dupa cum a demonstrat-o pelicula sa din 2005, „Regatul cerului", cu Orlando Bloom si cu Liam Neeson. Conflictul armat si actiunea tensionata insa i-au priit de cele mai multe ori, fie ca le-a plasat in antichitate („Gladiatorul"), in contemporaneitate („Elicopter la pamint!" ori „G.I. Jane") sau in spatiul cosmic („Alien"). Si-a aratat partea feminina si feminista in clasicul „Thelma si Louise", iar penultimul sau flirt cu marele ecran a constat fix intr-o comedie romantica saturata cu vin frantuzesc („Un an bun"). Nu s-a ferit nici de cel mai faimos criminal in serie si a dovedit-o cu „Hannibal". Insa ultimul sau lungmetraj, „American Gangster", reprezinta o intoarcere la crima organizata si la genul aferent ei, pe care cineastul britanic nu il mai practicase de aproape doua decenii, de cind se „ocupase" de Yakuza in „Gloante si cenusa la Osaka".

„American Gangster" e la antipodul stilului vizual flamboaiant care l-a consacrat pe cineast, fiind extrem de clasic filmat, ceea ce Scott considera drept o schimbare in bine. Centrii de greutate ai peliculei se gasesc la nivelul scenariului - concentrat asupra luptei dintre un dealer afroamerican de droguri la nivel angro si politistul care incearca sa il bage in puscarie - si al interpretarii. Din acest punct de vedere, Scott n-a schimbat nimic, colaborind la fel de bine ca de obicei cu actorii sai principali, Denzel Washington si Russell Crowe: „Intotdeauna ii intreb daca ar mai dori sa traga o dubla. Adora asta. Nu spun niciodata «Stop, dragilor, alt decor» si porcarii din astea". Cit despre lucrul cu cele doua staruri hollywoodiene, Scott le cunoaste „intim" nevoile: „Actori precum Russell si Denzel n-au nevoie de discutii nesfirsite despre motivatie. Li se pare de rahat. Cu ei lucrurile sint cit se poate de simple". Si totusi, lucrurile nu au stat la fel in ceea ce priveste scenariul, Scott hotarindu-se sa schimbe finalul original, facindu-l „mai neutru" in urma reactiilor spectatorilor de la avanpremiera, care i-au reactivat indoieli mai vechi legate de sfirsitul povestii. Or, regizorul e direct interesat cum o duce filmul la box office - a cazut pe locul doi la incasari in a doua saptamina la lansare - pentru ca, pe linga banii furnizati de studio, a contribuit si el la finantarea peliculei.

Trauma „Blade Runner" Filmul din 1982, cu Harrison Ford in rolul principal, a fost debutul lui Scott la Hollywood - „Alien" si „Duelistii" le realizase in Anglia lui natala - si prima lui relatie „stabila" cu sistemul de studiouri. Iar echipa de filmare si noii sai sefi l-au luat din scurt pe regizor, asigurindu-i astfel lungmetrajului o etapa de productie plina de stres si de tensiuni. Cum nici avanpremiera n-a mers prea bine, studioul s-a panicat si i-au impus lui Scott un voice-over care nu ii convenea deloc. Aceasta eroare si multe altele de acest gen a vrut Scott sa le indrepte cu noul „Blade Runner - Final Cut", pelicula ce marcheaza a 25-a aniversare a lungmetrajului si care demonstreaza, crede autorul ei, ca filmul poate sa aspire la statutul de arta. Se pare ca versiunea dinainte, „Blade Runner - Director’s Cut", nu exemplifica suficient de bine aceasta idee. Oricum, din punctul de vedere al incasarilor, atunci cind s-a lansat „Blade Runner" a fost batut mar de „ET-ul" lui Spielberg. Reputatia de film cult a peliculei lui Scott a fost insa asigurata de popularitatea filmului in format VHS si DVD.

Se stie cine o va juca pe Narcissa Malfoy in noul „Harry Potter". Detalii pe www.cotidianul.ro/select