Modificarea trimestriala sau semestriala a actelor normative ce reglementeaza circulatia rutiera s-a transformat intr-o actiune facuta de dragul schimbarii, prin care alesii neamului, priceputi la toate, cauta sa-si justifice programul de lucru in Parlamentul Romaniei. Anul 2007 a debutat si el cu votarea Legii nr. 6 pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.


VITEZa MARE, DRUMURI IOC! Modificarea adusa in cursul lunii octombrie 2007 de catre Senatul Romaniei prin Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 69/2007 a limitei generale de viteza de la 50 la 60 km/h in localitati pentru toate categoriile de autovehicule vine in contradictie cu prevederile alin. 2 ale aceluiasi art. 49 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia rutiera ce consemneaza: "Pe anumite sectoare de drum din interiorul localitatilor, administratorul drumului public poate stabili, pentru autovehiculele din categoriile A si B si limite de viteze superioare, dar nu mai mult de 80 km/h. Limitele de viteza mai mari de 50 km/h se stabilesc numai cu avizul politiei rutiere". In fapt, aceasta problema este rezolvata corect de actuala reglementare, fiind ancorata la realitatile prezente din Romania, fara sa mai fie nevoie de dispozitiile de lege votate recent de membrii Senatului, ca viteza generala maxima in localitati sa fie de 60 km/h pentru toate categoriile de autovehicule. De asemenea, marirea vitezei de la 90 la 100 km/h si de la 100 la 120 km/h intra in contradictie si cu dispozitiile lit. a) din alin. 1 al art. 50 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 in care vitezele maxime admise in afara localitatilor pentru autovehiculele din categoriile A si B este prevazut: 130 m/h pe autostrazi, 100 km/h pe drumurile expres sau pe cele nationale europene (E) si 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri (drumuri nationale neincluse in reteaua continentala pe drumurile de interes judetean si pe cele comunale). Marirea vitezei maxime pe arterele rutiere din interiorul localitatilor de la 50 la 60 km/h pentru toate categoriile de autovehicule vine in contradictie si cu faptul ca in majoritatea statelor europene este legiferata in prezent limita maxima de 50 km/h dupa cum urmeaza: Albania, Austria, Belgia, Bosnia-Hertegovina, Bulgaria, Cehia, Cipru, Croatia, Danemarca, Elvetia, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Israel, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Macedonia, Marea Britanie (48 km/h), Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, Spania, Slovenia, Suedia, Turcia, Ungaria. La fel, sporirea vitezei de la 100 la 120 km/h pe drumurile expres sau pe cele national europene (E), precum si de la 90 la 100 km/h pe celelalte categorii de drumuri (pe cele nationale neincluse in reteaua europeana, pe cele judetene si pe cele comunale) este in neconcordanta cu valorile maxime legiferate in unele din principalele tari ale Uniunii Europene cum este Franta, Grecia, Italia, Spania, Slovenia, Polonia, Portugalia. (Cms. sef (r) Ioan Palalau)