Un comentariu postat pe site-ul nostru mi-a atras atentia. Referindu-se la mentinerea de catre Guvern a taxei de prima inmatriculare, cititorul nostru a lansat o provocare. "Vestea buna ar fi aceea ca sa ni se spuna si noua, celor care platim taxa de drum, rovignieta si impozitul pe masini pe ce s-au dus acesti bani. Niciun Guvern nu a venit sa spuna cati bani s-au strans si cati kilometri de autostrada putem face" - propune cititorul. Intr-adevar, ce s-a intamplat cu banii proveniti din taxele originale impuse de Guvern posesorilor de autoturisme? Macar din respect, daca tot platim dari peste dari doar pentru "insolenta" de a avea o masina, sa se arate unde au fost "ingropati" banii. Aceasta pentru ca, asa cum mai scriam, soferul, in Romania, este receptat ca fiind un om instarit, fiind ignorata realitatea ca in societatea de azi, nu in cea fanariota, vehiculul este un lucru absolut necesar. Şi daca este instarit, atunci sa plateasca. Pentru ce? Pentru orice, caci de imaginatie nu duc lipsa dregatorii. Nu ma refer aici la impozitele clasice. Ele sunt normale. Bugetul trebuie alimentat. Ma refer la acele aberatii fiscale. Sa le luam pe rand. Aparuse taxa pe drum si enervantul indicator "Aici sunt banii dumneavoastra". Şoferii au platit, dar din banii lor nu s-au reparat soselele asa cum s-a decis prin lege. De multe ori acel indicator era amplasat in dreptul unei gropi in carosabil. S-a platit acea taxa si se mai plateste, ea fiind ascunsa, acum, in pretul benzinei. Nu a fost suficient. A aparut rovignieta, alta taxa de drum. Adica platim de doua ori pentru acelasi lucru? Eroare, ne-au linistit atunci oficialii. Prima taxa este pentru constructia de drumuri, iar a doua pentru intretinerea... drumurilor. Intelegeti? Dar drumurile de ce arata asa cum arata? Benzina asta mai are niste proprietati. Practic, ea curata rafinariile de petele trecutului. Dar pentru acest lucru posesorul de autoturism trebuie sa treaca pe la statiile de benzina. Şi, daca tot trece pe acolo, sa mai plateasca cate un cent pentru fiecare litru de carburant care intra in rezervor. Prin acest mecanism se realizeaza acoperirea datoriilor pe care rafinariile le aveau la fosta Bancorex. Peste 650 de milioane de dolari. Din anul 2000 si pana in prezent tot platim o astfel de dijma petroliera si inca nu stim cu exactitate cati bani s-au strans si mai ales unde s-au dus acestia. In 2005 chiar a mai fost ceruta o astfel de situatie, dar nimeni nu s-a sinchisit. In schimb, s-au grabit sa sustina faptul ca, potrivit calculelor ministeriabililor, o sa mai platim aceasta taxa inca 9 ani. Fara a forta lucrurile, putem afirma ca prin variatele taxe pentru "drumuri" de fapt se astupa gaurile bugetare, si nu cele din carosabil.
Tot la fel si aceasta taxa de prima inmatriculare. Se explica indarjirea cu care Executivul apara in fata Comisiei Europene actualul sistem aplicat inmatricularilor de autoturisme second-hand. Lozincile cum ar fi "protejarea industriei auto nationale" nu au nicio valoare daca nu exista motivatii pertinente. Comisia Europeana nu are nimic impotriva deciziilor Guvernului daca aceste decizii sunt luate cu respectarea regulilor jocului european. Nu taxa de prima inmatriculare deranjeaza, ci marimea ei si modul discriminatoriu de aplicare. Restul sunt vorbe ale ministrilor romani pentru a masca foamea de bani a bugetului. Astfel, Romania risca sa fie chemata la tribunal, unde, mai mult ca sigur, va pierde. Motivul nu este altul decat incalcarea articolului 90 din Tratatul de aderare. El stipuleaza ca un stat membru nu trebuie sa impuna nicio taxa, direct sau indirect, pe bunuri din alte state membre, care sa fie superioara ca valoare celei aplicate bunurilor de pe piata interna. De asemenea, Curtea de Justitie Europeana a declarat ca articolul 90 reglementeaza ca un stat membru trebuie sa ia in calcul gradul de uzura al unui autoturism atunci cand aplica o taxa de inmatriculare. Este chiar asa de greu de priceput? Pana si contribuabilii inteleg acest lucru. De pilda, un recent sondaj realizat de Gallup Organization Romania pentru Agentia de Strategii Guvernamentale, pe un esantion de 1.144 persoane de peste 17 ani, a relevat faptul ca romanii doresc reducerea taxei de prima inmatriculare la zero (42-44% dintre persoanele care au sau intentioneaza sa cumpere un autoturism) sau cel mult 100 de euro (35-40%) pentru un autovehicul in valoare de 10.000 - 40.000 euro. Şi daca tot se doreste mentinerea taxei pe criterii de protejarea mediului, persoanele intervievate considera ca Executivul ar trebui sa colecteze banii prin cresterea amenzilor pentru poluatori (de 31% dintre respondenti), incurajarea firmelor care folosesc masini si tehnologii nepoluante (27%), cresterea puterii de control a autoritatilor locale asupra poluatorilor (18%), sau alte masuri, si nu prin majorarea taxelor la importul de masini poluante. Este greu de crezut cum Executivul se face ca nu pricepe nimic din criticile oficialilor europeni sau ale propriilor contribuabili. Norme si legi nu exista. Exista doar temeri bugetare, iar banii trebuie stransi. Nu conteaza metoda, ci scopul acela de a incasa din taxa de prima inmatriculare 766,8 milioane lei din taxa auto. Problema este ce se intampla cu acesti bani.