In Romania ultimilor 17 ani s-a discutat mult despre noile amenintari la adresa securitatii nationale. Redefinirea intereselor strategice pe plan intern si extern si noul statut al tarii noastre, de membru NATO si UE, au dus la elaborarea unei noi Strategii de Securitate Nationala. Unii ar putea spune ca sunt prea pretios in abordare, daca vad vreo legatura intre securitatea nationala si criza grava declansata in Italia de activitatea unor cetateni romani. Voi explica in continuare de ce consider ca ceea ce se petrece in Italia are un impact serios asupra securitatii Romaniei. Componente fundamentale pentru securitatea unui stat modern, precum imaginea si perceptia publica asupra unui popor, sufera mult.


Cand comunitatea romaneasca din Italia este amenintata si traieste cu teama de represalii, iar mass media si clasa politica italiana se inflameaza puternic, avem de-a face cu o criza. Una directa, la adresa romanilor care se vad atacati si discriminati, unii dintre ei expulzati. Alta indirecta, cu efect de mineriada, in care tara noastra va fi perceputa drept un stat furnizor de criminalitate, insecuritate, migratie mai mult sau mai putin legala. Astfel de efecte lovesc in mod direct in interesele Romaniei, care va fi privita in Uniunea Europeana drept o ruda mai saraca, ce munceste din greu pentru a pune ceva pe masa. Dar care, din disperare uneori, mai baga mana in buzunarul unor semeni occidentali, talhareste sau, Doamne fereste, omoara pentru un pumn de Euro.

La capitolul documente si strategii suntem suta la suta acoperiti. Am elaborat tot felul de materiale care sprijina si justifica bugete de miliarde de euro ale unor institutii de stat. Cand vine vorba de actiune insa, suntem la limita corigentei.


In documentul intitulat Strategia de Securitate Nationala a Romaniei, adoptat de CSAT, trimis recent Parlamentului Romaniei, am gasit cateva pasaje care pot descrie clar legatura dintre evenimentele din Italia si noul concept de securitate al statului nostru. Iata fragmentul, elaborat intr-un limbaj institutional ce poate parea de lemn, dar clar din punct de vedere al definitiilor: "Strategia de securitate nationala reprezinta un factor integrator de sinteza; ea se operationalizeaza printr-un ansamblu de decizii, planuri, masuri si actiuni menite sa previna si sa contracareze eficient riscurile si amenintarile ce pun in pericol valorile si interesele nationale, precum si valorile care dau identitate si unitate constructiei europene. Strategia are ca scop atat prevenirea si contracararea pericolelor generate de mediul international, cat si garantarea starii de securitate interna, in ansamblul sau, a sigurantei personale si securitatii comunitatilor. (...)Strategia de securitate nationala integreaza atat activitatea de politica externa, diplomatica si de colaborare internationala, cat si pe cea a institutiei militare si a fortelor de ordine publica, activitatea structurilor de informatii, precum si pe cea a altor agentii guvernamentale cu responsabilitati in domeniu. Integrarea si armonizarea eforturilor vizeaza atat cadrul national, cat si dinamica relatiilor in spatiul comun de securitate si aparare european, precum si in spatiul euroatlantic. (...)Interesele nationale reflecta perceptia dominanta, relativ constanta si institutionalizata cu privire la valorile nationale. Ele vizeaza promovarea, protejarea si apararea - prin mijloace legitime - a valorilor prin care natiunea romana isi garanteaza existenta si identitatea, pe baza carora isi construieste viitorul si in temeiul carora se integreaza in comunitatea europeana si euroatlantica si participa la procesul de globalizare. Prin aria lor de manifestare, ele se adreseaza - in primul rand - cetatenilor patriei care traiesc pe teritoriul national, dar si - in egala masura - tuturor celorlalti oameni aflati in Romania, precum si romanilor care traiesc sau isi desfasoara activitatea in afara granitelor tarii."

Prevenire? Perceptie dominanta asupra valorilor nationale?

Prezenta a peste 2,5 milioane de romani in Italia si Spania de mai bine de trei ani era cel mai bun argument ca toate institutiile cu atributii in domeniul securitatii sa fie active si capabile sa prevada, prin analize, o stare latenta de conflict sau nemultumire grava. Despre esecul Serviciului de Informatii Externe e inutil sa mai vorbesc. Il demonstreaza chiar continutul Strategiei de Securitate si lipsa capacitatii noastre de prevenire. Avem si o Comunitate Nationala de Informatii, ce ar trebui sa fie un integrator, "un asa-zis analist" al fenomenelor cu potential negativ la adresa Romaniei.


Pe fondul unei dezbinari politice si institutionale fara precedent, a razboaielor intre palate si a pozitionarii intr-o tabara sau alta, interesul national a fost uitat complet. Era doar o chestiune de timp aparitia unei astfel de crize si demonstratia clara a incapacitatii noastre de manifestare pro-activa in a preveni pe teritoriul UE crize grave in cadrul comunitatilor romanesti.


Suntem in ceasul al 12-lea si daca nu ne trezim, riscam sa ne confruntam in viitorul apropiat cu o lovitura mult mai grava in planul securitatii nationale. Ca si acum, ne vom lamenta ca altii au fost de vina.