"1. Navele mai vechi de 25 de ani care au operat sau opereaza in Portul Constanta sunt nave cu corp dublu sau nave care au suferit reconversii, sau nave care sunt in conformitate cu regula 19 din MARPOL anexa 1 (revizuita in 2007) sau in conformitate
"1. Navele mai vechi de 25 de ani care au operat sau opereaza in Portul Constanta sunt nave cu corp dublu sau nave care au suferit reconversii, sau nave care sunt in conformitate cu regula 19 din MARPOL anexa 1 (revizuita in 2007) sau in conformitate cu regula 20.4 a aceleiasi conventii. Ca masura suplimentara navele din categorie 2 si 3 cu o vechime mai mare de 15 ani au fost verificate daca detin CAS (Condition assessment survey) adoptat prin Rezolutia IMO MEPC 94 (46) asa cum a fost amendata.
Pentru navele cu un deadweight mai mic de 5000 tdw, data la care mai pot fi operate este anul 2008, daca nu sufera reconversii majore. In consecinta navele cu dublu corp sau echivalent, sau navele care au suferit o reconversie majora pot opera in porturi si daca varsta acestora depaseste 25 de ani.
Navele tip tanc in afara de inspectiile societatilor de clasificare, inspectiilor de pavilion, sunt supuse inspectiilor OCIMF (Forumul International Maritim al Companiilor Petroliere), CDI (Institutul de Distributie al Produselor Chimice), inspectii de MAJOR, care detin programe speciale de evaluare a starii navelor si primesc acceptul de a opera pe liniile si terminalele marilor companii petroliere. Operarea acestor nave care au obtinut permisul de operare in Portul Constanta nu au implicatii majore deoarece satisfac toate cerintele tehnice ale terminalelor din Portul Constanta. Un factor important in operarea in siguranta a acestor nave este inlaturarea erorilor umane prin pregatirea echipajelor conform standardelor.
2. Ca dotare tehnica, tancurile chimice sunt superioare tancurilor petroliere, societatile de clasificare inclusiv cele care fac parte din IACS (Asociatia Internationala a Societatilor de Clasificare) eliberau certificate IOPP (Certificat international de prevenire a poluarii) si suplimente pentru nave tip TANK OIL / CHEMICAL pana la intrarea in vigoare, la data de 01.01.2007 a anexei II revizuita a Conventiei MARPOL, care reglementeaza transportul produselor chimice. Certificatele emise anterior acestei date sunt reglementate de MEPC. 1/Circ. 513/18.04.2006 si sunt valabile pana la data expirarii. Un exemplu este nava DEFNE D - Pavilion Turcia, nava sub 5000 tdw tip Chemical / Oil tanker care a operat in Portul Constanta si care are certificate eliberate de Societatea de clasificare Germanischer Lloyd pentru Oil pollution prevention cu data de expirare 31.03.2011 unde se specifica ca nava poate transporta si produse petroliere. Aceasta nava a fost controlata si pe linie de Port State Control in Portul Constanta pe data de 30.07.2007 cand s-a constatat o deficienta pe linie de MARPOL anexa 1 si anume "SOPEP - not updated", confirmandu-se o data in plus faptul ca aceasta nava are dreptul de a transporta produse petroliere. Daca aveti un caz concret va putem informa, numai cu conditia pastrarii confidentialitatii. Orice document sau certificat al unei nave care este folosit de catre o persoana sau societate neautorizata fara consimtamantul armatorului intra sub incidenta legii.
3. ANR prin serviciul ICOMP (Inspectii, control, operare marfuri periculoase) nu face evaluarea navelor ci efectueaza inspectii, controale de verificare a conformitatii navelor cu cerintele legislatiei interne si internationale in vigoare pentru operarea in siguranta a navelor in terminalele porturilor maritime din Romania.
Verificarile la care este supusa o nava tip tanc in Portul Constanta sunt efectuate de mai multe servicii, astfel:
- VTMS (Serviciul de dirijare trafic) si Serviciul SAR-POLUARE verifica raportarile comandantului la sosirea navei;
- PILOTAJUL verifica conditiile de manevra ale navei;
- CAPITANIA verifica actele navei si ale echipajului;
- ICOMP inspecteaza conformitatea navei cu cerintele de operare in siguranta, prevenirea poluarii si eliminarii oricarei posibilitati de izbucnire a unui incendiu, toate acestea pentru siguranta echipajului, navei, terminalului si a mediului unde opereaza nava.
(Director general, Valentin Serbanescu Director DISN, Paul Branza)
Atentionarea ANR
ANR, prin vocea directorului general Serbanescu sustine ca vaporul DEFNE D detine certificat de atestare, precum ca poate transporta atat produse chimice cat si petroliere.
Din documentele prezentate de turci privind particularitatile navei reiese ca ar fi una de tip "2/3 CHEMICAL TANKER/OIL TANKER. Numai ca din copiile trimise redactiei de ANR nu rezulta acelasi lucru.
Nava turceasca este clasificata de Germanischer Lloyd drept "Chemical tanker type-2" si nu asa cum este mentionat in documentele navei. Ba mai mult, dintr-o adresa remisa de aceeasi autoritate internationala de clasificare, in octombrie anul acesta, aflam ca DEFNE D este un tanc chimic si nu poate transporta benzina cu cifra octanica 92 sau 95.
In alta ordine de idei, conducerea ANR ne atentioneaza ca nu putem folosi documente sau certificate ale vreunei nave, fara consimtamantul armatorului.
Din nou ne vedem nevoiti sa-i contrazicem pe Serbanescu si Branza. Atata vreme cat ar exista pericolul unor posibile catastrofe, vom ignora aceasta amenintare voalata. Mai ales ca ZIUA se afla in posesia a numeroase documente, din care reiese ca unele nave - la care s-au constatat deficiente majore - au fost totusi admise la operare in Portul Constanta, din interese care noua ne scapa. Suntem in posesia unor astfel de rapoarte, precum si a schitelor ori fotografiilor respectivelor nave aflate in deriva. (Dan COSTE)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.