2.700 de cladiri distruse, aproximativ 250.000 de hectare incendiate, sute de mii de persoane evacuate. Acestea sunt ingredientele unui subiect de presa care a tinut capul de afis al mass-media la sfarsitul lunii octombrie in Statele Unite. Cand se scrie despre un incendiu, indiferent de ta­lentul ziaristului, impactul nu va fi la fel de puternic precum in cazul unei imagini la tv. Este adevarat ca o singura imagine face cat o mie de cuvinte. De aceea, cotidianele de peste Ocean nu au dedicat prea multe pagini parjolului californian, lasand acest lucru in sarcina televiziunilor. Dupa uraganul Katrina, o alta catastrofa se abate asupra Californiei: incendiile devastatoare declansate la 21 octombrie 2007. Subiectul a fost aprig dezbatut prin toate mijloacele de comunicare in masa. Ceea ce a facut ca aceasta criza sa fie cel de-al doilea subiect "tare" pe care anul 2007 l-a avut pana acum, dupa masacrul de la Virginia Tech din 16 aprilie, cand Seung-Hui Cho a ucis 32 de persoane, a ranit alte cateva zeci, apoi s-a sinucis. Alte doua dezastre ocupa locuri fruntase, in topul celor mai urmarite subiecte de presa. Un sfert din mass-media a fost captata de prabusirea podului I-35W din Minneapolis si 13% de incidentul de la o mina din Utah, cand cativa mineri au ramas captivi in subteran. Aproximativ 40% din mass-me­dia a fost acaparata de incendiile din California. La mare distanta au ur­mat stirile despre campania pentru alegerile din 2008 - 9 la suta, iar even­imentele din Irak - 7 procente. La polul opus s-au situat infor­matiile des­pre imigranti si tero­rism - cate doua pro­cente si economia Statelor Unite - 1%.   COMPARTIMENTE. Sectorul media care a acordat cea mai mare atentie incendiilor care au de­vastat California au fost televiziunile. Aproximativ 53% din in­for­ma­tiile furnizate la tv au fost transmise de locul catastrofei. Pe locul doi in clasament se situeaza tot televiziunile. Este vorba de cele care trasmit exclusiv prin cablu, cu 51 de procente, radiourile - 35%, internetul - 33%. Cel mai scazut interes pentru acest subiect l-au avut ziarele tiparite. Doar 19% din informatiile furnizate de aceste publicatii au avut ca tema incendiile. Celelalte teme au fost foarte slab re­prezentate. De exemplu, pe segmentul ziare, cel mai mare interes l-a prezentat campania pentru ale­ge­rile din 2008 - 12 procente, urmat de evenimentele din Irak - 8%. Pe ul­timele locuri s-au clasat politica din Irak (3%), respectiv evenimentele din Iran (2%). Campania electorala a avut cel mai scazut interes in informatiile prezentate de posturile tv - 5%. La radio si la televiziunile prin cablu, stirile despre campanie ocupand cu patru procente mai mult din spatiile de emisie, adica 9%. In ceea ce priveste internetul, 8% din informatiile de aici au avut ca subiect campania electorala.   adriana.paduraru@jurnalul.ro