Lantul de hipermarketuri Carrefour isi va extinde prezenta si pe segmentul de supermarketuri, grupul francez semnand deja un protocol de acord pentru achizitia societatii Artima, la un pret de 55 de milioane de euro. Pentru moment, tranzactia este in curs de aprobare de catre autoritatile competente. "Strategia de extindere a grupului pe segmentul de supermarket este una adoptata si in alte tari unde Carrefour este prezent. Este o etapa importanta in expansiunea Carrefour pe piata din Romania. Sunt anumite zone sau orase in care este mai usor de intrat cu formatul de supermarket, sustin reprezentantii Carrefour Romania.
La ora actuala, compania Artima opereaza 21 de supermarketuri, localizate in vestul Romaniei, suprafata totala de vanzare a acestora fiind de 21.000 mp. Dupa ce a inregistrat vanzari de 75 milioane de euro (fara TVA) in 2006, compania prevede pentru sfarsitul lui 2007 o cifra de afaceri de aproximativ 95 milioane de euro (fara TVA).
Artima Retail Investment Company a fost creata de omul de afaceri Florentin Banu in 2001, iar in martie 2005, Polish Enterprise Fund V a preluat in proportie de 100% actiunile Artima, pentru 17 milioane euro. Polish Enterprise Fund V este un fond cu capital privat administrat de Enterprise Investors.Abordarea multiformat va functiona sub un singur brandDe mentionat este ca noile supermagazine vor functiona sub acelasi brand ca si hipermarketurile operate de grupul francez. "Aceasta achizitie ilustreaza strategia grupului Carrefour de a-si intari prezenta pe pietele in crestere, printr-o abordare multiformat, sub un singur brand, adaptata local", se arata intr-un comunicat oficial. Un punct forte al tranzactiei de achizitie a Artima consta in faptul ca aceasta se pliaza pe strategia de ansamblu de extindere a grupului in tara noastra, vizibila pana acum pe sectorul de hipermarketuri. Astfel, la sfarsitul lunii octombrie, reteaua de magazine Carrefour va numara 10 unitati (dintre care 4 au fost deschise doar in 2007), acestora adaugandu-li-se inca cel putin 6 noi deschideri de hipermarketuri pentru 2008. La capitolul vanzari, conform datelor oficiale, in 2006, Carrefour a realizat in Romania o valoare de 451 milioane de euro (fara TVA) in 10 luni de consolidare (510 milioane de euro fara TVA intr-un an complet). In acelasi timp, cresterea procentuala a vanzarilor a fost de peste 30% in primele 9 luni ale anului in curs."Suntem interesati de toate orasele cu peste 150.000 de locuitori"In ceea ce priveste stabilirea unui "plafon" de crestere a retelei locale de hypermarketuri, Jacobo Caller Celestino, directorul Carrefour Romania, ne-a precizat cu ceva timp in urma: "Este dificil de spus, caci piata este inca in plina expansiune, iar o alta tara, Spania, care are magazine Carrefour inca din 1975, inca deschide noi magazine".
Cat despre valorificarea potentialului pietei autohtone de retail - atat cea din Capitala, cat si din provincie -, oficialul companiei a subliniat: "O sa avem un ritm de expansiune foarte alert. Suntem interesati de toate orasele cu peste 150.000 de locuitori, insa observam si orasele mai mici".Desi in expansiune, piata romaneasca e departe de cele occidentaleStrategia generala de extindere a grupului Carrefour poate fi motivata, conform lui Celestino, prin potentialul nevalorificat pentru moment al retailului autohton. "Piata romaneasca de retail este inca in faza de expansiune extrem de alerta, insa este departe de tarile dezvoltate", ne-a precizat oficialul companiei.
Acesta a adaugat ca la sfarsitul anului 2006 comertul modern se situa undeva pe la 33% din totalul comertului din Romania, in timp ce, in Franta, acest procent depaseste 85%, aceasta diferenta lasand o importanta marja de dezvoltare.
"Sunt inca zone intregi din Romania, inclusiv orase, in care inca nu exista nicio forma moderna de comert", a evidentiat Celestino potentialul de dezvoltare al pietei romanesti.