Piata de capital este sau cel putin ar trebui sa fie barometrul economiei unui stat. Bursa este un domeniu foarte sensibil, care reactioneaza imediat la orice impuls negativ venit din partea macroeconomiei. Orice dezechilibru al inflatiei, fluctuatiile dobanzii de referinta, deficitul de cont curent sunt semnale care afecteaza direct sau indirect evolutia unei burse.
Sensibilitatea ringului bursier se reflecta in principal in reactia investitorilor. In ultimele doua luni, Bursa de la Bucuresti a avut o evolutie atipica, in comparatie cu anii trecuti. Desi de obicei toamna venea cu valori in crestere, dupa vacanta din vara, in 2007 lucrurile au stat exact invers. Scaderile vin pe fondul unor dezechilibre macroeconomice ale tarii, reflectate in scaderea ratingului de tara. Asadar, este bursa un barometru al economiei romanesti?
Marius Plugaru ne-a declarat ca bursa din Romania reflecta fidel toate problemele pe care le au economia si politica tarii. "Bursa este un barometru exact al economiei, dar si al sistemului politic romanesc. Situatia politica incerta, cu oamenii care nu fac altceva decat sa se certe, este aceeasi ca si la BVB. Structura de conducere a bursei, cu oameni care nu au un grad de implicare diferit si care nu formeaza o echipa unita imita foarte bine conducerea tarii. Grupuri de interes formate in functie de anumite orientari, organizare deficitara si deficiente in strategiile de marketing limitate avem peste tot, si in politic, si in economie, si la bursa. Practic, aceasta este imaginea Romaniei, reflectata foarte puternic in decalajul european pe care il avem si la nivelul pietei de capital", ne-a explicat Marius Plugaru.Chisu: Nu avem emitenti din toate sectoareleMihai Chisu vede raspunsul la intrebarea daca bursa este un barometru din doua directii opuse. "Bursa este un barometru, pentru ca vine sa exprime starea macroeconomica si conjuncturala a economiei prin psihologia investitorilor. Comportamentul investitional se raliaza cu cel macroeconomic, dar va fi un barometru mai exact atunci cand vor fi emitenti din toate domeniile de activitate. Din acest punct de vedere, piata de capital nu mai reflecta intocmai nivelul microeconomic. De exemplu, de la cota bursei lipsesc telecomunicatiile. Vedem ce cifre de afaceri si ce profituri declara companiile din acest sector, mai vedem si ca RCS&RDS se duce la Londra, dar la BVB nu se inghesuie", a mai declarat Mihai Chisu, broker la Egnatia Securities.Plugaru: Bursa ar trebui sa urmeze o strategie de marketing coerentaUna din cele mai importante probleme ale Bursei de Valori din Bucuresti este strategia de marketing deficitara. Una din solutiile sugerate de catre Marius Plugaru este incercarea mediatizarii intensive a pietei de capital. "Eu vad lucrurile la modul simplu, naiv, cu pliante si reclame publicitare. Bursa trebuie sa lanseze un program de informare a masei vizavi de serviciile oferite de intermediari, vizavi de bursa ca institutie si ca piata de capital deoarece acest fenomen suportat in mod separat de catre intermediari nu poate sa isi atinga scopul sau aria de acoperire. Un alt exemplu ar fi sustinerea unor mijloace de informare permanenta, nu doar mijloacele mediei de specialitate. S-ar putea imparti pliante, s-ar putea pune afise sau anunturi in cotdianul pe care omul il citeste dimineata in metrou, s-ar putea face spoturi publicitare pe cele mai importante posturi TV sau pe internet.
Pe de cealalta parte intermediarii trebuie sa isi promoveze serviciile in acelasi mod, in masura bugetului aferent.
Alte institutii care trebuie sa participe la crearea acestui mediu de vizualizare a fenomenului investitional sunt CNVM si Asociatia Brokerilor, aceasta fiind chiar una dintre functiunile sale. Aceste metode nu sunt noi, sunt folosite de alte tari, cu rezultate mai mult sau mai putin vizibile. As dori ca tot ce a avut succes afara sa poata fi folosit intr-o metoda balcanica si la noi", a incheiat Plugaru.