Televiziunea publica a platit anul acesta 75.000 de ore suplimentare pentru salariatii din Bucuresti, fara sa se uite la gaura din buget de 9 milioane de euro. Pentru ca nu s-au grabit sa plece acasa dupa incheierea programului, o parte din jurnalistii televiziunii publice au incasat salarii de ministri in primele opt luni ale anului, in timp ce soferi ai institutiei au ajuns la venituri de 4.000 de lei pe luna. Cotidianul a intrat in posesia raportului Comisiei care a realizat la cererea presedintelui Alexandru Sassu ancheta pe tema orelor suplimentare prestate de angajatii TVR de la 1 ianuarie pina la 31 august. Potrivit raportului, aproximativ 2.000.000 de lei a platit televiziunea pentru cele 75.000 de ore de „overtime" lucrate in perioada studiata. Totul pe fondul unui deficit de 9 milioane de euro in primele sase luni ale anului, care risca sa ajunga intre 15 si 18 milioane de euro pina la sfirsitul 2007, dupa cum avertiza recent Sassu.

Stiristii si personalul tehnico-administrativ sint campionii orelor suplimentare. Cei 261 de angajati ai Departamentului de Stiri, cei mai mari „mincatori de ore suplimentare", dupa cum spune Sorin Burtea, membru in Consiliul de Administratie (CA), au „devorat" peste 19.000 de ore de extra activitate, cu toate ca munca lor reprezinta doar 12% din totalul de programe difuzate de postul national. Suma care le-a intrat in buzunare se ridica la 661.000 de lei in cele opt luni. „Nu toata lumea a facut ore suplimentare, dar au fost jurnalisti care si-au dublat salariile. S-au dat ore suplimentare fara sa se tina cont de buzunarele goale ale televiziunii", sustin surse din conducerea TVR. Intrebati cine sint vinovatii pentru sumele uriase platite de institutie, membrii CA spun ca „deocamdata am investigat doar numarul de ore, nu si cauza pentru care cifrele sint atit de mari, insa activitatea comisiei va continua pentru a afla si aceste cauze", ne-a declarat Radu Toma, seful Comisiei de ancheta a TVR.

Desi sustine ca nu a vazut inca raportul si mentioneaza ca in jumatate din perioada analizata de Comisie s-a aflat in concediu medical, Rodica Culcer are explicatii pentru cifrele rezultate: „Am sapte posturi vacante, iar orele suplimentare coincid cu cele sapte norme inmultit cu sase luni. Directia produce patru jurnale pe TVR 1 si «Ora de Stiri» pe TVR 2 plus editiile speciale. Mai e ceva: orele suplimentare se acorda conform Contractului Colectiv de Munca", completeaza sefa stirilor.

Cu buzunarele mai pline au plecat la sfirsit de luna si angajatii de la tehnico-administrativ, care au acumulat aproape 30.000 de ore suplimentare, reusind sa-i depaseasca pe colegii de la stiri. Productia haotica, folosirea abuziva a resurselor (masini, care de filmat, echipe mobile), nerespectarea orarului de filmare sau productia programata „fara motiv" simbata si duminica sint citiva dintre factorii care se fac vinovati de aceste sume, se arata in concluziile raportului. „Singurele persoane care poarta raspunderea sint sefii. Nu inteleg de ce nu li se da oamenilor liber pe saptamina daca au muncit in weekend in loc sa li se plateasca ore suplimentare", opineaza Radu Toma. Peste 16.000 de ore suplimentare s-au lucrat si la Directia de Arte si Productie, unde figureaza pe statul de plata 919 salariati. Pe linga leafa, lor le-au intrat in cont 380.000 de lei in cele opt luni. Mai bine de 6.000 de ore au fost prestate la Directia Programe si peste 1.300 la Departamentul de Comunicare. Cel mai putin au stat peste program IT-istii institutiei, iar colegii de la alte departamente au adunat putin peste 500 de ore.

„Orele suplimentare trebuie reduse pentru a se reveni la normalitate. In TVR insa, trebuie schimbata inclusiv mentalitatea paternalista", crede Radu Toma. El mai spune ca ancheta Comisiei trage un semnal de alarma pentru ca angajatii „trebuie sa constientizeze situatia financiara a SRTv". „De la 1 februarie 2008, salariatii care decid sa continue colaborarea cu SRTv isi vor asuma prestarea unor activitati suplimentare, uneori si peste programul de lucru, fara a fi retribuiti suplimentar. Concomitent, managementul institutiei va cauta solutii organizatorice pentru a compensa orele suplimentare cu timp liber corespunzator", recomanda Comisia in raportul anchetei. (Diana Lazar)

Dosarul „Giurgiu" a ajuns pe masa DNA Curtea de Conturi ii imputa lui Tudor Giurgiu prejudicii de sute de mii de euro in gestionarea patrimoniului televiziunii publice.

Fostul Sef al TVR Tudor Giurgiu trebuie sa justifice sume cu multe zerouri virate anul trecut in contul unor societati comerciale sau al unor persoane fizice cu care a incheiat diverse contracte de prestari servicii, reiese din raportul Curtii de Conturi a Romaniei (CCR) privind activitatea SRTv pe 2006, obtinut in exclusivitate de Cotidianul.

Prima abatere sesizata de Curtea de Conturi este contractarea de catre TVR a firmei de recrutare de personal, Leadership Development Solutions, care a incasat aproape 48.000 de euro pentru serviciile prestate. Ciudat este insa ca nici o persoana nu a fost angajata in baza contractului respectiv, potrivit declaratiilor Departamentului de Resurse Umane cuprinse in raport. „Platile nu au avut la baza documente justificative prevazute de lege din care sa rezulte realitatea serviciilor prestate", se mai arata in raport. Principalul vizat de concluziile raportului, Tudor Giurgiu, spune ca nu el a semnat contractul cu compania de recrutare patronata de Radu Furnica, ci Comitetul Director, din care insa face parte si presedintele director general al televiziunii. „Motivatia apelarii la o firma recunoscuta de recrutare a venit din dorinta de a gasi profesionisti foarte buni de pe piata si de a-i atrage in TVR. Ceea ce niciodata nu s-ar fi intimplat daca TVR dadea obisnuitele anunturi la ziar dupa care nu venea nimeni la concurs, in afara acelorasi «abonati» din TVR. Am vrut sa schimb sistemul si modul de lucru", se justifica Giurgiu, care de altfel a semnat cu obiectii raportul CCR.

Tot la abateri figureaza si serviciile de consultanta oferite de Gordon Lovitt lui Tudor Giurgiu, ale caror costuri enorme erau contestate de presa inca de anul trecut. Britanicul a primit aproape 152.000 de euro pentru o perioada de 18 luni, adica un salariu lunar de aproape 8.500 de euro. Si in acest caz, Curtea de Conturi ii reproseaza fostului PDG ca nu exista documente justificative care sa probeze realitatea prestarii efective a serviciilor de consultanta. Giurgiu a declarat insa pentru Cotidianul ca a trimis controlorilor „zeci de mailuri si rapoarte facute de Lovitt, participari la sedintele de Comitet Director, dar am inteles ulterior ca se doreau de fapt rapoarte lunare, facute cu antet TVR, semnate, stampilate si vizate de cabinetul PDG". „Eu cred ca in secolul XXI oamenii lucreaza pe mail, mai ales intr-o institutie media cum e TVR. E ridicol sa spui ca lipsesc evidentele interferentei muncii lui Gordon Lovitt cu alte structuri din TVR, cind toata lumea stie care a fost aportul lui Lovitt la schimbarea grilei de programe, la evolutia canalului TVR 2", adauga Giurgiu.

Raportul, care scoate la iveala o serie de alte nereguli in gestionarea banilor televiziunii publice, se afla in prezent la DNA si a fost trimis spre analiza Comisiilor de cultura din Parlament. (Adriana Dutulescu, Diana Lazar)

Filmul „Legaturi bolnavicioase" este adevarata carte de vizita a lui Tudor Giurgiu, pe www.cotidianul.ro/select