Masinile si hainele romanilor l-au surprins pe William Arruda, expert in branding cu zece ani de experienta, dupa cum marturiseste intr-un interviu pentru Cotidianul.

William Arruda (foto) a venit pentru prima data in Romania pentru a propovadui unul dintre noile trenduri ale marketingului: brandingul personal. Intr-o scurta pauza de cafea din timpul seminarului sau, organizat joi la Marriott Grand Hotel de Money Express, expertul a acordat un interviu pentru Cotidianul.

Cum vi s-au parut romanii?

Mi se pare ca romanii sint mai in fata comparativ cu restul europenilor. Noile idei sint imbratisate mult mai rapid aici decit in Franta sau Germania, tari care sint mult mai blocate in traditie si in trecut. Din cauza rapidelor schimbari din Romania, cred ca oamenii de aici sint permanent in cautarea noului.

Care a fost prima impresie: au grija de imaginea lor?

Sint foarte preocupati de propria imagine. Am observat asta inca de la aeroport, cind am vazut ce masini conduc, apoi, la hotel, hainele pe care le poarta. Sint foarte interesati de modul in care comunica ceea ce sint lumii intregi.

Dar nu e asta, cumva, si o dovada de snobism?

Depinde de intentiile pe care le ai. Ceea ce comunici trebuie sa fie in coerenta cu ceea ce si esti de fapt. Daca exprimi ceea ce nu esti, te va afecta pe termen lung.

Aveati in mod sigur o anumita perceptie despre Romania. Cit sintem, din ceea ce credeati?

Ma asteptam ca atmosfera sa fie putin mai austera si legata de regimul politic anterior. Nu ma asteptam ca intr-o perioada atit de scurta romanii sa fie atit de comerciali si de focusati pe capitalism. Am fost socat sa vad atitea reclame de la aeroport pina in centrul Bucurestiului. Asta arata ca oamenii imbratiseaza noua economie mondiala. Toti cei cu care am vorbit par foarte motivati, ambitiosi.

V-a surprins asta, fata de restul Estului?

Am fost la Praga si nu au reclamele pe care le-am vazut aici. Romania se misca mai repede decit Cehia. In alte tari din estul Europei nu prea am fost.

Ati fost insa in Vest si in Asia. In ce tara ati simtit interesul cel mai mare pentru personal branding?

Avem o larga prezenta in Franta, unde avem 30 de persoane certificate in metodologie. In toata Europa de Vest, de altfel, avem o gramada de oameni. Asia a devenit foarte preocupata, la rindul ei. Avem personal in Kuala Lumpur, in Singapore. Acest lucru se petrece datorita faptului ca mesajul unui brand este autenticitatea, iar in Asia conformismul este foarte puternic. Mesajul ca nu trebuie sa te conformezi ca sa ai succes este foarte puternic si entuziasmant pentru acesti oameni.

Care este brandul personal cu care ati lucrat si de care sinteti cel mai mindru?

Am un client, o persoana care lucreaza intr-o mare banca de investitii. A dorit sa-si faca branding pentru a da o valoare mai mare tuturor celor care lucrau pentru el, in total vreo 700 de indivizi. A inceput la 40 de ani si am lucrat timp de un an impreuna. Poti sa-ti construiesti un brand de indata ce iesi din scoala, dar si cind ai ajuns deja un CEO.

Nu mai e la moda sa urci in ierarhie Miscarea s-a lansat acum zece ani, cu cinci predicatori in toata lumea, care au impinzit incet-incet Vestul. Acum, ca sint citeva mii, brandingul personal se intinde cu repeziciune spre Est. Tara noastra constituie unul dintre primii pasi in Est ai lui William Arruda in popularizarea conceptului.

„Am venit pentru prima data in Romania. Asa ca, dupa ce vom termina azi, veti fi inaintea tuturor din tara voastra", si-a asigurat el participantii seminarului de joi, de la Marriott. „Traim intr-o lume in care tranzactiile din companii nu se mai fac pe activele lor, ci in functie de brandurile pe care le detin", a explicat Andreea Rosca, director Business Press Realitatea-Catavencu, obsesia lumii pentru branding si, deci, prezenta lui Arruda in Bucuresti. „Bill Clinton si-a vindut povestea vietii pentru 8 milioane de dolari. Noi cum putem sa maximizam beneficiile pentru ceea ce sintem?", a intrebat ea.

Prin constructia unui brand personal, i-a raspuns guru brandingului personal. Scara ierarhica si cataratul spre scaunul de director nu mai sint de actualitate, mai spune acesta, explicind: „Oamenii nu isi mai petrec toata viata intr-o singura companie. Acum, lumea sta intr-un loc de munca doar citiva ani. In viitor, nu vor mai fi concursuri pentru job. Cind va exista un loc liber, HR-ul il va cauta direct pe omul potrivit".

Brandingul personal nu este crearea unei imagini false. Nu este ambalaj. Este autenticitate, insista Arruda. „1,2,3 Succes", programul pe care l-a propus joi romanilor, incearca sa faca primul pas in aceasta constructie. „Trebuie sa-ti incepi brandul personal pe ceea ce esti. Multi incearca sa uite ceea ce sint cind intra pe portile corporatiei", observa americanul.