Dupa craniul din diamante si platina, rasfatatul artei contemporane, Damien Hirst, socheaza privirile americanilor cu o turma de oi decapitate si asezate in formol.

„Pictura" lui Francis Bacon l-a inspirat
pe Damien Hirst pentru ultima sa instalatie „Scoala de arheologie a dorintelor pierdute, de intelegere a infinitului si de cautare a cunoasterii". Iata titlul ultimei instalatii semnate de Damien Hirst. Artistul britanic a populat holul uneia dintre cele mai cochete cladiri din New York (Lever House) cu 30 de oi scaldate in acvarii cu formol si asezate pe mese de disectie. Peisajul de morga i-a costat nu mai putin de zece milioane de dolari pe antreprenorul imobiliar Aby Rosen si pe afaceristul Alberto Mugrabi. Primul este de altfel si proprietarul cladirii newyorkeze care adaposteste instalatia lui Hirst. „Expunerea artei de anvergura este un mijloc foarte bun pentru a pune in valoare cladirile", spune Rosen, citat de „International Herald Tribune". Pe linga oile decapitate inseriate in formol, instalatia mai cuprinde un rechin in aceeasi substanta, o vita transata in doua, un scaun, un sir de cirnati, o umbrela si o colivie cu un porumbel mort. In plus, spatiul e delimitat de 15 dulapuri cu sticlute si cutii de antidepresive si antigripale. Intregul peisaj inspira atmosfera unei sali pentru orele de anatomie. Porumbelul-"profesor" sta in fata rindurilor de „elevi" ascultatori. „Oaia reprezinta uniformitatea. Prin educatia uniforma, oamenii ajung niste oi moarte, niste fiinte lipsite de vitalitate", isi explica mesajul Hirst, citat de „The Guardian". Pe de alta parte, „rechinul exprima individualitatea", lamureste provocatorul artist.

Actorul Dennis Hopper a facut parte din elita invitata la vernisajul lui Hirst. „Asta este opera sa cea mai buna din ce am vazut. Dupa mine, acopera suprarealismul si istoria artei. Ginditi-va numai la motivul carnii agatate in cirlig", spune actorul, citat de „The Guardian". Intr-adevar, pe linga aluziile la invatamintul care niveleaza mintile, opera lui Hirst e doldora de citate estetice. Nonconformistul creator spune ca lucrarea sa e, in primul rind, un omagiu adus „Picturii" (1946) semnate de Francis Bacon, lucrare ce infatiseaza o serie de carcase agatate in forma de crucifix. „Sint toti artistii moderni in aceasta opera", explica Hirst. Referintele cele mai clare sint la seriile lui Warhol, la cadavrele din cutiile lui Joseph Cornell sau la oul inchis in colivia suprarealista a lui René Magritte.

30 de oi decapitate cuprinde
ultima instalatie a lui Damien Hirst Instalatia lui Hirst a sosit cu avionul de peste Ocean, din atelierul sau din Gloucestershire, iar carnea a fost achizitionata de la un macelar din Cornwall. „A durat doar zece minute sa schitez instalatia, insa realizarea ei mi-a luat doi ani", marturiseste artistul britanic. Pretul de zece milioane de dolari al noii instalatii e modest in comparatie cu cele 100 de milioane de dolari primiti in aceasta vara pentru craniul din platina, acoperit de 8.601 de diamante. Comanditarul instalatiei cu parfum de morga, Aby Rosen, a mai cumparat acum doi ani o alta opera a lui Hirst, imensa statuie din bronz „The Virgin Mother", reprezentind o femeie gravida, pe jumatate schelet. Hirst preia lumina fluorescenta a instalatiilor lui Dan Flavin: www.cotidianul.ro/select