La 2 noiembrie incepe Festivalul National de Teatru, editia nr. 17. In cadrul selectiei oficiale figureaza, la datele de 9 si 13 noiembrie, spectacolul "In rolul victimei", de la Teatrul Metropolis.


Regizorul Felix Alexa a ales pentru punerea in scena textul omonim al celor mai jucati dramaturgi rusi contemporani: Vladimir si Oleg Presniakov. Mituri la moda culese de pe internet spun ca cei doi ar fi frati. Asa cum i-am raspuns unui tanar dramaturg basarabean, care m-a intrebat ce autor contemporan rus prefer. "Fratii Presniakov", am spus, pentru ca tocmai vazusem la Teatrul Foarte Mic un spectacol bun: "Terorism", al Gianinei Carbunariu, dupa textele Presniakovilor. Am ramas surprinsa atat de reactia de ilaritate, cat si de replica interlocutorului meu: "Si mie-mi plac, dar singurul lucru cert pe care-l stiu despre ei e ca... nu sunt frati!".


SEDUCTIA TEXTULUI. Frati sau nu, Oleg si Vladimir Presniakov sunt revelatia anilor 2000. Absolventi de Litere la Ekaterinburg, textele celor doi, fie ca-i vorba despre romane sau piese de teatru, sunt o analiza ironica si subtila a realitatii. Caracteristici? Realism taios. Umor cinic. Putere de seductie. Suficiente ingrediente pentru reusita spectacolelor care s-au ridicat la rampa, realizate dupa scrierile lor. Un punct forte, ca spectacolul sa fie un real succes, il reprezinta traducerea. Atat "Terorism", cat si "In rolul victimei" se bucura de excelenta traducere a Masei Dinescu. Tandemul regie/ scenografie alcatuit din Felix Alexa si Diana Ruxandra Ion evolueaza si in cazul de fata la cote inalte. Regizorul semneaza, de asemenea, conceptia video si ilustratia muzicala, secondat de Ada Milea - autoarea cantecului japonez (unul dintre numeroasele momente de umor ale spectacolului) - si de Neil Coltofeanu, cel care a conceput realizarea video.


NATURAL BORN VICTIM. Cine poate juca cel mai bine rolul victimei - in cazul anchetelor de reconstituire a crimelor - decat cel care e o victima, in viata de zi cu zi? Victima, din ziua-n care s-a nascut. A parintilor, care sunt convinsi ca numai ei au dreptate. A societatii contemporane si a tarelor ei de tot felul. Inclusiv a canoanelor si prejudecatilor. De 30 de ani, toate astea l-au proiectat, propus si creat pe Valea (Marius Manole) ca find prototipul perfect al victimei. Aproape ca se confunda cu victimele - ati vazut, nu-i, asa, pe Discovery, macar un episod din seria Forensic Detectives? - fie ca-s fetiscane injunghiate din gelozie in wc-uri publice ori baieti cu creierii zburati prin carciumi cu pretentii nipone. Asa cum necesitatea creeaza organul, Valea are "excrescente" psihice care-l ajuta sa fie victima absoluta in lumea fizica in care supravietuieste, avand (si) oaresice satisfactii luandu-si peste picior parintii cu conceptii retrograde...


Nume mari, dar si debutantiFelix Alexa mizeaza pe o distributie compozita, in care se regasesc nume consacrate din trei generatii de artisti. Ca de obicei, are incredere si in debutanti. Si o surpriza, un nume exotic, din zona modellingului. Iata-i: Razvan Vasilescu (Primul capitan, Regizorul), Marius Manole (Valea), Dana Dogaru (Mama, Chelnerita japoneza), Dan Astilean (Tatal, Al doilea capitan), Vlad Logigan (Verhuskin, Scenaristul), Elias Ferkin (Zachirov, Bucatarul), Xing Elena Ling (Liuda), Gabi Costin (Sergentul, Ospatarul), Iulia Colan (Chelnerita), Femeia de serviciu, Manager restaurant, Costel Bojog (Doljanskii).