Un studiu publicat in editia din octombrie 2007 a Jurnalului American de Nutritie Clinica arata ca fibrele insolubile reduc apetitul, reduc glicemia si diminueaza caloriile ingerate in acea zi. Astfel, fibrele ajuta la slabit si la reducerea riscului de diabet de tip 2. Studiul a fost relizat pe 31 de tineri sanatosi, cu varste cuprinse intre 20 si 35 de ani. In primul experiment cercetatorii au impartit 16 tineri in 4 grupuri. Fiecare grup a primit un anumit tip de mic dejun : fie cereale cu 33 de grame de fibre insolubile, fie cereale cu 1 gram de fibre, fie cereale cu 0,56 rame de fibre, fie un mic dejun a€˜de controla€™ ce continea doar apa. Cerealele au fost servite cu lapte. Glucoza din sange a fost masurata la 15 minute inainte de micul dejun si la 15 minute dupa acesta, iar ulterior din 15 in 15 minute pana la 75 de minute dupa masa. Comparativ cu grupul de subiecti ce primise un mic dejun constand in cereale cu putine fibre (1109 kcal), numarul de calorii ingerate in ziua respectiva a fost mai mic in grupurile ce au avut la micul dejun cereale cu cantitate mare de fibre (937 kcal), paine alba (970 kcal). In al doilea experiment au fost urmariti 15 barbati. La 75 de minute de la micul dejun fiecare a mancat o pizza (850 kcal). Ulterior, din 15 in 15 minute le-a fost masurata glicemia. Ce au descoperit cercetatorii in acest al doilea experiment este ca glicemia a crescut la subiectii care avusesera un mic dejun cu putine fibre sau paine alba, dar nu si la grupul aceia care primisera un mic dejun bogat in fibre. Studiul arata ca acei oameni care consuma o cantitate mare de fibre insolubile la micul dejun au pe ziua respectiva un consum caloric cu 15.5 % mai scazut. Fibrele dietetice au fost asociate anterior unui risc redus de diabet. Mecanismul prin care fibrele protejeaza de diabet si reduc riscul de obezitate nu a fost insa elucidat. Studiul actual arata faptul ca fibrele insolubile reduc raspunsul glicemic, reduc nivelele de insulina si diminua apetitul, lucru ce ar putea controla obezitatea. Exista dovezi ca fibrele reduc si riscul cancerului pe colon si al altor cancere ale tubului digestiv. Spre exemplu, un studiu ce va fi publicat pe 15 Noiembrie 2007 in Jurnalul American de Epidemiologie a descoperit ca acei indivizi care consuma o cantitate mare de fibre au un risc cu pana la 35% mai scazut de a face cancer pancreatic. Indivizii care au mancat zilnic mai mult de doua portii de cereale integrale au avut un risc cu 40% mai scazut, comparat cu cei care au consumat mai putin de o portie pe zi (o portie inseamna echivalentul a 16 grame de fibre). In schimb, gogosile cresc riscul de cancer pancreatic. Comparat cu cei care au consumat gogosi odata pe luna, cei care au consumat de doua ori pe saptamana au avut un risc de cancer pancreatic cu 80% mai mare. (2) Gogosile contin faina alba, zahar si ulei rafinat, ingrediente cu un profil deloc sanatos. Fibrele insolubile contin celuloza, hemiceluloza si lignina. Se gasesc in cerealele integrale, dar si in vegetale si fructe. Surse deosebit de bogate sunt semintele de in, cu 27,3% fibre si fasolea verde cu 25% fibre. In Marea Britanie, consumul recomandat de fibre este de 18g zilnic. In Franta este de 25-30 g, iar in Germania, 30 g zilnic. Consumul mediu in toate aceste tari este mult mai mic decat nivelele recomandate. Recomandare: Consumati 5 portii de legume si fructe zilnic. Semintele de in si fasolea verde sunt utile deoarece o portie de 100 de grame acopera tot necesarul zilnic de fibre. Incercati sa adaugati seminte de in in iaurt. Pe deasupra, semintele de in contin si acizi grasi omega-3 benefici pentru inima si sistemul circulator. Salatele de cruditati si fructele uscate pot fi si ele surse bune de fibre. 1) American Journal of Clinical Nutrition Insoluble cereal fiber reduces appetite and short-term food intake and glycemic response to food consumed 75 min later by healthy men Vol. 86, No. 4, 972-979, October 2007 2) Am J Epidemiol. 2007 Nov 15;166(10):1174-1185. Epub 2007 Sep 18.Whole Grains and Risk of Pancreatic Cancer in a Large Population-based Case-Control Study in the San Francisco Bay Area, California.