Fabrica de camioane Roman este ultima mare uzina brasoveana care mai functioneaza pe platforma industriala. Patronul acesteia, Ioan Neculaie, s-a angajat la investitii de 260 de milioane de lei pentru dezvoltare. Uzina Roman este printre ultimele unitati industriale cu productie de pe platforma din Brasov, unde lucreaza peste 3.000 de muncitori. In plus, dintre toate fostele platforme industriale din tara, doar aici mai gasim un investitor autohton. Ioan Neculaie, patronul Roman, doreste nu numai sa mentina obiectul de activitate al uzinei, ci si sa o dezvolte. "Roman e o uzina infiintata de brasoveni in 1921, pioniera­tul dezvoltarii industriei de masini din Romania. Nu putem sterge dintr-o data o istorie de peste 85 de ani", a spus el. Dupa ce autoritatile de la Bruxelles au aprobat stergerea datoriilor istorice ale uzinei, Neculaie a incheiat un act aditional la contractul de privatizare semnat cu AVAS, prin care s-a obligat la investitii de 260 de milioa­ne de lei. "Mi le-am asumat fara nici o problema, fiindca in fab­rica trebuie bagate minimum 100 de milioane de euro ca sa produci camioane ade­va­rate. Trebuie retehnologizata uzina, atat din punct de vedere al infrastructurii, cat si cu tehnologie de ultima ora", a declarat Ioan Neculaie. Potrivit lui, Roman poate avea succes pe piata. Atuul il reprezinta pretul camioa­nelor si autobuzelor produse aici, care este cu circa 20% mai mic decat cel al concurentilor din Vest, in conditiile unei calitati comparabile. De exemplu, o basculanta de 18 metri cubi MAN costa 105.000 de euro, iar una Roman - 85.000 euro, desi peste 50% din subansamblurile acesteia din urma sunt procurate de la aceiasi furnizori folositi si de producatorii occidentali.   AUTOBUZE. In acelasi timp exista un reviriment si in cazul productiei de autobuze. Roman a lansat primul autobuz cu podea total coborata din Romania. "Din acest tip de autobuze circula pe piata doar cateva, fiindca abia le-am omologat. Si pana te impui pe piata trebuie sa treaca un timp", a declarat Neculaie. Potrivit lui, exista un reviriment al cererii interne pentru autobuze si camioane, dar relansarea acestor produse intarzie sa-si arate rezultatele din cauza imaginii proaste pe care Roman si-a facut-o in ultimii 15 ani. "Aceasta imagine si-a pus amprenta, iar noua ne este acum foarte greu sa convingem lumea ca produsul este altul, chiar daca peste 50% din piesele de pe camion acum sunt din Germania, de unde le cumpara si MAN, Mercedes, Iveco si altii", a completat Neculaie.   SPECIAL. Dar la Ro­man nu se produc numai camioane si autobuze, ci si autovehicule speciale, de mare tonaj pentru transportul son­delor. Acestea au sapte axe, nu sunt produse de nici o alta companie din Romania si sunt putine firme care pot pro­duce asa ceva in lume. "Noi le facem pentru sondele ace­lea mari de foraj petrolier si le trimitem la echipat la Tar­goviste, unde fabrica e recu­noscuta ca un bun produ­cator de utilaj petrolier, si de acolo pleaca in alte tari, in Pa­kistan, in India. Pentru la anul mai avem o comanda de 30 de mastodonti din astia. Au roti directoare spate, sunt aproa­pe cat doua vagoane de cale ferata. Am pus pe ele mo­toare Caterpilar, de 900 de cai putere, unele au cate doua motoare", a spus pa­tro­nul. El a precizat ca uzina ar fi avut mari probleme daca nu erau contractele cu firmele din Statele Unite ale Americii. "Mai am acum o licitatie cu ei si sar mult de 300 de milioane de dolari, contracte numai cu americanii", a explicat el. Pentru 2008, Roman doreste sa inceapa promovarea noilor ti­pu­ri de camioane si autobuze, sa castige o alta licitatie in SUA, de 150 de milioane de do­lari, si sa castige licitatii si cu armata romana, care din 2008 trebuie sa inceapa sa isi schim­be logistica de transport.  Traditie "Eu la ora asta pot spune ca m-as multumi cu un profit minim sau aproape inexistent, numai ca uzina sa existe in continuare, pentru ca protejand industria romaneasca ne protejam de fapt pe noi" Ioan Neculaie, patron Roman SA Procese pentru active Suprafata de 100 de hectare a platformei industriale Roman Brasov a ge­nerat mai multe conflicte. Neculaie are de trei ani procese cu asociatia Pro Brasov in privinta terenurilor si activelor uzinei si spune ca zona este vizata de cei care doresc construirea de proiecte rezidentiale. "Trebuia neaparat sa facem si aici imobiliare si in locul fabricii sa punem niste nenorocite de vile. De aceea la ora asta eu urasc afacerea imobiliara. Ne trebuie si case, e adevarat, dar mai sunt si alte terenuri in Romania", a completat Neculaie. Presedintele grupului Prescon a mai spus ca pentru Institutul de Cercetare de pe platforma exista o procedura de scoatere la licitatie la AVAS la care s-a inscris si o firma imobi­liara, iar acum este nevoit sa oferteze pe el mai mult decat pretul pietei pentru a-l mentine in platforma. Ajutor Afaceristul a precizat ca in alte tari din UE statul a intervenit sa sal­ve­ze industria. "Nu mi-a dat nici unul nici o sansa ca acest camion va putea fi salvat. Va dau un exemplu, Olanda, care nu e o forta prin numarul populatiei, are o fabrica de camioane care se numeste DAF, ce a fost in faliment, iar guvernul a ve­nit, a bagat bani, a scos-o din faliment, ea fiind tot fabrica privata. Orice tara care se respecta trebuie sa aiba o fabrica de camioane. Cu astea ne putem mandri, nu cu super­marketurile care se fac", a mai spus Neculaie. daniel.ionascu@jurnalul.ro