44% din utilizatorii de mobile cred ca platesc mai putin decat in realitate
31% dintre cei care folosesc telefonul fix cunosc putin sau deloc tarifeleStudiul, realizat de ANRCTI si TASC Strategic Consulting, va supune consultarii publice documentul de pozitie privind strategia de reglementare in sectorul comunicatiilor electronice din Romania pentru perioada 2007-2010, urmand ca acesta sa fie dezbatut peste o saptamana cu reprezentantii industriei de specialitate.
Potrivit documentului, realizat in baza unui studiu efectuat de ANRCTI si TASC Strategic Consulting, nivelul de informare al utilizatorilor finali este foarte scazut, avand in vedere ca toate companiile din domeniu sustin ca sunt "transparente".
"Utilizatorii raspund incorect la cele mai simple intrebari privind nivelul tarifelor si au o perceptie eronata cu privire la cat de ieftine sau cat de scumpe sunt serviciile unele fata de altele, ceea ce denota ca sunt in imposibilitatea de a face alegeri rationale intre furnizorii si ofertele aflate la dispozitia lor pe piata", noteaza Autoritatea.
ANRCTI exemplifica raspunsurile oferite de 231 de persoane dintre cele 405 intervievate, care au afirmat "ca stiu exact cat platesc", dar "77,49% au indicat de fapt un pret incorect, mai mic decat suma platita in realitate".
In ceea ce priveste telefonia fixa, 31% dintre utilizatorii intervievati au declarat ca au putine informatii sau deloc despre preturile si oferta furnizorului de telefonie fixa pe care il folosesc, in timp ce 53% au foarte putine informatii sau deloc despre ofertele celorlalti furnizori de pe piata.Multitudinea de tarife creeaza confuziiAnaliza-diagnostic a relevat faptul ca "utilizatorii de telefonie fixa se confrunta cu o multitudine de tarife care creeaza confuzie si reduc transparenta", sustine ANRCTI, exemplificand cazul unui operator de telefonie fixa care-si comercializeaza apelurile de voce in Romania la nu mai putin de 8 preturi diferite, in functie de distanta, destinatie si interval orar. Situatia este asemanatoare si in cazul telefoniei mobile: "Un operator de telefonie mobila comercializeaza serviciile de voce pentru cartele preplatite folosind 7 planuri tarifare, fiecare plan tarifar continand intre 4 si 6 tarife pentru apeluri nationale", noteaza Autoritatea. In ceea ce priveste abonamentele, acelasi operator furnizeaza serviciile nationale de voce in nu mai putin de 26 de planuri tarifare, majoritatii acestora putandu-le fi asociate combinatii de la unu la patru dintre cele 12 extraoptiuni disponibile. Confuz este si modul in care sunt comercializate unele extraoptiuni, acestea avand preturi diferite in functie de valoarea abonamentului. Alte tarife sunt legate de combinatii de scara, in timp ce in cadrul fiecaruia dintre cele 26 de planuri tarifare exista cel putin 2 tarife diferite pentru apeluri nationale.Consumatorii nu-si mai pot controla cheltuielile"Complexitatea pachetelor si schemelor de tarife oferite utilizatorilor finali (planuri tarifare multiple, tarife pentru apeluri diferite in retea/in afara retelei, catre retele mobile/catre retele fixe, in orele de varf/in afara orelor de varf, in functie de destinatie, catre numere favorite) ii aduce pe acestia in imposibilitatea de a-si controla cheltuielile cu serviciile de comunicatii si ii indeparteaza tot mai mult de la adoptarea unor decizii informate privind alegerea furnizorului sau chiar privind comportamentul de consum", noteaza ANRCTI, precizand ca acesta este motivul pentru care si-a propus sa ajute utilizatorii in urmatorii trei ani sa-si cunoasca interesele. In opinia presedintelui ANRCTI, Dan Georgescu, unul dintre obiectivele strategice presupune crearea unui mediu in care "informatiile privind disponibilitatea, conditiile ofertei si preturile serviciilor sa fie transparente, simplu de accesat si la indemana tuturor cetatenilor". "Vom discuta acest obiectiv in cadrul conferintei internationale pe care o organizam in 13 noiembrie, si vom prezenta acolo si celelalte disfunctii ale pietei de comunicatii pe care vom incerca sa le remediem in urmatorii trei ani", a declarat Georgescu.
Studiul a fost realizat, in perioada 16 - 23 aprilie 2007, pe un esantion de 405 utilizatori de servicii de telefonie mobila si 379 de utilizatori de servicii de telefonie fixa, persoane fizice, cu varsta peste 16 ani, din mediul rural si urban.