Un regizor si un scriitor. Regizorul este Florin Piersic Junior. Scriitoarea - Daniela Ratiu, o autoare din Timi­soa­ra. Romanul "In vitro", a aparut anul trecut la Cartea Ro­ma­neas­ca. Urmeaza filmul! Jurnalul National: Cum s-a facut conexiunea intre voi? Cum ati ajuns sa vreti sa realizati un film impreuna? Daniela Ratiu: I-am trimis lui Florin cartea mea printr-o prietena, dupa ce anul trecut, fiind in Scotia intr-un workshop de teatru, mi-am dat seama ca textele mele au o componenta vizuala foarte pu­ternica. Intorcandu-ma din Sco­tia, am inceput sa bat Bu­cu­res­tiul. Am discutat cu Cristi Puiu, i-am trimis roma­nul meu, «In vitro», lui Tudor Giurgiu, prin telefon am vorbit si cu Nae Caranfil. Reactia lui Florin Piersic Junior mi-a confirmat feeling-ul. Eram convinsa ca, daca un regizor va avea rab­da­rea si imi va citi cartea, va vedea ceea ce e de vazut. Florin Piersic Junior: Eu i-am raspuns dupa ce am citit primul capitol din carte. Am simtit nevoia sa ii spun autorului ca e senzational ce face acolo.   Jurnalul National: In ce stadiu sunteti cu proiectul? Florin Piersic Junior:: Probabil la anul o sa fie ga­ta scenariul. Dupa care o sa-mi iau inima in dinti si o sa ma duc la CNC (n.r. Consiliul National al Cinematografiei), desi intotdeauna acest lucru mi s-a parut un compromis, fiind acolo oameni in care nu aveam incredere. Cum sa te duci sa fii jurizat de persoane in care nu crezi? La ora asta insa, poate lucrurile s-au mai schimbat.   Jurnalul National: Contati pe CNC sau va ganditi sa faceti un alt film cu buget mic? Florin Piersic Junior:: Vom incerca la CNC, atat timp cat nu va exista un pro­du­ca­tor pentru filmul acesta - iar acest lucru in Romania cred ca va fi posibil peste cel putin zece ani. La fel, s-ar putea sa-mi schimb ideea si sa vreau sa fac filmul intr-un regim independent. Ar fi mai "saracie", dar dramaturgic este atat de bun materialul, incat conteaza mai mult sa ai niste actori valorosi. Vreau sa fac acest film si stiu ca "In vitro", devenita scenariu, poate exista in mai multe viziuni regizorale. Sunt convins ca si alti regizori, chiar si din alte generatii, daca o vor citi, vor ramane obsedati de ideea ca aceasta carte trebuie sa fie film.   Jurnalul National: Cum simti cartea asta, o carte despre femei, scrisa de o femeie? Florin Piersic Junior:: E o carte pe care o poate intelege mai bine o femeie. Cu­prin­de tot ce inseamna durerea pe care o traieste o femeie intr-o viata, toate experientele complicate, tot ce e mai dur. Cartea ar trebui sa aiba un 18 pe coperta. Dar asta nu duce cu nimic in vulgar po­ve­s­tea. "In vitro" este o carte pentru adulti. 16, 20 de ani e o varsta prea frageda pentru asa o carte. Trebuie sa fii peste 30 de ani si sa fi trecut niste intamplari peste tine pentru ca sa reactionezi. Dar daca o incepi, nu o mai lasi din mana. Si cred ca este o realizare care ne poate reprezenta cultural in orice colt din lumea asta.   Jurnalul National: Cum il vezi pe regizorul Florin Piersic Junior? Daniela Ratiu:: In 2005, cand a venit la Ti­misoara cu piesa "Sex, Drugs and Rocka€™na€™Roll", pur si simplu m-a lasat masca. O revelatie am avut si la Fix Alert. Este un film total dife­rit de "stilul romanesc" de a face film.   Jurnalul National: Nu e primul roman pe care l-ai scris. De ce ai cre­zut ca "In vitro" trebuie sa devina film? Daniela Ratiu:: E o carte care ma ob­se­dea­za, o poveste pe care o am in cap, imagine cu imagine. Florin Piersic Junior:: Iti spun si eu de ce. Eu, cititor, atat timp cat nu am mai simtit ca geamul meu e deschis, nu am mai auzit ca troleibuzul merge afara, claxoanele, alarmele si m-am pierdut in carte, e un pariu castigat pentru Daniela Ratiu. E imposibil ca o femeie trecuta de 30 din tara asta sa nu isi descopere in carte macar o emotie pe care a trait-o deja. Totul este ambalat intr-un ansamblu pe care il citesc fara sa ma chinui, fara sa fac eforturi supraomenesti ca sa inteleg.   Jurnalul National: Nu se feresc regizorii de ecranizari? Florin Piersic Junior:: Mi-a fost un pic teama in momentul in care Daniela mi-a propus sa fac scenariul. De asta, m-am gandit ca altcineva trebuie sa preia aceasta carte, iar apoi sa ne intalnim de cateva ori toti trei si sa "ne luam la bataie" pe motive de "Ba, asta de ce nu ai bagat?" sau "Asta de ce ai sarit-o?". Ar putea iesi, in cateva luni, un scenariu so­lid pe care sa il propunem la CNC Oricum, mi-e foarte clar ca lucrurile merg prost pentru cinematografia romaneasca, atat timp cat numarul de spectatori in salile de cinematograf e mic. Deci sansele unui film sunt la televizor, unde lumea se uita pentru ca e gratis. Dar, in pofida acestor neajunsuri, se pot face filme care sa insemne ceva. Poate ca e prematur sa vorbim acum, poate filmul va fi gata abia peste un an-doi. Dar sunt convins ca poate sa ajute cu ceva ca vorbim despre el. Multa lume care se poate implica ar trebui sa ci­teas­ca aceasta carte. Eu am citit-o "cu zgarcenie", capitolele ei au de­ve­nit mici scurtmetraje pentru mine. In acest roman, toate poves­ti­­le sunt dramatice. Bineinteles, un regizor trebuie sa aduca si si­tu­a­­tii comice, care trebuie exploatate pentru ca publicul sa nu fie atat de izbit incat sa spuna "Trebuie sa plec din sala pentru ca nu mai su­port". E un echilibru fragil pe care eu cred ca as putea sa il creez, bine­inteles impreuna cu alti cativa oameni. Am nevoie de o echipa. E un proiect care trebuie lucrat atent.   Jurnalul National: Este o poveste fara personaje principale masculine. Tu nu vei avea un rol in film? Florin Piersic Junior:: Nu cred ca am ce sa joc. Nu-mi dau seama acum, dar cel putin in doua roluri ar putea juca Dorina Chiriac. Acestea sunt insa faze care urmeaza. Castingul trebuie facut foarte atent. De fapt, vom alege actrite care au confirmat si care sa faca niste roluri extraordinare.   Jurnalul National: Va fi un film de scos afara, daca se va realiza? Florin Piersic Junior:: Da, cred ca da. Materialul este extraordinar. Cu cateva luni in urma, traduceam o piesa si ma gandeam ca nu trebuie sa stie nimeni asta pana nu o fac eu. Acum, vad altfel lucrurile si cred ca fiecare are dreptul la viziunea lui. Cu cat se vorbeste mai mult despre acest roman, cu atat mai bine. Regizorii ar trebui sa fie curiosi de acest roman si sa il citeasca.   Jurnalul National: Esti protagonist intr-un film al lui Radu Gabrea, cel mai nou proiect al tau. Florin Piersic Junior:: Il descopar pe Radu Gabrea ca pe un regizor foarte capabil. Pariul pe care si l-a propus e greu. Are, in film, numai secvente plan, fara taieturi de zece minute, care se repeta ca la teatru. E un film in germana, italiana si in romana, iar eu sunt protagonist. Se cheama "Calatoria lui Gruber", actiunea are loc in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Am filmat in Bucuresti, Iasi si Suceava, alaturi de Claudiu Bleont, Marcel Iures si un cunoscut actor german - Rudolf Schenk. Si nu e deloc floare la ureche, eu a trebuit sa invat germana. Mai am un proiect cu Teatrul Metropolis, dupa o piesa pe care am tradus-o, Opposites Attract. Va avea premiera la 23 noiembrie. Cam astea sunt proiectele mele fixe in aceste ultime doua luni. Dupa aceea, o sa ma concentrez pe "In vitro".   Jurnalul National: Ai declarat undeva ca "filmul are o viata mai lunga decat o piesa de teatru. Filmul bate teatrul? Florin Piersic Junior:: Il bate, pentru ca pot sa ma uit si acum la un film cu Charlie Chaplin. Sunt cazuri in care lumea isi aminteste, dupa ani de zile, de o piesa de teatru, dar ce folos, pentru ca alti oameni, cei carora le povestesti, nu au cum sa mai guste din placerea de a fi vazut spectacolul. Aceea ramane o amintire.   Jurnalul National: Dar cartea o bate? Daniela Ratiu:.: Filmul poate batea cartea. Sunt lucruri pe care filmul nu o sa i le ia niciodata unei carti si lucruri pe care o carte niciodata nu o sa le aiba. Florin Piersic Junior:: Nu ar trebui sa fie o concurenta. Filmul sa nu faca de rusine cartea.     "Florin Piersic Jr este un regizor care are propriul lui culoar, un drum, «nebatut» inca de nimeni. Cred ca spectatorul roman de film vrea acum povesti si cred ca povestea din «In vitro» il poate seduce." Daniela Ratiu