Conform proiectului de buget intocmit de guvern, sumele necesare finantarii proiectelor pentru construirea de autostrazi in 2008 se cifreaza la 364 milioane lei, ceea ce reprezinta aproximativ 14% din suma necesara solicitata de Compania de Autostraz
Conform proiectului de buget intocmit de guvern, sumele necesare finantarii proiectelor pentru construirea de autostrazi in 2008 se cifreaza la 364 milioane lei, ceea ce reprezinta aproximativ 14% din suma necesara solicitata de Compania de Autostrazi, respectiv 2,5 miliarde lei.
Conform datelor furnizate agentiei NewsIn de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), pentru constructia de autostrazi este necesar un buget de aproximativ 2,66 miliarde lei. Reprezentantii companiei au precizat ca din fondurile de la buget sunt finantate proiectele privind construirea autostrazii Transilvania, tronsonul Bucuresti-Ploiesti al autostrazii Bucuresti-Brasov, tronsonul Cernavoda-Constanta al autostrazii Soarelui si autostrada Targu Mures-Iasi. Programul national de construire de autostrazi, aprobat in februarie de Guvern, pentru perioada 2007-2013, prevede realizarea a 1.800 de kilometri de autostrada si un necesar financiar de 13 miliarde euro. Proiectele vor fi sustinute prin fondurile structurale, prin fonduri ISPA, prin imprumuturi de la BEI si BERD, precum si prin alocari de la buget.
Problema este, insa, ca daca din considerente mai mult sau mai putin "inspirate" din "filosofia" bugetara a FMI, care nu permite crearea unor asa-numite deficite bugetare active pentru dezvoltare, deficite amortizate din exploatarea obiectivelor finantate dupa punerea lor in functiune, sansele ca alocarea unor procentaje de 14-15 la suta din necesar sa se cronicizeze sunt foarte mari. Asta, cu riscul antrenarii unor costuri suplimentare pentru constructorii autostrazilor si, implicit si pentru bugetul tarii, costuri generate de necesitatea unor lucrari de conservare sau chiar de reparare a partilor de obiective deja puse in functiune si de blocarea unor sume de bani ale constructorilor pusi in imposibilitatea sa-si desfasoare activitatea conform planurilor lor.

Coridorul 4, uitat si de Romania si de UE?
Un alt aspect important este absenta completa din programul de autostrazi a celebrului Coridor Paneuropean numarul 4, coridor despre care actualii guvernanti, ca si fostii lor aliati din partidul prezidential, sustineau ca este o prioritate nationala, acuzand fostul guvern ca a privilegiat in mod nejustificat Autostrada Bors-Brasov, construita de firma americana Bechtel. Ce a urmat se cunoaste, nici varianta Brasov-Bors nici sectiunea romaneasca a Coridorului 4, Varsand-Arad-Deva-Sebes-Sibiu-Brasov nu a primit finantare corespunzatoare (respectiv, pentru cel de-al doilea obiectiv, nu s-a alocat nimic!), iar autostrazile deja puse in functiune din Romania, cati kilometri sunt (nici 300), arata in continuare, mai degraba a drumuri nationale decat a ce se pretinde prin denumire. Mai grav este, insa, faptul, ca pentru Coridorul 4, nici Comisia Europeana de la Bruxelles nu s-a grabit sa aloce vreun ban, astfel ca autoritatile nationale din statele membre, inclusiv Romania pot invoca, la randul lor, o scuza pentru neintocmirea unor programe menite sa acceseze ipoteticii bani. In aceste conditii, tergiversarea in continuare, de catre guvernele romane, actual si viitor, a finantarii din bugetul national a infrastructurii se constituie intr-o veritabila batjocura a interesului national, in conditiile in care se deplange lipsa din tara a muncitorilor din sectorul constructii, aflati pe alte meleaguri in cautarea unor bani pe care in tara nu-i pot nici macar visa. Inters national care nu se poate apara, cum par sa creada politicienii romani, numai prin fraze patriotarde, ci neaparat prin promovarea sistematica a competentei profesionale in toate domeniile, inclusiv in diplomatie, care face doar act de prezenta pe la summiturile UE, unde "se fac", cum se spune, cartile politicii si economiei europene.


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.