Proiectul de buget pe 2008 arata ca statul s-a pregatit deja de reducerea taxei.

Fostul secretar de stat in Ministerul Finantelor Sebastian Vladescu a declarat joi ca este convins ca, pina la sfirsitul anului, autoritatile romane si Comisia Europeana vor ajunge la o solutie de modificare a taxei de prima inmatriculare a autoturismelor.

Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a declarat tot ieri ca discutiile cu Comisia Europeana (CE) privind modificarea taxei de prima inmatriculare nu s-au incheiat. „Am inaintat CE proiectul de modificare insotit de explicatiile noastre si, o data ce vom ajunge la o intelegere, vom modifica aceasta taxa", a mentionat Vosganian.

Purtatorul de cuvint al comisarului pentru Taxe, Maria Assimakopoulou, a declarat recent ca CE va deschide in decembrie a doua etapa a procedurii impotriva Romaniei in cazul taxei de inmatriculare, daca autoritatile nu vor pune in practica legislatia aliniata la cea europeana.

Statul s-a pregatit deja de scaderea taxei auto, in proiectul de buget pe 2008, incasarile din aceasta taxa fiind estimate la 600 de milioane de lei, cu 21,6% mai putin decit in acest an. Incasarile colectate la bugetul de stat din taxa de prima inmatriculare s-au ridicat, pina in august, la 500 de milioane de lei, potrivit datelor Ministerul Economiei si Finantelor. Aceasta in conditiile in care, in prima jumatate a anului, inmatricularile de masini second-hand au fost extrem de rare, mai ales ca Vosganian, proaspat numit ministru, a promis ca va reduce taxa auto pina la vacanta parlamentara. In asteptarea acelui moment, inmatricularile de masini au scazut sub nivelul si asa slab de pina atunci. Astfel, in primul semestru, statul reusise sa stringa doar 300 de milioane de lei din taxa. Inmatricularile s-au inmultit dupa ce Vosganian a anuntat ca va modifica taxa auto, dar de la 1 ianuarie 2008, si astfel se explica avansul luat de incasari pina in august, ultima luna pentru care exista raportari.

Potrivit ultimei variante publice a taxei de inmatriculare ce ar urma sa intre in vigoare anul viitor, pentru masinile cu o vechime de sub un an taxa ramine aceeasi. Nivelurile taxei se mentin pentru toate masinile noi. Pentru Euro 4, acestea ar fi de 161 de euro pentru propulsoarele cu capacitate cilindrica sub 1.600 cmc si de 184 de euro pentru cele de pina la 2.000 cmc.

Taxa pentru o masina veche de unu-doi ani, cu o capacitate cilindrica de 1.400 cmc si catalizator Euro 4, ar urma sa scada de la 284 de euro la 139 de euro, iar pentru un autoturism de 1.600 cmc ar scadea de la 324 de euro la 159 de euro. Pentru o masina Euro 3 veche de cinci ani taxa se va injumatati.