Fiecare popor isi are istoria lui, sansele si valorile proprii.

In aceeasi masura, si in cuprinsul aceleiasi istorii, avem raul amestecat cu binele: crimele si hotia stau la masa cu mila crestina si generozitatea civica. Existenta este diversa: sintem, se zice, Gradina Domnului, dupa unii, sau a materiei superior organizate, dupa altii, pentru ca orisice creatie tinde spre diferenta. Daca nu ar fi asa, ne-am simplifica raporturile cu viata in numele ideologiei care este adesea expresia unei leneveli a mintii. Spre exemplu, daca toti romanii ar fi tigani, s-ar simplifica lumea, iar Europa ar avea din doua popoare, cu traditiile

si cu valorile lor, doar unul singur. Daca toti romanii sint hoti, nici artistii si sportivii nostri n-ar mai fi altceva, dar nici femeia cumsecade din Bacau care ii poarta de grija batrinului domn italian tintuit la pat. Nedreptatea judecatilor globale sare in ochi si este usor de inteles chiar in fata unei stari de minie indreptatita, iar politicienii, fie ei italieni sau romani, care o intretin pot pricepe falsitatea ei primejdioasa. Ce poate sa insemne afirmatia ca locuitorii Peninsulei ar fi mafioti? Este nedrept sa spui asta in tara lui Michelangelo si a lui Fellini, dupa cum este aiuritor sa crezi ca nobletea celor dintii ar fi apanaj public si ar da dreptul mafiotului sicilian la mai multa consideratie decit altora de altundeva. Ce poate sa insemne pentru hotiile noastre barbare, pentru agresivitatea absurda a unor jafuri uluitoare ca noi am fi urmasii Romei. Hotia, violul sau injunghierea unor oameni pasnici la fapt de seara trebuie pedepsite dincolo de rasism, dincolo de etnie sau apartenenta social-economica sau culturala. E nevoie de o discriminare pedagogica in acest caz: fapta de cultura, sportiva sau stiintifica apartine individului, dar si comunitatii sale, pentru ca e nevoie de modele de acest fel. Criminalitatea este strict individuala, iar pedeapsa trebuie sa fie la fel. Binele este aratat lumii ca sa-l urmeze, raul trebuie restrins strict la faptuitorul lui pentru a nu-i impovara si pe altii cu nemernicia lui morala. Par a fi adevaruri simple pe care nu le-am invatat, desi, in numele lor, secolul XX a ridicat camere ale mortii si garduri de sirma ghimpata dincolo de care ne privesc in ochi milioane de nevinovati. Ieri spuneam ca mosierii sau evreii sint vinovati, azi romanii sint fiinte inferioare care nu merita sa fie in Europa. Miine urmeaza altii la rind. Despre dracul se zicea, in epoci medievale, ca se indeletniceste cu teologia, astazi aflam ca se pricepe la politica in care respinge vina individuala si o sustine cu ardoare doar pe aceea colectiva. Stie el ce stie!