Obtinerea pozitiilor dominante, posibil verificata de ANRCTI
Vodafone si Orange sustin ca au ajuns aici datorita investitiilorRomtelecom se considera discriminata legislativ Afirmatia presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Comunicatiilor (ANRCTI), Dan Georgescu, potrivit caruia se va lua in calcul investigarea unei eventuale pozitii dominante a Orange si Vodafone in domeniul telefoniei mobile, precum si a Romtelecom in cel al telefoniei fixe, a starnit ample reactii din partea acestora.In timp ce Vodafone si Orange au sustinut, aproape la unison, ca nu se afla intr-o pozitie dominanta pe piata colectiva si ca au ajuns aici "datorita investitiilor", Romtelecom da vina pe "concurenta dura" si pe presiunea concurentiala a operatorilor de telefonie mobila.
"Orange Romania este deschisa la orice dezbatere, dar credem ca ar fi mai util sa nu mai manipulam concepte care exprima doar pareri", a declarat directorul comercial al Orange Romania, Thierry Millet, ca reactie la afirmatia presedintelui ANRCTI. Existenta unei pozitii dominante este privita cu indoiala si de catre reprezentantii Vodafone.
Potrivit directorului general al diviziei Europa Centrala si de Est din cadrul grupului Vodafone, Ian Gray, pozitiile pe care se situeaza cei doi mari operatori "sunt efectul sumelor investite (circa 1,2 miliarde de euro in cazul fiecarei companii in intervalul 1996-2007 - n.r.) in dezvoltarea infrastructurii, proces care a sustinut, intr-un fel sau altul, cresterea economica a Romaniei".
Cu toate acestea, datele studiului sunt mai mult decat relevante. Piata telefoniei mobile este dominata de Orange Romania - 9,31 milioane de utilizatori, si Vodafone Romania - 8,579 milioane de clienti, la polul opus aflandu-se Cosmote Romania - 3 milioane de utilizatori si Telemobil (Zapp) - cu putin peste 500.000 de abonati...De vina sunt... operatorii mici de telefonie fixaDe partea cealalta, sustinand ca este discriminat din punct de vedere legislativ odata ce activitatea sa este reglementata prin 13 acte normative fata de unul singur in cazul operatorilor GSM, Romtelecom sustine ca se confrunta cu o presiune concurentiala si din partea operatorilor de telefonie mobila.
Directorul general al Romtelecom, Yorgos Ioannidis, a dat ca exemplu intrarea operatorilor de telefonie mobila Orange Romania si Vodafone Romania pe piata telefoniei fixe, dar si a operatorului de cablu TV RCS&RDS pe segmentul 3G, in timp ce compania pe care o reprezinta a lansat servicii de televiziune prin satelit.
Atragand atentia ca intensificarea concurentei pe piata telecomunicatiilor pune Romtelecom in situatia sa actioneze in conditii "nu tocmai egale", el a exemplificat cazul ofertei RCS&RDS, care are tarif zero pe telefonia fixa, inclusiv un anumit numar de minute. "Romtelecom nu poate concura astfel de oferte din cauza cadrului de reglementare", a spus seful Romtelecom afirmand ca peste 80% din clientii care au renuntat la serviciile Romtelecom, si-au motivat decizia prin faptul ca "utilizeaza mai des serviciile de telefonie mobila sau au ales oferta operatorilor prin cablu TV".Utilizatorii nu prea stiu pe ce dau baniiSchimbul de replici a fost starnit de speech-ul presedintelui ANRCTI, Dan Georgescu, dupa ce a anuntat ieri, in cadrul conferintei "Reforma reglementarii comunicatiilor: in cautarea strategiei castigatoare", ca nivelul concurentei in sectorul telefoniei mobile este scazut, existand indicii care sugereaza ca este oportuna investigarea unei posibile pozitii dominante colective a celor doi mari operatori de pe aceasta piata, Orange si Vodafone.
"Analiza - diagnostic a evidentiat nivelul ridicat de concentrare a pietei de telefonie mobila, stabilitatea cotelor de piata, nivelul ridicat al barierelor la intrare, similaritatile de comportament si omogenitatea ofertelor celor doi mari operatori, nivelurile semnificativ mai mari de profitabilitate in raport cu competitorii lor de pe acelasi segment si chiar cu subsidiarele din alte state ale acelorasi grupuri", a afirmat Georgescu.
Amintind nivelul mic de satisfactie a consumatorilor si posibilitatile reduse de care dispun consumatorii in privinta alegerii furnizorilor (90% dintre clienti sunt deserviti de unul sau de cel mult doi operatori), presedintele ANRCTI a precizat: "Concurenta redusa inseamna lipsa de inovatie".
"Pozitia puternica a Romtelecom in sectorul telefoniei fixe, cu aspect de dominanta la nivelul segmentului de acces si al celui de apeluri nationale, ramane o realitate la acest moment, in conditiile in care acest operator are o cota de piata de 74% din numarul de linii de acces ale persoanelor fizice si 80% din liniile de acces ale persoanelor juridice. Solutiile de selectare si preselectare a transportatorului, menite sa stimuleze concurenta la nivelul serviciilor de apeluri, au avut un succes extrem de limitat", a spus Georgescu.Deficientele de remediatIn acest context, ANRCTI isi propune ca obiective strategice pentru perioada 2007-2010 crearea conditiilor pentru manifestarea unei concurente durabile bazate pe infrastructuri, facilitand, acolo unde este eficient, concurenta bazata pe servicii.
Printre deficientele care se impun a fi remediate in domeniul telefoniei mobile, ANRCTI si TASC Strategic Consulting au numit nivelul scazut al concurentei si cel nesatisfacator al inovatiei, fluidizarea efectiva scazuta a pietei, niveluri relativ ridicate ale preturilor cu amanuntul si transparenta scazuta a acestora. In ceea ce priveste deficientele din telefonia fixa, s-au observat nivelul scazut de satisfactie a consumatorilor, posibilitatile limitate in privinta alegerii furnizorilor, nivelul mare al preturilor si transparenta redusa a acestora, precum si decalajul de acces dintre mediul urban si cel rural. Declaratiile au la baza rezultatele studiului realizat de ANRCTI si TASC Strategic Consulting, potrivit caruia nivelul de informare al utilizatorilor finali este foarte scazut si multitudinea de tarife creeaza confuzii (planuri tarifare multiple, tarife pentru apeluri diferite in retea / in afara retelei, catre retele mobile / catre retele fixe, in orele de varf / in afara orelor de varf, in functie de destinatie, catre numere favorite).UE vrea sa separe infrastructura retelei de serviciiDe altfel, comisarul european pentru telecomunicatii, Viviane Reding, a anuntat ca va propune infiintarea unui organism de reglementare in domeniu, la nivelul blocului comunitar, pentru a atenua fragmentarea pietelor de telecomunicatii si internet din statele membre.
Reding a spus ca autoritatea va superviza activitatea celor 27 de organisme de reglementare in comunicatii existente in statele membre. Noul organism va avea puterea sa propuna separarea infrastructurii retelei de serviciile oferite clientilor, iar masura va fi luata pentru a forta gigantii telecomunicatiilor, cum ar fi France Telecom, sa isi deschida retelele si pentru competitorii mai mici. Ultima masura radicala luata de Viviane Reding in privinta pietei de telecomunicatii a fost reducerea tarifelor pentru convorbirile efectuate in roaming.Venituri si pierderiMonopolul pus de operatorii de telefonie se reflecta, bineinteles, in veniturile operatorului. In semestrul fiscal incheiat la 30 septembrie, Vodafone inregistra venituri totale de 596,75 milioane euro, in crestere cu 24% fata de perioada similara a anului trecut. Vodafone Romania a avut in prima jumatate a anului fiscal 2007-2008 un numar total de 8.579.377 de clienti, reprezentand o crestere de 19,9% comparativ cu perioada similara din 2006. Compania a raportat in aceasta perioada cel mai mare venit mediu pe utilizator (ARPU) de pe piata romaneasca de telecomunicatii GSM, de 15,71 dolari (11,54 euro). Numarul utilizatorilor 3G inregistrati de Vodafone Romania a fost de 495.578, la 30 septembrie 2007.
In ceea ce priveste compania Cosmote, aceasta a anuntat ca, in primele noua luni, si-a redus pierderile operationale cu 40% fata de perioada similara a anului trecut, ajungand la 27,4 de milioane de euro.
Cosmote estimeaza ca va trece pe profit operational anul viitor si pe castig net in 2009. Pierderile operationale in cel de-al treilea trimestru s-au mentinut, comparativ cu acelasi interval din 2006, la 8,8 milioane de euro.