Un studiu recent publicat in editia din Octombrie 2007 a prestigioasei reviste a€˜Arhivele Medicinei Internea€™ ca oamenii care consuma zilnic o portie de cereale integrale au un risc de insuficienta cardiaca (IC) cu 30% mai scazut.  In cazul populatia varstnice din SUA, insuficienta cardiaca este prima cauza de spitalizare.   Studiul a urmarit 21376 barbati vreme de 20 de ani, fiind primul de acesta dimensiune si pe o asemenea durata. Consumul de cereale integrale a fost cuantificat prin intermediul unui chestionar de frecventa a alimentelor, la intrarea in studiu dar si de numeroase ori pe parcursul anilor. In 20 de ani au fost inregistrate 1018 cazuri de IC. Riscul de aparitie al bolii scade proportional cu numarul portiilor de cereale integrale consumate zilnic. Astfel, comparat cu nici o portie (valoarea etalon), o portie de cereale integrale pe saptamana scade riscul de IC cu 8%. La un consum intre 2-6 portii de cereale, riscul se reduce cu 21%, iar mai mult de 7 portii pe saptamana scad cu 30% riscul.   Din 8 iulie 1999 FDA (Food and Drug Administration - Administatia Alimentelor si Medicamentelor din SUA) a permis afisarea pe eticheta produselelor ce contin minim 51% cereale integrale, putine grasimi saturate si putin colesterol, ca a€˜reduc riscul de boala de inima si cancera€™. Hotararea FDA s-a bazat pe un raport al Academiei Nationale de Stiinte ce  sustinea ca a€˜ dietele bogate in produse animale, de tipul fructelor, legumelor si cerealelor integrale sunt asociate cu un risc mai mic al bolii de inima si cu risc diminuat pentru o varietate de cancere printre care plaman, esofag, colon sau stomac. (2),(3)  Beneficiiciile cerealelor integrale ar putea fi explicate prin cateva mecanisme. Continutul semnificativ de potasiu reduce tensiunea arteriala. Fitoestrogenii reduc nivelul de colesterol rau si de grasimi in sange. Digestia mai inceata a cerealelor integrale creste satietatea. Exista chiar si un studiu publicat in editia din Octombrie a Jurnalului American de Nutritie Clinica ce au aratat ca prin consumarea unor cereale integrale bogate in fibre,  ca prima masa a zilei, se va produce o reducere cu 15% a caloriilor totale ingerate in ziua respectiva.(4)   Ateroscleroza este o forma de ingrosare a vaselor de sange din corp. 50% din decesele inregistrate in UE au drept cauza ateroscleroza, iar costul economic este de aproximativ 169 miliarde de euro anual. Un studiu publicat in editia din Iulie 2007 a Jurnalului American de Nutritie Clinica a stabilit ca ingustarea vaselor coronare poate fi incetinita printr-o dieta ce contine cereale integrale, si accelarata printr-o dieta bogata in cereale rafinate (paine alba sau faina alba). Masuratorile au fost deosebit de precise, fiind realizate cu ajutorul ultrasonografiei Doppler, adica s-a vizualizat chiar interiorul vasului de sange si cat de mult se ingustase. Vreme de 5 ani, studiul a urmarit 1178 de participanti, din care 56% erau femei, cu varsta medie de 55 de ani. (5) Cerealele integrale au index glicemic mic, ceea ce inseamna ca nu forteaza pancreasul sa produca nivele foarte mari de insulina, asa cum fac spre exemplu cerealele rafinate sau painea alba, care au un index glicemic mare, asemanator cu al zaharul. Ele sunt benefice chiar si in controlul diabetului de tip2.   Cu toate acestea, cerealele integrale nu sunt deloc indicate glutenicilor (oamenii ce sufera de celiachie) sau celor cu alte boli inflamatorii intestinale. Cerealele integrale contin acid fitic, ce poate impiedica absorbtia unor minerale precum magneziu, calciu, fier sau zinc, motiv pentru care este considerat antinutrient. Unele studii au aratat insa ca acidul fitic are capacitate antioxidanta, scade colesterolul si trigliceridele, are efect antiinflamator si chiar anticancerigen. (6) In concluzie, o portie de cereale integrale consumate zilnic poate reduce cu 30% riscul de insuficienta cardiaca.       Bibliografie: 1) Arch Intern Med. 2007 Oct 22;167(19):2080-5. Breakfast cereals and risk of heart failure in the physicians' health study I. 2) U. S. Food and Drug Administration Center for Food Safety and Applied Nutrition Office of Food Labeling July, 1999 3) FDA Allows Whole Grain Health Claims 4) American Journal of Clinical Nutrition Insoluble cereal fiber reduces appetite and short-term food intake and glycemic response to food consumed 75 min later by healthy men Vol. 86, No. 4, 972-979, October 2007 5) American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 85, No. 6, 1495-1502, June 2007 Whole-grain intake and carotid artery atherosclerosis in a multiethnic cohort: the Insulin Resistance Atherosclerosis Study 6) Phytochemicals information : Phytic acid