La sfirsitul saptaminii trecute a inceput sa emita Trinitas TV, cea mai noua ctitorie media a Patriarhului Daniel. Va fi Trinitas TV in slujba Domnului, impiedicind milioane de oite sa se rataceasca, sau in slujba Patriarhului, pe care l-ar putea transforma intr-un jucator serios pe piata economica, politica si media?

PRO • Radu Preda, teolog

Pastoratie mediatica

E bine ca a aparut o televiziune a Patriarhiei in primul rind pentru peisajul vizual actual din Romania. Cu exceptia TVR Cultural, nu exista nici un alt post tv care sa aiba un caracter educativ, in conditiile in care PAX TV a sucombat glorios, ca si alte proiecte tv care au sucombat si ele. Mijloacele de comunicare in masa ale Bisericii nu au scopul de a-i atrage pe oameni spre biserica, ci de a mentine si de a adinci apropierea deja existenta. E o forma de pastoratie, de insotire a omului pe drumul cotidian, banal, care ii ridica orizontul, il ajuta sa nu cada in griul problemelor curente. In plus, existenta mijloacelor de comunicare in masa ale Bisericii arata ca mesajul Evangheliei e compatibil cu orice forma de comunicare, presa nu e nici rea, nici buna, o face buna sau rea mesajul transmis, iar Biserica isi asuma partea ei de responsabilitate in formarea acesteia. Televiziunile si publicatiile laice nu reflecta fidel evenimentele eclesiale, iar unele comentarii pe marginea lor frizeaza prostia. E limpede ca presa sufera de o lipsa de profesionalism in domeniul religiei si ca perceptia ideologica a fenomenelor religioase difera de la o redactie la alta. Insa in ciuda acestor deficiente evidente ale presei nu ar trebui sa ne izolam.

CONTRA • Tia Serbanescu, jurnalist

Patriarhul jucator

Acest proiect pare o initiativa din cale-afara de mireana. E destul de ciudat ca primul pas prin care Daniel isi marcheaza inceputul domniei sa fie infiintarea unei televiziuni, cind ne asteptam ca primele initiative ale sale sa fie orientate catre vocatia umanitara a Bisericii: ajutarea sufletelor pierdute, a copiilor orfani, a cazurilor fara speranta. A fost o surpriza sa constat ca noul Patriarh incepe cu o afacere in zona media, sa intri intr-o concurenta pe piata mediatica mi se pare o initiativa din cale-afara de temerara si de lipsita de smerenie. Daca o asociezi cu atitudinea de refuz al judecatii CNSAS si cu incercarile BOR de a se sustrage de la dezbaterea opiniei publice, aceasta initiativa confirma banuielile unora ca Patriarhul Daniel nu reprezinta schimbarea, ci continuarea atitudinilor trufase ale Bisericii si ale tentatiei acesteia spre bunurile lumesti. Patriarhul Daniel, cunoscut pentru bunastarea pe care a adus-o Mitropoliei Moldovei prin afaceri reusite, va fi un competitor pe piata economica, politica si media. Va fi un Patriarh-jucator, va negocia cu toti ceilalti lideri politici si moguli de presa care vor gasi in el un concurent serios fiindca va sti sa-si valorifice cele 80 de procente de incredere. Sper doar ca Patriarhia nu va intra in afaceri si mai lumesti si nu se va ocupa de restaurante.

Biserica Rusa intrece BOR la televiziuni Patriarhia Rusa are un trust de presa din care fac parte patru agentii de stiri, trei posturi tv, trei publicatii, un post de radio si doua portaluri de Internet. Trinitas TV face parte din trustul media „Basilica", dezvoltat de Patriarhul Daniel, alaturi de postul de radio Trinitas, cotidianul „Lumina", lunarul „Candela Moldovei" si trimestrialul „Teologie si Viata". Patriarhul vrea sa lanseze o agentie de stiri la inceputul anului viitor. Trustul media creat de Biserica Catolica la Vatican include in prezent un post de radio, o agentie de stiri, o televiziune si o publicatie. Asculta postul de radio al Vaticanului pe www.cotidianul.ro/select