Federatia Romana de Fotbal (FRF) a anuntat la sfarsitul lunii octombrie ca, pentru prima data, va scoate la licitatie drepturile de transmisie a meciurilor echipelor nationale de fotbal.
Desi se doreste a fi o procedura transparenta in c
Federatia Romana de Fotbal (FRF) a anuntat la sfarsitul lunii octombrie ca, pentru prima data, va scoate la licitatie drepturile de transmisie a meciurilor echipelor nationale de fotbal.
Desi se doreste a fi o procedura transparenta in cadrul careia fiecare post de televiziune sa aiba sanse egale, licitatia este una cu dedicatie pentru MediaPro, jocurile fiind facute pentru trustul lui Adrian Sarbu. Practic, Pro TV are cele mai mari sanse sa castige drepturile de transmitere a meciurilor datorita conditiilor din cererea de oferta a FRF care par a fi intocmite special pentru postul de televiziune din Pache Protopopescu, dupa cum ZIUA va demonstra in cele ce urmeaza.
Directorul general al FRF, Ionut Lupescu (foto), sustinea intr-un comunicat postat pe site-ul Federatiei ca aceasta procedura se doreste a fi una transparenta incercandu-se obtinerea unei sume cat mai mari. "Ne-am propus sa realizam cedarea drepturilor TV pentru echipa nationala printr-o procedura transparenta. Va fi o negociere complexa, pentru ca intentionam sa oferim mai multe pachete de meciuri. Dincolo de obiectivele financiare, vrem sa obtinem o acoperire media cat mai mare, atat pentru meciurile nationalei de seniori, cat si pentru cele ale celorlalte reprezentative de fotbal ale Romaniei", a precizat directorul general al FRF. Acesta a adaugat ca Federatia are ca model "felul in care se valorifica drepturile TV la competitiile organizate de UEFA, astfel ca decizia finala nu va fi una exclusiv financiara. Vrem sa obtinem un aport financiar cat mai mare la bugetul FRF, dar, in egala masura, ne intereseaza si cum vor fi valorificate drepturile TV de catre castigator". Pana in momentul de fata, sase posturi s-au aratat interesate de achizitionarea drepturilor de transmisie a meciurilor de fotbal ale echipelor nationale. Este vorba despre TVR 1, Antena 1, Realitatea TV, Kanal D, Telesport si Pro Tv (MediaPro). Desi, in mod normal, toate aceste posturi ar trebui sa aiba sanse egale la achizitionarea drepturilor de televizare, principalul favorit pentru castigarea licitatiei este Pro TV. Asta din cauza anumitor conditii introduse de FRF in cererea de oferta, care sunt croite exact pentru postul de televiziune din Pache Protopopescu. Cu alte cuvinte, Federatia Romana a introdus mai multe conditii, unele dintre ele extrem de ciudate, care au rolul de a impiedica din start televiziuni precum TVR, Realitatea, Kanal D, Telesport sau Antena 1 sa castige licitatia. Si care vor ajuta Pro TV sa puna mana pe drepturile de transmisie.
Manevra cu audiente
Federatia Romana de Fotbal a anuntat ca va evalua ofertele depuse de televiziunile interesate de transmiterea meciurilor echipelor nationale in functie de mai multe criterii. Unul dintre acestea, cel care probabil va face departajarea in favoarea Pro TV, se refera la nivelul de audienta. Astfel, in cererea de oferta a FRF se precizeaza ca unul dintre criteriile care vor conta la evaluare este "nivelul de audienta (audienta medie generala post tv, audienta medie a stirilor de sport)". Acest criteriu, ascuns undeva la sfarsitul cererii de oferta, avantajeaza clar trustul patronat de Adrian Sarbu. Dupa cum se stie, de ani de zile, Pro TV este lider in ceea ce priveste audienta, inclusiv a stirilor sportive. La fel au stat lucrurile si in luna octombrie. Astfel, in ceea ce priveste audienta generala, conform datelor furnizate de TNS-AGB International, in octombrie, programele Pro TV au avut un rating de 2,4% si o cota de piata de 15,3%, ceea ce inseamna 243.000 de telespectatori care au urmarit postul pe parcursul intregii zile. Pro TV este urmat de Antena 1 cu un rating de 1,7%, restul televiziunilor care s-au aratat interesate de transmiterea meciurilor echipelor nationale aflandu-se in coada clasamentului.
Situatia este aceeasi si in ceea ce priveste audienta stirilor sportive. Astfel, in luna septembrie, stirile sportive ale Pro TV au fost lider de piata detasat, avand un rating de 5,6%. Postul lui Adrian Sarbu a fost urmat de TVR 1 cu 4,6% si Antena 1 cu 3%. Celelalte trei posturi care s-au aratat interesate de meciurile echipelor nationale de fotbal nici nu conteaza practic in acest clasament, cel mai bine clasata fiind Realitatea TV cu un rating de 1,1%, urmata de Kanal D si Telesport. Aici trebuie luat in discutie si postul Sport.ro, televiziune care face parte din trustul MediaPro. Dupa cum se stie, acesta este un post specializat in emisiuni si stiri sportive, fiind lider detasat pe piata media de acest gen. Iar Sport.ro ar putea transmite la randul sau meciuri ale echipelor noastre nationale, de tineret, de fotbal feminin sau de fotbal in sala.
In aceste conditii, este clar ca singurul post care intruneste conditiile privind audientele generale si pe cele ale stirilor sportive este Pro TV, televiziune ce are ratingul cel mai mare. Astfel, postul lui Adrian Sarbu nu va avea nici o problema in a castiga licitatia organizata de Federatia Romana de Fotbal, jocurile fiind facute in acest sens de catre conducatorii FRF.
Un criteriu aberant
Specialistii contactati de ZIUA sustin ca acest criteriu privind nivelul audientei generale si al stirilor sportive este unul cat se poate de aberant.
Asta, intrucat situatia ratingului unei anumite televiziuni nu are nici o importanta atunci cand vine vorba despre un eveniment sportiv de o importanta majora si de maxim interes asa cum sunt meciurile echipelor nationale. De altfel, acest lucru s-a vazut chiar la ultima partida a echipei nationale cu Olanda. Desi a fost transmis de catre TVR 1, meciul a avut cea mai mare audienta in ziua respectiva, in comparatie cu programele celorlalte televiziuni. Asta, desi televiziunea publica nu avea nici la acea data audienta generala cea mai mare. La fel cum nu o avea nici pe cea a stirilor sportive.
Un alt exemplu care demonstreaza ca audientele nu au nici o importanta atunci cand vine vorba despre un eveniment sportiv major si ca acest criteriu a fost introdus de catre FRF doar pentru a ajuta Pro TV sunt meciurile Steaua - Rapid sau Steaua - Middlesbrough. Cele doua partide de fotbal au fost transmise de catre Realitatea TV, inregistrandu-se o audienta record. La fel ca in cazul TVR, nici Realitatea TV nu avea la acea data, asa cum nu are nici in prezent, audienta cea mai mare. Astfel, este clar ca un criteriu precum cel nascocit de FRF nu ar trebui sa se regaseasca intr-o asemenea licitatie. Orice televiziune ar transmite meciurile echipelor nationale ar inregistra audiente maxime si ratinguri record, singura conditie fiind ca postul respectiv sa aiba o acoperire nationala care sa permita vizionarea partidelor de fotbal de cat mai multa lume.
Lupescu ne acuza de jocuri ascunse
ZIUA l-a contactat pe directorul general al Federatiei Romane de Fotbal pentru a ne explica care a fost motivul introducerii acelui aberant criteriu privind audienta.
Dupa ce ne-a acuzat ca facem anumite jocuri si ca aparam diverse interese, Ionut Lupescu a precizat ca doreste promovarea echipelor nationale cat mai puternic, lucru ce se poate face la o televiziune cu audiente maxime atat la stiri, de orice fel, cat si la diverse emisiuni. Asa cum o are Pro TV, spunem noi. "Eu stiu interesele cui le aparati dumneavoastra, de fapt. De ce este pentru Pro Tv, de ce nu poate sa fie pentru orice televiziune privata? Si Antena 1 are audienta mare. Pe mine ma intereseaza foarte mult si promovarea echipelor nationale. Nu numai banii. Ma intereseaza, bineinteles, si partea financiara, dar si ca echipele nationale (n.r. - de seniori, de tineret, de fotbal feminin etc.) sa fie promovate foarte mult. Dupa parerea noastra se poate face mult mai mult decat pana acum. Ma intereseaza promovarea echipei nationale si la stiri, si la emisiuni separate, si inainte de meci, si dupa meci, deci in general. Nu e facuta (n.r. - licitatia) pentru nici un post de televiziune. Pur si simplu e normal pentru ca piata din Romania s-a dezvoltat, e in crestere si logic ca sunt cinci-sase televiziuni care o sa participe. Pana in prezent nu cred ca s-a mai facut niciodata la Federatie un caiet de sarcini sau o cerere de oferta. Am facut totul transparent. Pentru mine ma intereseaza sa fie promovate echipele nationale cat mai mult. Indiferent la ce televiziune", ne-a declarat Ionut Lupescu.
Zvonul Sport Magazin
Analizand toate aceste aspecte, oricine se poate intreba de ce trebuie Pro TV sa castige drepturile de transmitere a meciurilor echipelor de fotbal. Exista vreun intreres pentru care postul din Pache Protopopescu ar trebui sa iasa invingator? Un raspuns l-ar putea constitui ultimele zvonuri existente pe piata media. Astfel, conform informatiilor care circula prin redactiile ziarelor, patronul trustului PRO, Adrian Sarbu, doreste sa reintre pe piata media de sport, in acest sens el demarand negocierile pentru rascumpararea cotidianului Prosport.
De asemenea, conform acelorasi zvonuri, Sarbu doreste, contra unei sume de aproximativ doua milioane de euro, si achizitionarea saptamanalului Sport Magazin, fost Kiker Sport Magazin. Saptamanal care este detinut chiar de catre Ionut Lupescu, director general al FRF si cel care va avea un cuvant greu de spus in ceea ce priveste castigarea licitatiei. Lupescu a negat insa toate aceste zvonuri si ne-a declarat ca nu doreste sa vanda o afacere care merge bine. "Ce treaba are revista mea cu drepturile de televiziune? Adica domunul Sarbu imi da mie spaga? Bineinteles ca nu e adevarat ca vreau sa vand revista. Eu am o afacere care merge. Nu stiu de ce sa vand o afacere care merge. Dumneavoastra ati vinde o afacere care merge? Am inteles ca sunt zvonuri lansate de la Antena 1 si Prosport, de la altii am auzit ca mi-o cumpara Antena 1, ca mi-o cumpara Prosportul... Dar eu nu am zis niciodata ca vreau sa vand aceasta revista. M-ati auzit pe mine ca vreau sa vand revista?!", ne-a precizat directorul genral al FRF.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.