Grupul de lucru al Guvernului Romaniei privind ordonanta Guvernului italian asupra expulzarii cetatenilor romani a ajuns la concluzia ca in urma analizei au fost identificate "deficiente majore" ale reglementarilor italiene in raport cu directiva
Grupul de lucru al Guvernului Romaniei privind ordonanta Guvernului italian asupra expulzarii cetatenilor romani a ajuns la concluzia ca in urma analizei au fost identificate "deficiente majore" ale reglementarilor italiene in raport cu directiva europeana, care dau "posibilitatea unei aplicari abuzive a reglementarilor in practica", informeaza Mediafax.
Consultarile expertilor din DAE, ministerele de Externe, Internelor si Reformei Administrative si Justitiei cu privire la noile reglementari italiene privind siguranta publica au dus la concluzia ca acestea au deficiente majore, care dau posibilitatea unei aplicari abuzive. DAE a avut consultari cu ministerele de Externe, Internelor si Reformei Administrative si Justitiei cu privire la reglementarile italiene din perspectiva conformitatii acestora cu Directiva CE 38/2004, punctul de vedere comun fiind aprobat in sedinta de Guvern de ieri. Departamentul pentru Afaceri Europene al Guvernului Romaniei a analizat reglementarile italiene din perspectiva conformitatii acestora cu Directiva europeana numarul 38/2004 privind dreptul de libera circulatie si sedere, in cursul saptamanii trecute. Potrivit DAE, motivele imperative de siguranta publica pe baza carora poate fi dispusa masura expulzarii sunt definite mai cuprinzator decat permite directiva, iar aceste motive nu se numara printre cele foarte limitate pentru care directiva permite aplicarea imediata a masurii expulzarii. In urma analizei s-a mai constatat ca sanctiunile penale prevazute pentru neprezentarea persoanelor expulzate la consulatul italian din statul de origine al celui expulzat sunt disproportionate in raport cu abaterea administrativa si nu tin seama de varietatea de situatii care pot aparea in legatura cu aceste aspecte.
Elementele identificate in comun ca fiind criticabile in reglementarile italiene, precum si datele privind aplicarea abuziva in practica a acestora vor fi comunicate Comisiei Europene in functie de raspunsul acesteia la scrisoarea adresata la 5 noiembrie de catre ministrul Afacerilor Externe comisarului pentru Justitie, Franco Frattini, mai informeaza DAE.
Stam bine la Torino
Ministrul Justitiei, Tudor Chiuariu, s-a intalnit ieri la Torino, cu reprezentanti ai asociatiilor de romani din Italia, care au reclamat lipsa de comunicare cu autoritatile guvernamentale romane. "Deocamdata nu avem semnale ca s-ar produce abuzuri, ca masurile autoritatilor italiene ar fi disproportionate fata de scopul urmarit. Ma bucur sa aud ca la Torino si in intreaga regiune cazurile de expulzare sunt izolate. In intalnirile pe care le voi avea cu autoritatile italiene voi insista ca masurile de indepartare sa fie luate doar in cazuri exceptionale. In acelasi timp, suntem gata sa va ajutam daca se vor comite abuzuri. Firme de avocatura vor face recurs impotriva masurilor abuzive si va vor reprezenta in fata tribunalelor italiene", a sustinut Chiuariu. La intalnirea la care au participat si clerici, Chiuariu s-a declarat deschis dialogului, marturisind ca el insusi este fratele unui emigrant. Ministrul Justitiei a subliniat ca ii va sprijini pe cei aflati in aceasta situatie. "Stiu ca majoritatea romanilor care au plecat in strainatate sunt seriosi, au venit aici sa reuseasca si sunt apreciati la locurile lor de munca. Va asigur ca Guvernul de la Bucuresti va lua toate masurile pentru ca persoane povenind dintr-o minoritate, care comit fapte reprobabile, sa nu compromita eforturile si bunul renume al unei largi majoritati", a declarat Chiuariu. Acesta a spus, citat de Mediafax, ca a venit momentul sa se faca distinctie intre "cei care vor sa ne faca de ras si cei care nu vor sa fie facuti de ras". Potrivit acestuia, cel mai bun mijloc ca romanii din strainatate sa-si apere interesele este de a se organiza "din punct de vedere politic", sa infiinteze "un partid politic si sa aiba candidati la alegerile locale". Ministrul a avut si o intrevedere cu primarul orasului Torino. (G.D., D.E.I.)
Parlamentul European dezbate libera circulatie
Chestiunea liberei circulatii a cetatenilor UE in interiorul Uniunii urma sa fie dezbatura ieri seara la Strasbourg in sedinta plenara a Parlamentului European. Dezbaterea a fost decisa de Conferinta presedintilor grupurilor parlamentare din Parlamentul European, urmand ca astazi sa fie supusa votului in plen o rezolutie referitoare la decretul lege italian, transmite Rador.
Decizia ca aceasta tema sa fie introdusa in dezbaterea de ieri seara a fost determinata si de atitudinea de saptamana trecuta a grupurilor politice, o atitudine intervenita imediat dupa evenimentele din Italia. Astfel, grupul socialistilor europeni a fost acela care a dat semnalul necesitatii unei asemenea dezbateri, aratand ca integrarea si protectia minoritatii rrome trebuie gestionata la nivel european. La randul lor, liberalii europeni au solicitat un set de masuri clare pentru integrarea sociala a imigrantilor, cerand, totodata, Comisiei Europene sa prezinte Legislativului o evaluare privind aplicarea exceptiilor de la directiva de libera circulatie la nivel european. De asemenea Comisia pentru libertati civile, justitie si afaceri interne a cerut comisarului Frattini sa analizeze cu mare exactitate urmarile decretului italian, sa participe la dezbaterile din cadrul sesiunii plenare si sa explice atitudinea domniei sale pe data de 20 noiembrie, in cadrul reuniunii Comisiei pentru libertati civile a Parlamentului European, mai informeaza Rador. (G.D.)
Prodi: Ordonanta e conforma cu standardele UE
Premierul italian, Romano Prodi, a anuntat ieri ca intre Italia si Comisia Europeana exista "o intelegere deplina" in ceea ce priveste politica de imigratie, intr-o conferinta de presa comuna, la Roma, cu presedintele CE, Jose Manuel Durao Barroso, relateaza Mediafax.
"Am reiterat promisiunile de a cauta impreuna cele mai bune cai" pentru a face fata acestei provocari, a explicat Prodi, la incheierea intrevederii cu Barroso, dedicata problemei migratiei si in special masurilor adoptate in urma cu doua saptamani de Guvernul de la Roma, in vederea contracararii valului de infractiuni atribuite imigrantilor romani. "Responsabilitatea politica a integrarii revine statelor membre, insa e important sa fie mentinut un dialog constant intre statele membre si Comisia UE. Punctul central european ramane de o importanta fundamentala", a adaugat premierul italian. (G.D.)
Martora acuzarii isi mentine declaratiile
Emilia Neamtu, martora in cazul Giovanna Reggiani, a confirmat ieri in fata judecatorului Claudio Mattioli, marturia care il incrimineaza pe Nicolae
Romulus Mailat.
Femeia, in varsta de 45 de ani, a fost audiata timp de doua ore in legatura cu circumstantele agresarii Giovannei Reggiani, italianca de 47 de ani acostata la 31 octombrie in zona Tor di Quinto (Roma) si care a decedat ulterior la spital. Asistata de un traducator, Emilia - care, potrivit Mediafax, se pare ca este verisoara de gradul II cu Mailat - a declarat ca l-a vazut pe roman ducand corpul Giovannei Reggiani, gasit intr-un sant. Declaratiile romancei nu par sa fie deloc diferite de cele pe care le-a dat in seara incidentului. Emilia este persoana care a alertat autoritatile imediat dupa observarea incidentului. Sotul victimei, capitanul Giovanni Gumiero, a fost reprezentat la audieri de avocatul Tommaso Pietrocarlo, iar Mailat de avocatul din oficiu Piero Piccinini. "Depozitia martorei nu aduce nimic nou si trebuie analizata", a declarat avocatul lui Mailat. Acesta a declarat in repetate randuri ca doar i-a furat geanta Giovannei Reggiani, fara insa a o agresa. Femeia are anumite probleme psihice. Lucru recunoscut chiar de fiul ei. Aceasta are chiar si un certificat medical care atesta acest lucru pe care scrie tulburare mixta a personalitatii. Insa anchetatorii spun ca au si alte probe, in afara declaratiei romancei, care ar demonstra fara dubii ca Mailat a comis crima. (D.E.I.)
600.000 de romani in Italia
Peste 340.000 de romani sunt rezidenti pe teritoriul italian, alte 300.000 de persoane aflandu-se in curs de reglementare a sederii, arata Institutul National de Statistica din Italia.
La 1 ianuarie 2007 figurau 2.938.922 cetateni straini, reprezentand 5% din totalul populatiei, din care cetateni romani erau 342.200. Regiunile cu prezenta semnificativa a cetatenilor romani sunt: Lazio - 22,2%, Piemonte - 17,4%, Lombardia - 16,5%, Veneto - 14,1%. Orase cu prezenta semnificativa a cetatenilor romani sunt Roma - 31.362, Torino - 25.600, Milano - 5948, Padova - 4221, Verona - 3542. Totodata, potrivit statisticii mentionate, 8154 de copii figurau ca nascuti de mame de origine romana. La sfarsitul anului 2006 erau 17.945 de romani arestati si cercetati si 1.650 detinuti. Autoritatile italiene au identificat 29.825 de cetateni romani aflati ilegal in Italia si au extradat 7926. In anul 2007, numarul total al persoanelor de cetatenie romana denuntate si arestate a fost de 32.008, persoane detinute la 31 august 2007 erau 2495, dintre acestea 1156 fiind in asteptarea primei sentinte de condamnare sau achitare. In penitenciarele italiene pentru minori erau retinuti 61 de cetateni romani. (A.G.)
Barroso: Italia nu a cerut bani pentru rromi
Presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Durao Barroso, a declarat duminica, intr-un interviu acordat unui cotidian din Roma, ca Italia "nu a cerut niciodata" sa beneficieze de programe europene pentru integrarea comunitatii rrome, relateaza Mediafax. "Fondul social european prevede programe specifice pentru integrarea comunitatii rome" si "un total de 275 de milioane de euro au fost deja acordati" Romaniei, Bulgariei, Spaniei, Poloniei, Ungariei si Cehiei, a subliniat Barroso, in interviul acordat cotidianului La Repubblica. Italiei nu i-au fost acordate fonduri "deoarece Italia nu a cerut niciodata sa participe la aceste programe", a adaugat presedintele Comisiei Europene. "Suntem pregatiti sa platim dar trebuie sa facem acest lucru in baza cererii statelor", a precizat el. De asemenea, Barroso a criticat politica Guvernului italian fata de taberele de romi stabilite la periferia marilor orase: "Daca o tara membra permite ca tabere sa fie formate, ce vreti sa faca Comisia?", s-a intrebat el. (G.D.)
Noi expulzari
Leonardo Muraro, presedintele provinciei italiene Treviso (regiunea Veneto - nord-est), a anuntat expulzarea a 40 de cetateni romani in virtutea decretului care permite repatrierea cetatenilor comunitari din ratiuni de siguranta publica. "Persoanele a caror prezenta nu este dorita sunt in numar de 40 si pregatim expulzarea lor in scurt timp", a declarat Leonardo Muraro, citat de Mediafax. "Lista neagra variaza intre 30 si 40 de nume. Este vorba de indivizi periculosi care trebuie evacuati cat mai rapid din comunitatile noastre", spune Muraro. (D.E.I.)
Roman injunghiat la Roma
Un imigrant roman este in stare grava la spital dupa ce a fost agresat in cursul noptii de duminica spre luni pe o strada din Roma de persoane ramase necunoscute. Romanul a fost agresat cu arme albe pe strada Monte delle Capre din Roma, fiind transportat in stare de inconstienta la Spitalul San Camillo. Politia ii cauta pe autorii agresiunii, care au reusit sa dispara. In acelati timp, autoritatile italiene suspecteaza ca un imigrant roman l-a agresat pe un batran gasit in stare grava in propria locuinta din Torino. Agresiunea s-a produs sambata seara in locuinta lui Ugo Frigato, in varsta de 84 de ani, gasit pe podea, cu rani la cap, cu fracturi multiple si plin de sange. (D.E.I.)
Politist roman asediat de suporteri italieni
Un politist roman a fost asediat, duminica seara, de suporterii unor echipe de fotbal italiene. Acesta se afla intr-o cazarma din Roma, care a fost atacata de aproximativ 500 de persoane, unii aruncand inspre cazarma cu cockteiluri Molotov. "A fost ca la razboi. Timp de 30 de minute am fost sub asediu. In cazarma se aflau aproximativ 30 de persoane, iar atacatorii depaseau 500 de persoane. Cam zece persoane au reusit sa intre in curte. Mi s-a dat un scut si o casca pentru a ma apara. Timp de 30 de minute, pana au venit intaririle, a trebuit sa rezistam singur. Noi eram 30 cu tot cu personalul auxiliar. In curtea cazarmei reusisera sa intre aproximativ zece persoane. Alte cateva sute erau afara. Pana la urma am reusit sa scapam cu bine", a declarat politistul roman. (B.C.G.)