Exceptionalul grupaj publicat astazi in Jurnalul National sub titlul a€žTiganii Romani mai ieftini decit vacile " mi-a adus aminte de unele actiuni in care am fost direct implicat.
Pentru a aduce un spor de informatie asupra problemei, am redactat articolul alaturat.
Va multumesc,
Alin Teodorescu


La mijlocul lunii septembrie 2004, in calitate de Cancelar al Primului Ministru, am avut o serie de intilniri cu organizatii neguvernamentale specializate in problemele tiganilor. Motivul acestor intilniri a fost programul de crestere a capacitatii institutionale in toate celulele sistemului administrativ romanesc. Acest program este mai cunoscut in presa romaneasca sub numele de To-Do-List. La cererea Primului Ministru, am format la Cancelarie un mic grup de lucru care a constat urmatoarele:
Strategia nationala  de imbunatatire a situatiei romilor aprobata prin HG in 2001 - care era baza legala a tuturor programelor de asistenta interna si internationala pentru romi - era depasita;Saracia severa printre familiile de romi era mult mai mare decit printre familiile de neromi;Oficiul pentru romi din cadrul SGG avea numai 3 salariati, fara buget propriu, fara resurse, fara capacitate de implementare.

Dupa cum puteti vedea din documentul atasat, la 22 septembrie 2004 am prezentat in sedinta de Guvern un Memorandum, care prevedea printre altele formarea Agentiei pentru Romi, contractarea unui imprumut de 50 de milioane de dolari pentru combaterea saraciei la nivelul populatiei rome, infiintarea Fondului Roman pentru populatia roma, dupa exceptionalul model al Fondului Roman de Dezvoltare Sociala, aplicarea unei OG referitoare la alocarea unor loturi de pamint familiilor de tigani si alte citeva masuri concrete. Am evitat sa intram in filosofia discriminarii, istoria tiganilor, hermeneutica etniei si alte teme de interes pentru intelectualitatea tiganilor, care traia bine din drenarea fondurilor de asistenta pentru romi. Am cautat sa facem lucruri concrete, care sa raspunda unor probleme concrete.


Situatia era cu atit mai urgenta cu cit aveam rapoarte ale unor organisme europene care ne spuneau ca, dupa obtinerea statutului de stat membru, populatia din Romania si Bulgaria cu cel mai mare risc de migratie necontrolata era populatia tiganeasca. In Bulgaria s-au luat masuri administrative: nici acum un tigan bulgar fara acte, fara scoala, fara proprietati sau venituri in Bulgaria nu poate obtine usor pasaport sau act de identitate valabil in Europa. Alte tari prietene au dezvoltat sisteme de alarmare rapida - in limba romana asta inseamna retele de informatori intre tiganii migratori. Noi nu puteam sa facem asa ceva. S-ar fi dezvoltat imediat vesela cooperare intre cei care stiu sa faca pasapoarte si cei care au nevoie de ele.  

Ar fi aparut imediat in presa numele informatorilor, fotografiile ofiterilor, averile rudelor ofiterilor si adresele lor, in asa fel incit sa poate fi repede identificati de purtatorii de mesaje gratioase - recte sabii ninja.
Memoradumul atasat a fost discutat in sedinta de Guvern din 22 septembrie 2004, iar in 5 octombrie 2004 a fost aprobata forma revizuita.

Ca urmare, au inceput negocierile de contractare a imprumutului de 50 de milioane de dolari de la Banca Mondiala, a fost infiintata Agentia pentru Romi, cu personal, bugete si resurse mult marite, a inceput dezbaterea publica asupra situatiei tiganilor. Numai pe linia verde a primului-ministru s-au inregistrat in lunile septembrie-octombrie peste 1.000 de apeluri referitoare la situatia tiganilor din tara. Imi aduc de asemenea aminte de sute de scrisori, rapoarte, informari pe care le primeam la Cancelarie - toata aceasta documentatie a fost predata noii guvernari.


Ce aflu din articolul dvs. publicat in 15 noiembrie 2007 ?
Ca Strategia Nationala pentru romi nu s-a actualizat. Ca Agentia Nationala functioneaza, dar nu a primit bugetele promise. Ca imprumutul de 50 de milioane pe care incepusem sa-l negociem a fost luat abia in 2007, dar nu va fi operat de o structura specializata, ci impartit intre Ministerul Muncii, Ministerul Invatamintului si nu mai stiu cine. Ca, de fapt, nici banii, nici programele nu au ajuns la romi, ci s-au disipat prin celulele sistemului administrativ romanesc, foarte permisive cind e vorba de absorbit fonduri si foarte zgircite cind e vorba de raportat rezultate.


Consecinta ?
Dupa notele operative elaborate de oameni care stiu ce vorbesc, peste 100.000 de romi romani, dintre care multi fara acte, fara nici un de scolarizare, fara nici o proprietate sau venit in Romania, sint astazi raspinditi in noua tari din Europa.

In loc sa rezolvam problema, asa cum incepusem in toamna anului 2004, am exportat problema partenerilor nostri din Uniunea Europeana. Dl.Adrian Nastase are acum dreptate sa propuna formarea unei Agentii Europene pentru Romi. Problema nu mai este numai a Romaniei, problema este deja europeana. Dar nu s-ar fi ajuns aici daca legile erau respectate si daca, la contractarea resurselor bugetare si extrabugetare, s-ar fi avut in vedere interesele romilor si nu ale unei caste de demnitari.

In loc sa exportam produse si servicii, ne exportam incapacitatea administrativa si politica. In loc sa aducem o valoare adaugata Europei, ne exhibam confuziile, incompententele si fantasmele. Si ne mai miram ca ne injura lumea pe strada la Roma, Bruxelles sau Paris.