Ministrul Eugen Nicolaescu ar putea deveni, curånd, un romån fericit, daca banii de la buget, preconizati pentru 2008, se vor inmulti printr-o mutare neasteptata. Proiectul de buget elaborat de Guvern pentru anul 2008 nu a apucat sa fie votat de Parlamentul Romåniei pentru ca finantistii parlamentari din arealul Puterii au pregatit amendamente ce vor fi inaintate urgent Comisiei de Buget-Finante a Camerei Deputatilor. Amendamentele propun diminuarea bugetelor preconizate a fi alocate pe 2008 structurilor de informatii ale statului, la care se adauga Serviciul de Paza si Protectie Interna, Serviciul de Telecomunicatii Speciale si Ministerului Public.

Studiul aflat la baza amendamentelor dovedeste cresteri spectaculoase ale bugetelor, mai ales la patru structuri: SRI, SIE, SPP si STS.
Situatia comparativa privind bugetul de stat pe anii 2000-2008 evidentiaza grija guvernelor anterioare de a asigura un nivel de trai ridicat celor care lucreaza in aceste servicii informative, lasand Sanatatea pe post de Cenusareasa care scartaie, de la an la an, din toate incheieturile. Cresterile bugetare pe acesti ani la serviciile de info rmatii, la paza si protectie si la telecomunicatii speciale au avut o crestere fabuloasa. Iata si tabloul acestor cresteri comparate cu anul 2000:

-bugetul SRI s-a marit cu 531,43 la suta
-bugetul SIE, cu 433,74 la suta
-bugetul SPP, cu 804,63 la suta
-bugetul STS, cu 432 la suta

Este adevarat ca cifra cea mai mare o detine SPP, dar aici cresterea se datoreaza faptului ca salariile angajatilor acestei institutii erau destul de mici in comparatie cu cele din Ministerul de Interne si avand in vedere riscul muncii prestate. Dar, una peste alta, cresterile sunt mai mult decat semnificative. Daca si Sanatatea si Educatia ar fi avut asemenea cresteri, altfel ar fi stat lucrurile in privinta actului medical sau a celui educational din Romania, alta ar fi fost imaginea.

Parchetul joaca cu Sanatatea 'la dublu>>
Amendamentul la proiectul actual realizat pentru bugetul pe 2008 vizeaza si Ministerul Public drept sursa de finantare la bugetul pe anul urmator al Ministerului Sanatatii. Astfel, la capitolul 5001-cheltuieli de personal, amendamentul tinteste o diminuare a sumei propuse (419.270 mii lei) cu 16.771 mii lei. Economia s-ar duce la bugetul Sanatatii.
Referitor la cele doua ministere, aici trebuie evidentiat un aspect interesant, care se regaseste si in justificarea amendamentelor: in timp ce numarul maxim al salariatilor de la Ministerul Sanatatii pe anul 2008 este de 8.520, iar cel al Ministerului Public este mai mic - 5.932, fondul aferent salariilor, in proiectul destinat adoptarii in Parlament este dublu la Ministerul Public (230.576 mii lei) fata de cel destinat anul viitor Ministerului Sanatatii (117.236 mii lei). Astfel, salariul mediu lunar al unui salariat al Ministerului Sanatatii, pe 2008, ar fi de 1.147 lei, iar al unuia din Ministerul Public ar fi de 3.239 lei. Pe 2008, media cheltuielilor de personal, lunar, la Parchete ar fi si ea dubla fata de cea de la Sanatate.

Prime, sporuri, salarii de merit
In ce priveste Ministerul Public, aici e o problema. Mare. Cu toate ca bugetul pe 2008 vizavi de cel alocat pentru 2007 nu a fost unul „castigator“, analistii considera ca banii alocati sunt si asa multi, iar cheltuielile de personal formeaza o lista prea lunga de sporuri, prime si alocatii, care adaugate la salariul de baza fac ca un procuror tinerel, la 35 de ani, sa ridice lunar in jur de 60-70 milioane lei, iar un procuror sef de sectie sa ajunga, cu sporuri si prime puse unele peste altele, chiar si la 180 milioane lei lunar. Uitandu-ne in lista bugetului Ministerului Public pe anii 2006-2008, iata care sunt beneficiile legislative ale angajatilor acestei institutii: pe langa salariile de baza, care au avut in program pe 2007 suma de 203.175 mii RON si o propunere pe 2008 de 230.576 mii RON, mai exista salariile de merit, indemnizatiile de conducere, sporul de vechime, sporuri pentru conditii de munca, alte sporuri (n.red.-nu se stie exact ce reprezinta!), ore suplimentare, fond de premii, prime de vacanta, fond aferent platii cu ora, indemnizatii platite unor persoane din afara unitatii (n.red.-nu se stie exact cine sunt beneficiarii!), indemnizatii de delegare, indemnizatii de detasare, alocatii pentru transportul la si de la locul de munca, alte drepturi salariale in bani, cheltuieli salariale in natura, norme de hrana, uniforme si echipament obligatoriu, locuinta de serviciu folosita de salariat si familia sa, transportul la si de la locul de munca, precum si alte drepturi salariale in bani.