"Indiciile care sustin o posibila pozitie de dominanta colectiva a celor doi
mari opratori pe segmentul comunicatiilor electronice (Vodafone si Orange n.
red.) sunt nivelul ridicat de concentrare a pietei, stabilirea cotelor de
piata, nivelul ridicat al barierelor la intrare, similaritatile de
comportament si omogenitatea ofertelor si nivelurile semnificativ mai mari
de profitabilitate in raport cu competitorii lor de pe acelasi segment si
chiar cu subsidiarele din alte state ale acelorasi grupuri", a spus
Georgescu in cadrul conferintei "Reforma reglementarii comunicatiilor: in
cautarea strategie castigatoare", organizata de Autoritatea Nationala de
Reglementare im Comunicatii si Tehnologia Informatiilor (ANRCTI).
Potrivit unei analize diagnostic realizata de ANRCTI impreuna cu
consultantul sau TASC Strategic Consulting pe piata romaneasca de
comunicatii, pe langa nivelul scazut al concurentei se observa un nivel
nesatisfacator al inovatiei, precum si fluiditatea efectiva scazuta a
pietei. De asemenea, analiza mai releva niveluri relativ ridicate ale
preturilor cu amanuntul precum si transparenta redusa a preturilor.
In ceea ce priveste telefonia fixa, analiza a aratat, printre altele, ca
preturile sunt relativ ridicate si netransparente. "In cercetarea noastra am
mai observat niveluri scazute de satisfactie a consumatorilor, posibilitati
limitate in privinta alegerii furnizorilor precum si un decalaj de acces la
aceste servicii intre mediul urban si cel rural", a spus Georgescu.
ANRCTI va realiza un document de pozitie privind strategia de reglementare a
sectorului comunicatiilor electronice din Romania pentru perioada 2007-2010
elaborat pe baza rezultatelor oferite de analiza-diagnostic mentionata.
Documentul va viza politica de interconectare prin extinderea obligatiilor
privind acest aspect, in vederea obtinerii unei transparente mai mari si
pentru a oferi sanse egale tuturor operatorilor care controleaza accesul la
utilizatorii finali.
De asemenea, documentul de pozitie vizeaza si politica de acces la retele
prin obligatia de furnizare a accesului neconditionat la bucla locala, in
conditii de transparenta, nediscriminare si control al tarifelor. Tot
referitor la politica de acces la retele, strategia ANRCTI vizeaza obligatia
de furnizare a serviciilor de roaming national. Strategia ANRCTI pentru
2007-2010 tinteste imbunatatirea politicii de simulare a fluiditatii si
transparentei pe pietele cu amanuntul. "Vom creea o pagina de internet
dedicata nevoilor de informare ale consumatorilor prin care acestia vor
putea, printre altele, compara serviciile si tarifele oferite de furnizorii
de servicii de comunicatii. De asemenea vom stabili continutul facturilor
detaliate", a declarat presedintele ANRCTI.
Documentul de pozitie privind strategia de reglementare a sectorului
comunicatiilor electronice din Romania pentru perioada 2007-2010 are in
total cinci obiective strategice si este supus dezbaterii publice pana la
data de 14 decembrie, pe pagina de internet a Autoritatii.