Publicitatea si explozia de seriale romanesti i-au adus iar in atentie pe marii actori, in timp ce filmele noilor regizori au creat o generatie de artisti „naturalisti".

Victor Rebengiuc face reclama la carnea de pui. Gheorghe Dinica, Florina Cercel sau Florin Zamfirescu joaca personaje de telenovela. Nicoleta Luciu si Cabral formeaza, alaturi de Alexandru Papadopol sau Andreea Bibiri, noua generatie tv. Florin Calinescu a aparut in videoclipul lui Sisu si Puya, iar fostul manechin Monica Birladeanu a ajuns in serialul american „Lost". Prin tehnici inedite si ocazii nou ivite de showbiz, breasla actorilor s-a colorat mult fata de 2005, cind romanii si-au votat preferatii in cadrul campaniei „Zece pentru Romania". Noua situatie din luminile rampei se va discuta duminica, in direct, de la 15.30, de catre Mihai Tatulici si invitatii sai, pe Realitatea TV.

Distributia serialului „Inima de tigan" numara multe nume grele Una dintre cele mai mari schimbari ale ultimilor doi ani a constat in productia masiva de seriale romanesti, condusa de marile televiziuni. Criticul de film Anca Gradinariu arata pentru Cotidianul atit partile bune, cit si cele rele ale exploziei de telenovele, drame si sitcomuri autohtone: „Efectele pozitive ar fi ca multi actori nu mai mor de foame si ca au inceput sa creasca si onorariile, care, pina nu demult, erau ridicole. Cei tineri au mai multa expunere, mai multe posibilitati de a fi remarcati. Se creeaza si o «piata». Problema e nu ca ar fi degradant sa joci in seriale - in SUA, de pilda, cele mai bune lucruri se intimpla acum nu in cinema, ci in televiziune -, ci ca ele sint atit de proaste - cu mici exceptii. Din pacate, un actor bun ca Alexandru Papadopol (in «Marfa si banii», «Occident») a ajuns sa fie asociat cu personajul pe care l-a interpretat in telenovela si acum nu mai are credibilitate".

Maria Popistasu Dorotheea Petre in „Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii" Actorii, in schimb, sint de alta parere. „Pe mine m-a propulsat destul de mult rolul din telenovela in care am jucat: ma gindesc numai la citi telespectatori urmareau in fiecare seara episodul din «Iubire ca-n filme». Am acceptat pentru ca mi-a placut foarte mult serialul. Nu fac o mare deosebire intre un film de televiziune si o telenovela: ma fortez sa aflu care e diferenta. In toate e vorba de oameni, de iubire, de viata. Am acceptat pentru ca, dupa ce am vazut jumatate de serial, rolul mi s-a parut interesant. Numai daca ma intereseaza rolul il accept", a declarat pentru Cotidianul Florin Zamfirescu, care este deja la a doua telenovela de pe Acasa. El a jucat in „Iubire ca-n filme" si poate fi urmarit in prezent in „Inima de tigan". „Este prima data cind joc intr-o telenovela, iar motivatiile sint mai multe. In primul rind, pleiada de actori cu care am intrat in contact - Gheorghe Dinica, Marin Moraru, Florina Cercel - si imi face placere sa ne simtim impreuna ca altadata. A mai fost un aspect care m-a incintat, rolul meu se numeste Senatorul si eu am mai umblat deja prin «biografia» unor astfel de personaje", spunea si Dorel Visan, citat de MEDIAFAX.

Nicoleta Luciu, o „tigancaamatoare" O data cu explozia serialelor au fost lansati pe sticla si „amatorii". Intr-o editie de saptamina trecuta a emisiunii „Agentul VIP", de pe Antena 2, profesorul George Ivascu dadea note actorilor „fara scoala", adunati intr-un top ten de producatorii show-ului. Printre ei au fost numiti Nicoleta Luciu, Cabral, cintaretii Razvan Fodor si Aurelian Temisan, Oana Zavoranu sau Mircea Radu. Chiar daca a avut si comentarii ironice la adresa acestei categorii din breasla sa, Ivascu le-a dat la toti note de trecere, motivind ca le apreciaza ambitia. Anca Gradinariu este insa mult mai radicala: „Vorbim de pseudoactori in niste pseudoseriale - daca povestea e atit de proasta, ce sa ne mai miram ca in ea sint distribuiti doar ageamii? Nu desconsider nici un gen - am fost fanul lui «Betty cea urita», serial sud-american care a fost transpus cu mare succes de public si de critica in SUA - pentru ca era foarte bine scris si depasea cu mult limitele genului. Insa productia tv la noi se face cu lopata". In ceea ce priveste „adevaratii" actori, schimbarea a lovit la interpretare si s-a vazut in filme precum „A fost sau n-a fost?", „Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii" sau laureatul la Cannes „4 luni, 3 saptamini si 2 zile". „Avem acum o noua generatie care profita de pe urma boomului noului val romanesc. Pina nu demult, actorii romani, chiar si cei mai mari, erau marcati de educatia lor teatrala si aveau oarece emfaza. De la «Moartea domnului Lazarescu» incoace, actorii au inceput sa adopte un stil de joc naturalist, un under-play cum i-ar zice americanii, un «stil» in care se evita orice falsitate sau stridenta ca sa se adapteze unui cinema «minimalist», unde importanta e povestea, si nu starul. Interpretarile din filmele romanesti recente - cele care au avut impact si in circuitul festivalier - sint uniform excelente, atit de «adevarate» incit criticii straini au si scris ca le e greu sa creada ca e vorba de profesionisti, atit de firesti sint", explica Anca Gradinariu. Printre numele nou aparute pe piata, ea ii numeste pe Dorotheea Petre, Anamaria Marinca, Maria Popistasu, Laura Vasiliu, Vlad Ivanov, Bogdan Dumitrache, Mimi Branescu, completind pesimist: „Actorii acestia au lucrat in cinema - si uitati-va cita lume se duce la filmele romanesti".

In ciuda tuturor acestor schimbari, petrecute in ultimii doi ani pe piata romaneasca, criticul de film se indoieste ca vor exista noutati in clasamentul publicului de anul acesta.

Ce cauta Victor Rebengiuc intr-un spot la carne de pui? Cititi pe www.cotidianul.ro/select