"Locurile de munca, mentinute prin vanzarea in bloc a fluxurilor de productie"Presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Teodor Atanasiu, s-a intalnit cu reprezentantii sindicatelor din industria miniera pentru a discuta despre complexele energetice Rovinari, Turceni si Craiova, dar si pentru a prezenta situatia celor sase societati miniere aflate in curs de transfer de la Ministerul Economiei si Finantelor (MEF) la AVAS.
In cadrul intalnirii, la care au participat si vicepresedintele CNS Cartel Alfa, Romulus Nita, conducerea Federatiei Nationale Mine - Energie, liderii sindicatelor din complexele energetice, presedintele Uniunii Sindicale a Lucratorilor din Sare si Nemetalifere si liderii USM Bucovina si cei ai Sindicatul Liber Tg. Ocna, s-a pus problema "unei noi abordari" si chiar a modificarii strategiilor existente, astfel incat sa fie in concordanta cu cerintele UE.Strategiile anterioare erau incompatibileAtanasiu a informat participantii cu privire la situatia actuala a complexelor energetice si a SALROM si a propus o noua strategie de abordare. El si-a justificat propunerea prin faptul ca "strategiile elaborate anterior nu sunt compatibile cu Tratatul de aderare semnat si asumat de Romania la momentul intrarii in UE, iar acestea trebuie armonizate cu prevederile noii Strategii Energetice Nationale aprobate de Guvern".
Atanasiu a adaugat ca "procesul de privatizare trebuie sa se desfasoare respectand intocmai legislatia europeana, in special in domeniul concurentei si, totodata, conformandu-se prevederilor Strategiei Energetice Nationale in ceea ce priveste crearea Companiei Energetice Nationale".
Pentru cele sase societati miniere, Protocolul de predare-primire a fost semnat de AVAS si urmeaza sa fie aprobat si de MEF. Ulterior, AVAS intentioneaza sa realizeze o analiza atenta pentru fiecare societate in parte pentru a decide care sunt cele mai bune solutii in rezolvarea problemelor cu care acestea se confrunta.Doar unele societati vor fi privatizateAtanasiu a mai spus ca, in functie de problemele care vor fi depistate, unele societati vor fi privatizate, iar altele vor intra in lichidare. "Pentru acestea din urma se va incerca vanzarea in bloc a fluxurilor productive, pentru mentinerea locurilor de munca si continuarea productiei", a adaugat presedintele AVAS.
In luna septembrie a acestui an Guvernul a aprobat transferul de la MEF la AVAS a companiilor miniere Cuprumin Abrud, Moldomin Moldova Noua, Minvest Deva, Baita Ştei, Remin Baia Mare si Minbucovina Vatra Dornei.
Odata cu aceasta aprobare, Guvernul a adoptat si strategia energetica nationala, una dintre prevederi vizand infiintarea unei companii energetice nationale.
Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a anuntat la acea data ca in componenta noii companii ar putea intra unul din cele trei complexuri Rovinari, Turceni si Craiova, unitati hidro, termo si filialele Electrica care nu au fost privatizate.Activitatea miniera, reglementata constitutionalNoua strategie modifica legea anterioara in scopul asigurarii unui cadru imbunatatit, asa cum este cerut de continuarea procesului de reforma, care sa faciliteze dezvoltarea sectorului privat. Principalele obiective pe care Guvernul vrea sa le atinga prin propunerea acestui nou proiect fac referire la valorificarea produselor miniere, dar si a zonelor din care acestea sunt extrase, marirea numarului de personal si modernizarea minelor.
Actuala lege prevede ca resursele minerale se pun in valoare prin activitati miniere care se concesioneaza persoanelor juridice romane sau straine ori se dau in administrare institutiilor publice de catre autoritatea competenta.
Proiectul AVAS vizeaza si alte sectoare cum ar fi cel financiar si in acelasi timp aduce in discutie si problema subventiilor pentru protectia sociala a angajatilor, conditii legate de protectia mediului de lucru, promovarea unor forme de instruire a personalului si, nu in ultimul rand, crearea rapida a unor noi locuri de munca.
Pentru ca aceasta lege sa poata fi aprobata, este necesara adoptarea unor politici care sa permita Guvernului sa intervina prin masuri legislative si de reglementare si prin alocare de fonduri orientate cu precadere catre finantarea actiunilor pentru implementarea acestora.