Prin noul tratat, Parlamentele nationale ale statelor membre vor putea aduce contestatii legislatiei UE. Comisia Europeana atrage atentia ca Parlamentele nationale trebuie sa fie mai active daca intentioneaza sa beneficieze de facilitatile obtinute prin noul tratat. Conform ultimelor statistici publicate de Comisia Europeana, legislativele nationale mai au de efectuat un parcurs lung inainte de a putea actiona ca un bloc comun de putere la Bruxelles, relateza publicatia electronica EUObserver.
Noul tratat, aprobat de cele 27 de state membre luna trecuta, care va intra in vigoare la 1 ianuarie 2009, introduce o procedura conform careia daca o treime dintre Parlamentele nationale au obiectii la adresa unei propuneri legislative, CE trebuie sa o discute din nou si sa ia decizia daca sa o sustina in continuare, sa o amendeze sau sa o retraga. Daca decide sa mentina propunerea in forma contestata de Parlamente, acestea nu mai au dreptul sa o conteste mai departe. Daca insa contestatia vine din partea majoritatii Parlamentelor nationale, iar CE se hotaraste sa mearga inainte cu propunerea in forma contestata, intervin Consiliul si Parlamentul European, care vor media conflictul.Reactiile sunt in numar micDin septembrie 2006, Comisia a inceput sa trimita proiecte de lege direct Parlamentelor nationale. Presedintele CE de atunci, Jose Manuel Barroso, invita parlamentarii din statele membre sa "reactioneze" fata de propunerile facute de comisari. Drept raspuns, au fost primite 142 de reactii, adica doar cateva pentru fiecare propunere.
Doar doua proiecte au starnit reactii puternice din partea multor Legislative, si anume reglementarea divorturilor transfrontaliere si liberalizarea serviciilor postale, reactii care nu au fost neaparat negative.
Parlamentele nationale analizeaza proiectul european de lege cu privire la principiul "subsidiaritatii", conform caruia UE poate emite legi numai in cazul in care problema nu poate fi rezolvata la nivel national, si pe cel al "proportionalitatii", conform caruia legislatia europeana nu ar trebui sa fie excesiva.
Cele mai multe reactii au venit pana in prezent din partea Senatului Frantei (36), Camerei Lorzilor din Marea Britanie (17), a Senatului Germaniei (16), a Parlamentului Suediei (13), a Portugaliei (13) si a Danemarcei (12). Alte state nu au trimis niciun fel de reactii. Parlamentul olandez, care a insistat pe introducerea acestor proceduri in tratatul UE, a avut doar patru reactii, argumentand ca va trimite observatii numai daca nu va fi de acord cu o propunere, spre deosebire de altele care trimit inclusiv aprecieri pozitive."Nu exista interes, pentru ca nu se castiga voturi prin asta"Eurodeputatul danez Jens-Peter Bonde este unul dintre cei mai mari sustinatori ai drepturilor acordate Parlamentelor nationale in cadrul UE. In opinia sa, este "trist" ca reprezentantii Parlamentelor nationale nu se implica mai mult. "Pentru mine, a fost o victorie importanta faptul ca CE va trimite propunerile direct Legislativelor nationale, insa acum se pare ca aceasta victorie este in zadar", a spus Bonder, citat de Euobserver.com. "Parlamentele nationale au fost invitate sa influenteze procesul legislativ din cadrul UE, insa se pare ca acestea nu sunt interesate de o astfel de masura. Poate pentru ca nu castiga voturi prin asta", a adaugat eurodeputatul danez. Sebastian Kurpas, analist in cadrul Centrului pentru studii de politica europeana, considera ca depinde de Parlamentele nationale sa construiasca un mecanism care sa le permita sa reactioneze in timp si sa isi coordoneze actiunile comune. In caz contrar, va fi foarte dificil sa aiba o voce comuna, adauga Kurpas.
Parlamentul European este singura institutie comunitara ale carei sedinte si deliberari sunt publice. Dezbaterile, avizele si rezolutiile acestuia sunt publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Presedintele Parlamentului European este in prezent Hans-Gert Poettering. Parlamentul are trei functii esentiale:
1. Alaturi de Consiliul UE, are atributii legislative, adica adopta legislatia Uniunii (regulamente, directive, decizii). Participarea sa la procesul legislativ contribuie la garantarea legitimitatii democratice a textelor adoptate.
2. Imparte autoritatea in domeniul bugetar cu Consiliul Uniunii Europene, prin urmare poate modifica cheltuielile bugetare. In ultima instanta, adopta bugetul in intregime.
3. Exercita un control democratic asupra CE. Aproba desemnarea membrilor Comisiei si are dreptul de a cenzura Comisia. De asemenea, exercita un control politic asupra ansamblului institutiilor.
Sediul Parlamentului European este la Strasbourg, unde se tin sedintele o saptamana in fiecare luna. Unele sedinte se tin la Bruxelles, iar Secretariatul General se afla la Luxemburg. (Sursa: infoeuropa.ro)