Profesor la Liceul "Spiru Haret" si Inspector General la Ministerul Invatamantului inainte de '89, pe rand, membru marcant la PNTCD si vicepresedinta a Departamentului de Cultura si Culte a PSD si membra in Consiliul National, dupa Revolutie, Minodora Ilie este presedintele fondator al Fundatiei Internationale "Omenia". Printre cei care cred in motto-ul "Cea mai valoroasa comoara a oamenilor este omenia" s-au numarat Ion Ratiu, Constantin Galeriu, Ilie Verdet, Corneliu Coposu, Mihail Erbasu, IPS Mitropolit Antonie Plamadeala, P.F. Patriarh Teoctist - membri de onoare post-mortem; Lord Braine of Wheatley, Lord Blaker si Lady Blaker, Lord Bethell si Lady Bethell - membri de onoare din strainatate sau actualii membrii de onoare - inalte fete bisericesti, politicieni, oameni de afaceri, diplomati s.a.
"Omenia" este o fundatie care are doi patroni spirituali...
Da, o avem pe Maica Domnului - Icoana Facatoare de Minuni a intregii Romanii - si pe Sf. Parascheva pentru ca se spune ca este aducatoare de daruri, de noroc si in felul acesta ajuta sa se rezolve o multime de probleme sociale. Dar mai avem ca presedinte de onoare pe Prea Fericitul Parinte Patriarh Daniel, care a detinut aceasta functie inca de pe vremea cand era Mitropolit al Moldovei si Bucovinei. Primul presedinte de onoare - foarte activ - a fost Ion Ratiu.
Omenia este comoara tuturor romanilor mai mult ca a altor popoare pentru ca, in alte limbi, omenia nu este un concept, ea este legata mai mult de problema sociala. Doina, dor si omenie sunt intraductibile.
Dupa revolutie s-au infiintat multe partide si asociatii si impreuna cu un grup de oameni ne-am gandit ca este nevoie de o organizatie care sa uneasca toate culorile politice, sa reprezinte ceea ce este mai bun in popor tinand cont ca, de fapt, toate partidele, indiferent de programe, de ideologie au in comun componenta sociala. Exista o unitate in diversitatea ideilor programelor. Acest lucru a dorit "Omenia" sa-l dezvolte - unitatea legata de om, de tara, de Dumnezeu - intr-o diversitate de programe.
Fundatia a avut filiale in toata lumea, care, dupa moartea lui Ion Ratiu au fost transformate in puncte de lucru. "Omenia" functioneaza dupa un model destul de rar intalnit in strainatate, dar mai exista organizatii similare (Fundatia pentru Pacea Lumii, spre exemplu).
Dupa decembrie '89 au aparut sute de fundatii cu caracter umanitar. Ce va deosebeste?
Un obiectiv religios puternic. Am luptat de la bun inceput pentru libertatea religioasa, (nu neaparat ortodoxa sau catolica), pentru ecumenism si pentru reconcilierea tuturor religiilor.
Poate ca aceste convingeri au venit si din felul in care gandesc si traiesc eu. Pe mine, revolutia m-a gasit la Ierusalim. Acolo, am avut posibilitatea sa vad (in Biserica Mormantului Sfant) ca este posibil sa faci ecumenism. Sederea mea acolo poate ca m-a determinat sa construiesc ceva ce nu mai existase in Romania acelui moment de nou inceput. Cand m-am intors, am gasit un festivism putin cam exagerat.
Explicatia?
Studiind mai pe indelete istoria religiilor, am gasit asemanarea cu ceea ce a facut Moise. Compar situatia in care ne aflam cu situatia in care se aflau evreii care au fost scosi de Moise din Egipt, din robie, si purtati 40 de ani in desert. Acesti evrei erau obisnuiti cu o anume conduita: li se dadea blidul cu mancare, ei munceau, aveau familii, totul era impus. Stiau precis ca sunt sclavii cuiva, ai unui regim. Moise i-a eliberat, nu fara jertfe, dar i-a dus intr-un desert.
Aici apare asemanarea. Nimeni nu mai venea cu mancarea, nimeni nu le mai dadea de lucru. Au fost nevoiti sa gaseasca singuri modalitati de a supravietui. Sa lupte pentru adaptare si pentru existenta. Asa eram si noi; obisnuiti cu ce se putea, dar nici nu consideram ca e nevoie de mai mult. Acum, unii vor sa aiba cat mai mult (nu conteaza cum), altii vor pur si simplu sa existe... Revin la Moise. Aparusera nemultumitii (i se reprosa ba ca au trait mai bine in trecut, ba ca sunt tinuti prea mult in loc). Era o dezordinde cumplita. Atunci, Moise s-a rugat pe muntele Sinai si s-a intors cu cele zece Porunci trimise de Dumnezeu. Altfel spus, nu poti sa educi si sa disciplinezi un popor fara legi.
El a primit toate aceste porunci dintr-odata, noua ne-au trebuit 17 ani si ne mai trebuie inca vreo x ca sa avem toate legile plus ceva timp ca sa le invatam si de abia mult mai tarziu vor aparea cei care se vor naste intr-un sistem de legi cu adevarat functional.
Noi suntem acum in desert.
Dar legislativul merge
mana-n mana cu politicul...
Aceste lucruri ma preocupa si ca om politic. Dupa revolutie, am fost membra marcanta in PNTCD si singura lor reprezentanta in fostul CPUN Bucuresti; consilier de stat pe langa patru prim-ministri (Victor Ciorbea, Radu Vasile, Mugur Isarescu si Adrian Nastase) pe probleme sociale si de culte. De aceea, in fundatie sunt reprezentate toate cultele recunoscute oficial. Reprezentativitatea aceasta a fost, de altfel, un element pozitiv, pentru proiectul Legii Cultelor.
Aceasta componenta religioasa, de baza, a fundatiei este o continuare, cumva fireasca, a faptului ca ati fost apropiata si de cei trei patriarhi dinaintea PFP Daniel?
Existenta mea este foarte legata de Biserica Ortodoxa. Pe Patriarhul Iustinian Marina l-am cunoscut in '75, cand era ingrijorat de situatia Inalt Prea Sfintitului Bartolomeu, care atunci era Arhiepiscopul romanilor din Detroit. Marina dorea sa-l aduca in tara, insa se temea de felul in care va fi primit. Si a dorit sa ma consulte in aceasta problema.
Dvs. in calitate de...?
Eram profesoara si fusesem educata de cele mai apropiate calugarite care i-au fost colege lui Bartolomeu Anania.
El a fost atat de obidit si in epoca socialista! A fost inchis. A stat ascuns. A fost urmarit si de Securitate, si de legionarii din America. Am o durere foarte mare acum cand vad ca CNSAS-ul ii pune personalitatea sub semnul intrebarii.
Si atunci care ar fi motivele pentru care este pus in aceasta "lumina"? E incomod?
E un om superior. Da, pentru unii, e incomod. Este o voce. Cu prea mult romanism in ea. Ma intorc la povestea cu venirea lui in tara. Am dat o mana de ajutor, asa cum am putut, si am ramas prietena cu el. Acum nici macar n-am vrut sa candideze - si l-am rugat sa nu candideze - la scaunul patriarhal pentru ca el este acea voce importanta - singura! - acolo unde se afla.
Am fost fiica duhovniceasca si a Patriarhului Iustin Moisescu. Stiu cat s-a chinuit si el pentru BOR. In vremea lui a fost primit un document, de la Ceausesti, de demolare a Patriarhiei. Lucru care l-a imbolnavit. N-a reusit sa se opuna. I-am facut legatura cu fratele lui Manea Manescu si cu sora lui Nicolae Ceausescu - Elena Barbulescu, inspectoare scolara in judetul Olt (eu raspundeam de Olt). Ea s-a implicat in cazul Patriarhului, iar acel document a fost anulat. Insa PF Iustin s-a stins. A apucat totusi sa afle.
Ei bine, am fost fiica duhovniceasca si a Patriarhului Teoctist si foarte apropiata prietena. Mult mai apropiata decat de ceilalti doi. Si el a primit acea somatie de demolare, dar a mai primit, in acelasi timp, un ordin de transformare a Manastirii Cernica in complex hotelier. Elena Ceausescu aflase ca acolo e mormantul Licai Gheorghiu (pe care n-o suporta nici moarta) unde mergea lumea in pelerinaj. Atunci l-am vazut plangand pe Patriarh. M-a invitat la paraclisul lui, ne-am rugat impreuna, apoi eu am plecat direct la Scornicesti, la Elena Barbulescu (care-mi era subordonata in momentul acela, dar si prietena). Dupa o lupta conjugata foarte grea - a mea, a PS Calinic (care e si el blamat acum), a PS Gherasim si a altora - in jurul familiei Ceausescu, s-a renuntat la acest proiect cu Cernica. Au mai existat multe incercari de a-l umili pe PF Teoctist, acesta neputand sa vorbeasca niciodata direct cu Ceausescu.
Ati jucat vreun rol in numirea actualului Patriarh, tinand cont ca ati stat atata vreme in preajma predecesorilor sai?
Spre deosebire de Bartolomeu Anania pe care l-am rugat sa nu candideze, pe fostul Mitropolit al Moldovei si Bucovinei l-am sfatuit sa-si depuna candidatura pentru Patriarhie.
De ce?
Pentru ca, analizandu-l in timp, am vazut ca este un foarte bun manager. Ca a conlucrat pentru noua Lege a Cultelor, ca accepta ecumenismul, ca are deschidere pentru toate credintele - mai ales ca acum suntem in Europa Unita - si pentru ca are puterea sa reformeze in mod democratic ceea ce a ramas arhaic in Patriarhia Romana, deoarece fostii Intaistatatori erau prea batrani, desi foarte demni, si nu mai aveau puterea sa stapaneasca sistemul. De asemenea, mai cred, impreuna cu intreaga fundatie, ca este capabil sa construiasca acea Catedrala a Neamului cu care sa ne mandrim.
Nu in ultimul rand pentru ca este om de omenie. Toata activitatea sa in Moldova si in Sfantul Sinod a avut o componenta sociala profunda. Este preocupat de ajutorul social, de viata tineretului si de educatie. In numai o luna, a transformat Trinitas din post regional, intr-un radio cu acoperire nationala; a castigat licenta pentru un post de televiziune; un ziar - "Lumina". Deci, dorinta de comunicare si de patrundere in civic exista.
In cea mai recenta carte a Domniei Sale, spune ca nu este suficient sa fii secularizat. Nu e suficient sa crezi intr-o divinitate, ci trebuie sa fii si practicant, si om. Sa oferi si ajutor. Asa cum nu este suficient sa te bazezi in ceea ce faci numai pe Lumina Creata, ci sa fii spiritual la inaltimea Luminii Necreate care te asteapta dincolo, in universal.
N-aveam noi cum sa le impunem celor care au ales Patriarhul pe cine sa voteze, eu am stiut insa ca Teoctist si l-ar fi dorit urmas pe Daniel (inainte de Revolutie, si-l dorea ca succesor pe Nicolae al Banatului). A existat chiar acea lege (scrisa in dogmele bisericesti) prin care Patriarhul trebuia sa vina din Moldova sau Bucovina. Acolo probabil exista o scoala a rezistentei.
Vorbeati de ecumenism. Ati fost apropiata de Biserica si de cei care au condus-o. Cum a fost pregatita vizita Papei Ioan Paul al II-lea?
Am facut parte din comitetul de organizare a vizitei. Fostul Suveran Pontif fusese invitat sa viziteze Romania de catre Radu Vasile, premier pe atunci. In naivitatea sa, a crezut ca daca el lanseaza invitatia si ceilalti - seful statului, presedintele Conventiei Democrate (Ion Diaconescu), Patriarhul - vor fi imediat de acord. N-au fost. Nici Patriarhul Teoctist pe care eu il divinizam n-a vrut (temandu-se ca Sfantul Sinod n-o sa fie de acord, ca la Blaj nu va fi bine vazuta vizita papala, ca Radu Vasile n-a facut bine). M-am dus si la Ion Diaconescu care mi-a spus textual "vedeti cum faceti si lamuriti-l (pe Teoctist - n.n.) ca, daca a fost invitat, Papa trebuie sa vina". Atunci am avut ideea sa-i propun premierului Vasile sa-i invitam pe membrii de seama ai Sfantului Sinod la consultari. Primul a fost IPS Bartolomeu Anania. Dupa intalnirea cu Inalt Prea Sfintiile Lor, la scurt timp a avut loc si intrunirea Sinodului BOR, de la care PF Teoctist se astepta sa spuna "nu vizitei Papei". Sinodul insa a zis "da". In felul acesta s-a petrecut venirea lui Ioan Paul al II-lea, care-si dorea foarte mult sa ajunga aici, pe pamant romanesc.
Problema noastra acum tine de a gasi intelepciunea necesara si de a face apel ca toate fortele politice si societatea civila, la masa negocierilor, sa ajunga la cele mai bune forme de comunicare si convietuire cu statele care ne-au primit in UE. Dar sa nu uite ca trebuie sa avem demnitate si ca pamantul romanesc a fost aparat cu multa varsare de sange de-a lungul istoriei.
Am vazut ca intre conditiile pe care un potential membru trebuie sa le indeplineasca pentru a intra in "Omenia" nu se specifica nimic despre bani. Cum va finantati?
Fundatia Internationala "Omenia" nu este bogata prin bani. Ea e bogata prin oameni care doresc sa ajute, sa comunice. Nu e nevoie de foarte multi bani pentru a fi Om. De aceea, eu, de la bun inceput, m-am opus ca "Omenia" sa stranga bani in conturi. Avem doar strictul necesar; ce ne trebuie pentru chiria apartamentului. Nici personal nu am avere, in afara celei ramase de la parintii mei din care mare parte am donat-o. La casa mea de vacanta de langa Campulung Muscel ingrijesc 40 de catei si 20 de pisicute si ingrijesc pe oricine are nevoie de ajutor.
Un binecunoscut ziarist spunea intr-o emisiune televizata, apropo de cazul micutei Teodora, ca noi, romanii, avem asa un talent sa discreditam pana si gestul umanitar. Vi s-a intamplat si dvs?
Da, mi s-a intamplat de foarte multe ori. Chiar unele ziare ne-au adus multe blamuri. Dar numai Dumnezeu este cel care judeca. Eu n-am dat niciodata vreo dezmintire. Ce dezmintire mai mare poarte fi alta decat faptul ca nici o persoana importanta din fundatie n-a parasit-o?!
Si pe mine m-a surprins polemica din jurul fetitei Teodora. Eu cred ca Mihaela Radulescu a facut un gest extraordinar. Asa este normal. Este binevenita orice fundatie, orice societate care ajuta omul, comunitatea, care face educatie, care lupta pentru protectia animalelor si a mediului, pentru oameni, tara si Dumnezeu.
La noi vin oameni care au bani, multi bani, iar noi le spunem ce pot face cu ei. Functionam ca un fel de consilieri, intermediari de omenie. Nu avem case de ajutor reciproc, cum spun unele ziare. Nu avem tipografii. Nu avem bogatii pentru ca nu avem nevoie. Noi avem nevoie de oameni care doresc sa ajute oameni direct, ca sa-si castige suflete prietene. Sa-si castige acea Lumina Necreata, oferita de Dumnezeu, asa cum spune presedintele nostru de onoare PFP Patriarh Daniel in cartea sa, "Comori ale Ortodoxiei". (L.D.)