In Romania a inceput o noua era in afaceri: marile averi s-au facut, numele noi nu sint sonore, iar business-urile lor nu mai ating sute de milioane de euro.

Marii bogatasi isi pastreaza notorietatea prin tranzactii de amploare, dar si prin scandaluri politice sau familiale, divorturi si nasteri in direct, iar cei medii si mici sint straini ochilor si urechilor romanilor. Saptamina aceasta, la Realitatea TV, este saptamina oamenilor de afaceri la „Zece pentru Romania". Duminica, in direct, de la 15.30, Mihai Tatulici va discuta soarta afaceristilor de tranzitie.

„Din pacate, tranzitia nu s-a terminat in ceea ce priveste mentalitatea in afaceri. Mirajulul marilor milionari nu s-a sfirsit", declara pentru Cotidianul Dan Suciu, jurnalist economic, realizator al emisiunii „Business Class" de la The Money Channel. Acesta nu vede, in viitorul apropiat, nume noi in clasamentul primilor zece oameni de afaceri pentru Romania, chiar daca epoca magnatilor romani e pe duca. „Milionarii romani sint in defensiva din cauza capitalului strain. Averile mari s-au facut pina acum. Cei mai multi vor avea averi de zece milioane, sume de genul acesta. Averi de sute de milioane nu se mai fac astazi in Romania. A inceput sa apara o clasa antreprenoriala care difera cumva de milionarii clasici ai tranzitiei. Sint noi lideri care apar, dar nu in masura in care ar putea da jos din top nume ca Patriciu si Tiriac. Diferentele sint foarte mari, de un zero in coada. In ceea ce priveste perceptia oamenilor, cei noi, fiind mai atenti la munca de zi cu zi, nu au notorietate si e foarte greu sa o creezi in acest domeniu de business", observa jurnalistul.

Anul acesta, numele noi au aparut in parteneriatele cu fondurile de investitii straine si in afacerile in domeniul imobiliar. In ceea ce priveste veteranii, citeva schimbari au intervenit si printre ei, in ultimii doi ani. Dinu Patriciu a devenit recent cel mai bogat om din Romania, dupa ce a vindut Rompetrolul unei companii din Kazahstan. El construieste, in prezent, un grup de presa in jurul „Adevarului", iar numele lui este legat de toate zvonurile cu posibile viitoare achizitii media, ca si Sorin Ovidiu Vintu de altfel. Desi au ramas in umbra in ultimul timp, Viorel Catarama si fratii Micula nu stau degeaba. Primul planuieste lansari in Germania, iar patronii Frutti Fresh se gindesc sa isi vinda produsele de presa. Alte doua nume definite in opinia romanilor ca oameni de afaceri, Silviu Prigoana si Irinel Columbeanu, si-au construit imaginea mai mult ca vedete tv. Reality show-urile cu sotiile si nasterile in direct au luat mult mai mult din atentia publica decit operatiunile lor financiare. Sotul Adrianei Bahmuteanu a patruns insa in paginile ziarelor si cu proiectul de televiziune dezvoltat pentru Gigi Becali, cu afacerile cu gunoi si, mai nou, un proiect cu energie eoliana. „Daca intrebi pe cineva ce afaceri are Columbeanu, nu ar sti. El a ramas la categoria asta doar pentru ca media ii spun om de afaceri. Daca i-am spune altfel, ar fi perceput altfel. El e… «om de lume»", e de parere Dan Suciu.

Cum a urcat Dinu Patriciu in topul „Forbes", pe www.cotidianul.ro/select