Royal Opera House. Lighting visualizer. In traducere aproximativa, George Panait este vizualizator al spectacolelor in mediul VR. (Virtual Reality). Lumina e meseria lui si a practicat-o de la spectacolul dat in cinstea Papei Ioan Paul al II-lea la Toronto, in 2003, pina la concertul Roger Waters din Polonia sau de la Bach Choir la Royal Opera House si pina la Jocurile Olimpice de la Atena.

Ce faci concret?

Opera Regala a trecut printr-un proces de modernizare intre 1996 si 1999. Era si cazul. Ultima ei "modernizare" avusese loc in 1892... Desi am fost angajat al Operei din 1991, am decis ca pe perioada de modernizare, cind cladirea a fost inchisa in totalitate, sa plec in Canada, unde mi se propusese sa lucrez pentru Departamentul de lumini al televiziunii canadiene C.B.C. La televiziune, una dintre principalele mele atributii a fost de a introduce si dezvolta tehnica de previzualizare in televiziune. Dupa alte cursuri si destula munca am reusit sa realizez primul studio VR in televiziune, fapt pentru care mi-a fost decernat Honorable Mention la gala M.I.C.A.M. Awards pentru tehnologii inovative in televiziune si film in 2000. Intors in Anglia, m-am gindit la adaptarea previzionarii la Opera. Era greu, mai ales in Anglia conservatoare. Mereu faceam la fel: controlam prin computer cele 120 de lumini de pe scena mare. Controlam pozitia unde este focalizat acest reflector, diferite culori, efecte speciale etc... Dar cu atitea reflectoare de programat intr-un timp scurt, cit dureaza un spectacol in repetitii, nu prea era timp pentru creativitate. Asa ca am venit cu ideea de a crea primul teatru/opera virtuala din lume, care este o clonare in mediul virtual al operei. Si aici totul este replicat in 3 dimensiuni, iar reflectoarele automate sint reproduse fidel, atit fizic, cit si ca tip de operare. Creez lumina in mediul VR, salvez pe disk ceea ce am programat si in prima zi de repetitie la scena cu lumini, se incarca calculatorul de operare a luminilor cu informatia deja salvata pe disk si in 95% din cazuri ceea ce am programat in studio este perfect asemanator cu ceea ce este pe scena.

Cum este ca angajat al luminii?

Este fantastic. Luminile au o importanta majora in realizarea unui spectacol, unde cooperarea intre echipele artistice si tehnic este extrem de importanta. Poti avea un spectacol extraordinar in care partea artistica este extraordinara, dar cu lumini neadecvate poti ruina totul. Luminile creeaza efecte vizuale, numai imagineaza-ti cum arata un spectacol fara lumini…

Lumina e cultura?

Lumina este o cultura, bine-nteles. Precum artistii grafici, un regizor de lumini foloseste lumina in a picta o imagine pe scena. Si talentul in a folosi culoarea si umbra, in a accentua drama sau comedia unei scene, este o arta. De ce oare crezi ca am fost intrebat daca pot lumina o scena, dintr-o anumita piesa, in stilul marilor pictori?

Cit de importanta e lumina?

Un mic exemplu, la ultima mea vizita in Romania am vazut spectacolul ‘’O zi din viata lui Nicolae Ceausescu’’. Un spectacol foarte bun, ruinat prin calitatea luminilor.

Cum ai ajuns la Londra?

La Londra am ajuns in 1990 dezamagit de felul in care lucrurile in Romania se desfasurau dupa caderea regimului Ceausescu. Mai ales dupa mineriadele organizate de regimul la putere am cam inteles ca Romania are mult de schimbat pina devine o tara civilizata si drumul Vestului devenise o optiune cu care de altfel flirtasem de mai mult timp.

De ce Londra??? Sincer sa fiu voiam sa plec in State, dar la timpul respectiv avusesem ocazia sa plec in Anglia si am luat aceasta sansa cu ambele miini. Si sincer sa fiu sint foarte fericit ca am ajuns aici, o tara plina de istorie si cultura.

Povesteste ce faci in timp ce luminezi scena

In primul rind observ ce se intimpla pe scena in timpul repetitiilor initiale. Observ si ascult ce se intimpla in jurul actiunii principale. De multe ori, este mai important si trebuie accentuat folosind diferite modalitati de iluminare. Cred ca a avea un spirit de observatie este foarte important in crearea spectacolului. Si, in timp ce-mi iau notite despre ideile mele de a ilumina respectiva scena, ma consult cu regizorul artistic pentru a fi sigur ca amindoi sintem pe acelasi nivel de intelegere. Trebuie sa ai un nivel foarte bun de comunicare pentru a fi in masura de a-ti exprima si imparti ideile cu cei legati de productie.

Cum traieste un luminist la Londra?

Fiind tehnician de teatru in Romania, inainte de a pleca, am fost angajat ca masinist la Teatrul de Comedie patru ani, pot spune ca viata de tehnician la Londra nu difera prea mult de ceea ce am trait acasa in Bucuresti. Tehnologia este mult mai avansata, dar in rest la fel. Maninc aceeasi mincare romaneasca, ciorbele si mincarurile traditionale le pregatesc regulat. Poate am devenit mai constient in a minca mai sanatos… Maninc mai putina carne rosie, iar pestele este pe masa de cel putin doua ori pe saptamina. Salatele si fructele le consum in cantitati industriale, iar ciorbele mele sint renumite intre prietenii mei de aici. Imi place o ciorba in care lingura poate sta vertical in farfurie de atitea legume. In rest, in timpul verii, traditionalul gratar la sfirsit de saptamina cu prietenii, unde iarasi micii mei se maninca de parca este sfirsitul lumii… Merg cu sfintenie la sala de cinci ori pe saptamina, imi place sa calatoresc si prin munca mea si vacantele cu familia pot spune cu bucurie ca am fost in peste 100 de calatorii peste hotare in cel putin 40 de tari diferite pe aproape toate continentele. N-am preocupari de a ma imbogati fizic, ci spiritual. Am depasit de mult stadiul materialistic si bucuria pe care o am cind ajung intr-o tara noua nu poate fi echivalata cu nici o avutie. Vorba aia, gol am venit, gol plec si nu vreau sa fiu cel mai bogat mort din cimitir. Viata este prea scurta, ceea ce traiesc acum nu este o repetitie, este pe bune si daca n-o traiesc acum cind ma duc, ca toti ne ducem sigur, nu vreau sa fiu la poarta Sfintului Petru si sa ma uit inapoi si sa-mi para rau de lucrurile nerealizate.

Ai vazut-o pe regina. Ce lumina i se potriveste?

Am avut onoarea si placerea de a intilni intreaga familie regala, inclusiv printesa Diana. Iar cit priveste lumina ce i se potriveste reginei, cred ca o lumina calda este foarte potrivita.

Tie, ca om, ce lumina ti se potriveste?

Iar cit ma priveste pe mine, cred ca o lumina vesela si optimista, directa si fara umbre este foarte potrivita. Sint o persoana norocoasa, am avut ocazia de a trai in Vest si am luat aceasta sansa cu ambele miini in a face din mine persoana care sint acum.