Scoala ii invata pe elevi sa devina workaholici si ineficienti, avertizeaza medicii si pedagogii.

Specialistii neuropsihiatri vor analiza in judetul Mures in ce masura programul incarcat din scoli ii afecteaza pe elevi. „Am semnat un protocol cu inspectoratul scolar, in baza caruia pe 15 noiembrie vom organiza o dezbatere privind surmenajul si supraincarcarea la copii. Am invitat specialisti in diverse domenii, inclusiv in psihologie si psihiatrie, pentru a clarifica aceasta problema, a orarului incarcat in scoli", a declarat directorul Autoritatii de Sanatate Publica Mures, Silviu Morariu. Acesta spune ca in realitate numarul orelor pe care le fac elevii depaseste normele legale. De asemenea, la multe institutii de invatamint, cursurile incep la ora sapte dimineata, „ceea ce presupune un efort suplimentar pentru elevi". „Dorim sa amendam Legea invatamintului sau sa facem propuneri pentru legiferarea acestui aspect", a spus seful ASP. Cu toate acestea, Silviu Morariu a precizat ca nu are o evidenta foarte clara a elevilor care au suferit de diverse afectiuni psihice din cauza orarului supraincarcat, dar spera ca specialistii neuropsihiatri sa aduca lamuriri pe acest aspect. Reprezentantii Ministerului Sanatatii spun ca in momentul de fata nu se pune problema extinderii la nivel national a initiativei din Mures, in timp ce psihologii si specialistii in educatie avertizeaza ca problema este generalizata.

Supraincarcarea programului elevilor „nu tine strict de curricula nationala, de programa scolara, care se poate simplifica in anumite locuri direct de catre scoala, dar in altele nu se justifica", spune Liliana Preoteasa, director pentru invatamint preuniversitar din cadrul Ministerului Educatiei. „Copiii lucreaza si la scoala, si acasa. Plus ca sint scoli in care se invata in doua schimburi, iar cei care incep orele la sapte dimineata invata in trei schimburi", explica Liliana Preoteasa. Pe de alta parte, Ciprian Ciucu, expert in educatie in cadrul Fundatiei pentru Dezvoltarea Societatii Civile, acuza ca „intotdeauna s-a plecat de la nevoile profesorilor in momentul in care s-a facut orarul, si nu ale elevului". „Sa-i dam mai multe ore profesorului X ca sa-si faca norma. Sa-i mai dam sa tina si un optional ca sa mai cistige niste bani in plus", exemplifica Ciprian Ciucu. El spune ca profesorii mai au si mania temelor pentru acasa. „Ar trebui sa se puna de acord intre ei sa le dea pe rind cit stau in pauze, in cancelarie. Azi sa dea tema proful de mate, miine profa de romana si asa mai departe", explica expertul de la FDSC.

Psihologii sint de parere ca sistemul de invatamint actual se bazeaza foarte mult pe memoria mecanica. „Este vorba despre ceea ce numim invatatul pe de rost. Fiind multa materie predata intr-un mediu artificial, copiii nu asimileaza informatiile decit pe moment, pentru lectia respectiva si pentru nota. De aceea ajung parintii sa se intrebe de ce un copil care a avut zece pe linie la scoala nu face nimic spectaculos cu viata lui", spune Anda Pacurar, psiholog. Elevii sint supusi unui stres continuu, aflindu-se atit sub presiunea profesorilor, atunci cind sint la scoala, cit si a parintilor, atunci cind sint acasa, dupa cum explica psihoterapeutii. „Parintii isi obisnuiesc copiii cu un ritm alert si obositor. Ei fac presiuni sa invete pina seara tirziu, cind organismul este deja obosit. Practic, acest ritm de viata nu face altceva decit sa pregateasca un viitor «workaholic»", adauga Anda Pacurar. Mai mult, acumularea stresului din cauza unui program scolar prea incarcat poate duce la depresii in adolescenta, tentative de suicid sau poate forma un caracter rebel al individului. „O parte dintre adolescenti devin ori deprimati, ori neascultatori, rebeli, tocmai din cauza stresului la care au fost supusi sa invete intr-un ritm alert si mecanic", explica Anda Pacurar. Specialistii recomanda o programa scolara antrenanta, diversificata si adaptata la nevoile copiilor, care sa cuprinda activitati in natura si nu doar in mediul artificial.