Firmele autohtone sint excluse prin conditiile impuse la licitatia de construire a autostrazii, iar pretul poate atinge si 60 de milioane de euro pe kilometru.

Firmele romanesti nu vor putea sa participe la constructia tronsonului de autostrada Comarnic-Brasov decit in asociere cu companii straine, intrucit autoritatile au impus ofertantilor conditii pe care societatile din Romania nu le pot indeplini, precum o cifra de afaceri de minimum 500 de milioane de euro. Pentru a participa la licitatia organizata de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), o companie sau un consortiu trebuie sa fi avut, in ultimii trei ani, o cifra medie de afaceri de peste 500 de milioane de euro pe an si sa fi participat, in ultimii cinci ani, la cel putin doua proiecte similare, in valoare de cel putin 200 de milioane de euro fiecare. Cea mai mare companie de profil din Romania este Hidroconstructia, care a avut anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 800 de milioane de lei (235 de milioane de euro).

Firmele romanesti nu au participat in mod direct la proiecte de constructii de autostrazi a caror valoare sa depaseasca 200 de milioane de euro decit in calitate de contractori sau subcontractori, cu exceptia tronsonului Moara Vlasiei - Ploiesti, licitatie cistigata anul trecut de asocierea Euroconstruct, Spedition UMB, Pa&Co si Comaxa. „Conditiile legate de cifra de afaceri si lichiditati au fost stabilite conform Ordonantei de Urgenta nr. 34/2006 privind achizitiile publice. Nu puteam sa impunem o cifra de afaceri de 50 de milioane de euro la un proiect de peste un miliard de euro, pentru ca incalcam legislatia", a spus directorul general al CNADNR, Mihai Grecu, citat de MEDIAFAX. Amintim ca CNADNR se afla in subordinea Ministerului Transporturilor, condus de liberalul Ludovic Orban, iar citiva dintre cei mai mari constructori de drumuri din Romania sint apropiati ai presedintelui Basescu. Reprezentanti ai consortiului care construieste tronsonul de autostrada Moara Vlasiei - Ploiesti spun ca, oricite firme din Romania s-ar asocia, nu ar putea atinge cifra de afaceri solicitata de CNADNR.

Pe de alta parte, reprezentantul unei firme de consultanta in domeniul constructiei de drumuri, care a solicitat anonimatul, afirma ca documentele de licitatie au fost intocmite de seful de proiect impreuna cu o importanta companie de consultanta in domeniu, dar care oficial nu are nici o responsabilitate in acest sens. In ceea ce priveste pretul orientativ de realizare a autostrazii, acesta este foarte vag, fiind cuprins intre 1 si 3 miliarde de euro pentru doar 50 de kilometri de autostrada. „Autostrada Comarnic - Brasov s-ar putea dovedi o inselatorie mai mare chiar decit autostrada Bechtel, dat fiind pretul", au declarat sursele noastre.

Oficiali ai Ministerului Transporturilor din Croatia au aratat, zilele trecute, ca in aceasta tara, in zona muntoasa, pretul platit pe un kilometru de autostrada este de 14 milioane de euro pe kilometru, fata de autostrada Comarnic - Brasov, unde acesta ar putea fi chiar si 60 de milioane de euro pe kilometru. „Pretul nici nu trebuia mentionat deoarece viitorul concesionar nici nu trebuie sa incaseze nici un ban pe autostrada, sumele investite urmind a fi recuperate din colectarea taxei platite de soferi", potrivit surselor citate.