Exemplul bancii care ne ofera asigurari ce acopera riscuri acoperite deja prin lege este oglinda sistemului bancar romanesc. O scumpire a creditului ca urmare a majorarii dobinzii-cheie nu pare justificata. Si totusi se va intimpla. Se va intimpla, pentru ca ar fi anormal ca bancile sa nu speculeze acest moment, asa cum au mai facut-o pentru a justifica o majorare a costului de creditare. Nu ar fi justificata o crestere a costurilor din motive lesne de inteles. La noi, mai mult ca in oricare alt stat european, comisioanele, asigurarile si taxele au o pondere substantiala in costurile totale. Intr-o analiza recenta facuta de Cotidianul aratam ca, in unele cazuri, cheltuielile cu plata comisioanelor reprezinta cel putin jumatate din costurile de dobinda. Daca mai adaugam si asigurarile si, poate, unele taxe, o sa constatam ca la finalul perioadei de creditare am dat pe comisioane si pe taxe trei sferturi din cit am platit dobinda. Mai mult, bancile baga „la promotie" servicii care ar trebui sa fie gratuite, cum ar fi asigurarile, de exemplu. Si atunci cum poate sa fie justificata o marire a costurilor ca urmare a majorarii dobinzii-cheie? Cresc costurile de finantare pentru banci, ce-i drept, insa comisioanele nu sint influentate, costurile politelor nu cresc. Ar mai putea renunta la unele „costuri suplimentare" pentru a compensa scumpirea finantarii in lei. Si acest lucru s-ar fi intimplat daca ar fi existat concurenta reala pe piata bancara. Daca bancile nu ar fi actionat minate de un bizar spirit gregar. In Romania, institutiile de credit sint mai degraba prietene intre ele si ostile clientilor in loc sa fie invers. Unul dintre consilierii guvernatorului Isarescu spunea, la un moment dat, ca filosofia relatiei banca-om este aceea a impartirii costurilor si a riscurilor. Ei bine, in Romania bancile fac o imparteala cel putin incorecta, pentru ca transfera toate costurile pe umerii clientilor, ba chiar si costuri suplimentare. Recentul exemplu al bancii care ne ofera asigurari ce acopera riscuri acoperite deja prin lege este concludent in acest sens. Exact, o institutie bancara din Romania ne imbie cu asigurari pentru carduri in timp ce acea banca este obligata prin lege sa ne despagubeasca in cazul furturilor de pe card. Un exemplu care cuprinde, in sine, toata filosofia relatiei client-banca in Romania.